Toen de Kuga elf jaar geleden voor het eerst verscheen, was ie meteen toonaangevend tussen de middenklasse-SUV’s. Hij was zichtbaar sportiever dan de belegen Hyundai’s en Kia’s waar hij het tegen moest opnemen. In de loop der jaren is hij die voortrekkersrol een beetje verloren, mede omdat het segment inmiddels barst van de capabele concurrenten. Niet dat hij er minder goed om verkocht, trouwens. Maar toch: met de nieuwe Kuga toont Ford frisse ambitie.

Wat maakt de nieuwe Ford Kuga bijzonder?

De derde generatie van de Kuga staat op Fords nieuwe C2-platform en groeide flink in de lengte en de breedte: respectievelijk 89 en 44 millimeter. Ook de wielbasis werd 20 millimeter langer en de torsiestijfheid nam met 10 procent toe. Toch is de nieuwe Kuga tot 90 kilo lichter dan zijn voorganger.

Designbaas Amko Leenarts: ‘Kuga-rijders vertelden ons dat ze klaar waren voor een nog emotioneler design. Daar hebben we naar geluisterd: onze nieuwe Kuga oogt ranker, lager en breder.’ Wij vinden ‘m er vooral uitzien als een forsere Focus, en dat is geen kritiek. De nieuwe Ford Kuga komt er, net als andere Fords, in de uitvoeringen Titanium, ST-Line en Vignale. Waarbij de laatste uiteraard de show steelt met veel chroom en doorgestikt leer.

Op het vlak van technologie zet Ford weer een stap. Niet alleen barst de nieuwe Kuga van de rijassistenten, hij kan ook als hotspot dienen voor maximaal tien mobiele apparaten, en je kunt ‘m via een app op een parkeerplaats terugvinden of op afstand starten. Aan boord vind je (optioneel) Sync 3-infotainment, een tellerscherm van 12,3 inch, een head-up display en een B&O-audiosysteem van 575 watt. Active Noise Control zorgt via tegengestelde geluidsgolven voor een extra stille rit.

Nieuwe Ford Kuga: de specificaties

De Kuga krijgt drie hybrideversies, wat vrij uniek is. Eentje speelt wel een beetje vals: dat is namelijk gewoon een diesel met een grote startmotor. De Kuga EcoBlue Hybrid is een ‘milde hybride’ – net als de Focus en Fiesta – met 150 pk. Hij heeft een 48-volt elektrisch systeem dat de start/stop-bezigheden soepeler laat verlopen en remenergie opslaat om af en toe een duwtje te kunnen geven.

Interessanter zijn de Kuga Plug-in Hybrid en de Kuga Hybrid. Beide hebben een forse viercilinder benzinemotor van 2,5 liter en een elektromotor. De Plug-in Hybrid haalt uit die combinatie 225 pk en een gemiddeld verbruik van 1,2 l/100 km – want hij kan volgens Ford meer dan 50 kilometer elektrisch rijden. De CO2-uitstoot van 29 g/km zal ‘m in Nederland een leuke BPM-korting bezorgen.

Over de niet-oplaadbare Kuga Hybrid, die het vanaf 2020 mag opnemen tegen auto’s als de Toyota RAV4 Hybrid, zegt Ford dat ie er met zowel voor- als vierwielaandrijving komt. Het gemiddelde verbruik van 5,6 l/100 km en de uitstoot van 130 g/km steken wat lullig af tegen die van de RAV4 (4,4 l/100 km en 100 g/km volgens opgave). Daar staat tegenover dat de Kuga waarschijnlijk leuker rijdt. Geen CVT-transmissie hier: alle Kuga-hybrides krijgen standaard Fords achttraps automaat.

Heb je geen zin in elektrogedoe, dan biedt Ford de nieuwe Kuga ook aan met twee 1.5 EcoBoost-driecilinders (120 en 150 pk) en EcoBlue-diesels van 1,5 en 2,0 liter, met respectievelijk 120 en 180 pk. De exacte introductiedatum en de prijzen van de nieuwe Ford Kuga zijn op dit moment nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)