Tesla heeft op dit moment een relatief beperkt modelgamma: Model 3, Model Y, Model S, Model X en de Cybertruck. Die laatste kunnen we hier niet krijgen, de eerste vier wel. Daarvan zijn de grotere S en X niet langer enorme successen, mede door hun leeftijd en prijs – die beide aan de hoge kant zijn. Kortom, het merk leunt zwaar op slechts twee modellen. Goed nieuws: er is een nieuwe, goedkopere Tesla onderweg. De geruchten daarover deden al langer de ronde, maar nu bevestigt Tesla het officieel.

De invulling van dat model is wel een beetje teleurstellend, als we eerlijk mogen zijn. Een Tesla van het formaat Volkswagen Golf zou ons geweldig lijken, maar dat gaat niet gebeuren. Bij het bevestigen van de nieuwe goedkope Tesla verklapte het merk direct wat het wordt: een goedkopere variant van de Model Y. Strikt genomen maken ze daarmee hun belofte waar.

Prijs goedkopere Tesla

Het nieuwe, goedkopere model is in eerste instantie vooral belangrijk voor de Amerikaanse markt. Binnenkort vervallen daar enkele subsidies, waarvan de belangrijkste een bijdrage van 7.500 dollar is. Met een goedkopere Model Y moet de auto rond de 45.000 dollar blijven kosten – hetzelfde bedrag dat de Model Y nu nog kost in de VS tot 30 september. In Nederland kost de Tesla Model Y 45.990 euro. Het zou dus mooi zijn als Tesla de prijs in ons land onder de 40.000 euro weet te krijgen.

Daarvoor moet de Model Y wel goedkoper worden gemaakt; simpelweg de prijs verlagen zal waarschijnlijk niet genoeg zijn. Denk aan kleinere (dus goedkopere) accu’s en een minder krachtige motor. Het interieur kaler maken lijkt onmogelijk, zou je denken – maar wellicht kunnen ze met een eenvoudiger audiosysteem, goedkopere bekleding en het weglaten van het glazen dak de prijs nog wat verder drukken. Het model wordt ergens in augustus of september aan het gamma toegevoegd.

Tesla kan wel een succesje gebruiken

Voor Tesla kan een potentiële verkoopknaller als deze niet snel genoeg komen. De verkoopcijfers daalden met 13 procent en de omzet daalde met 16 procent naar 1,17 miljard dollar. Met het nieuwe goedkope model wil Tesla dat verlies deels compenseren. Wat ze echter niet kunnen opvangen, is het verlies aan inkomsten uit de verkoop van ‘credits’. Andere merken die te veel vervuilende auto’s verkopen, kunnen credits kopen om zo onder het toegestane gemiddelde te blijven.

Lees ook: De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

De opbrengsten uit de verkoop van die credits daalden met 51 procent. Autofabrikanten bouwen nu vaker zelf elektrische auto’s en hebben dus minder behoefte aan compensatie. De vooruitzichten zijn somber, want in de Verenigde Staten worden veel CO₂-uitstootregels afgeschaft – of beter gezegd: er wordt niet meer gehandhaafd op naleving ervan.

12 reacties op “Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden”

  1. Tesla zien er niet uit van binnen. Alleen de s modellen lijken nog ergens op. Die 3 is helemaal een lada van binnen. Zijn geen auto’s meer helaas. Gelukkig zijn er wel mooiere alternatieven.

  2. wie wil er nu nog een Tesla?? Verouderd design, matige kwaliteit en qua technologie op vrijwel alle vlakken geëvenaard of ingehaald door de concurrentie. Tel daarbij op de beroerde service en de extreemrechtse CEO… Ronduit gênant als je nu nog een nieuwe Tesla rijdt…

    • Behoorlijk veel mensen Kas, het is voor op de occasion markt een onwijs goeie deal, altijd up-to-date software en een enorm zuinige electromotor, verder is de software simpelweg door andere merken niet te overtreffen. Elke app is beroerd te noemen, behalve die tesla app! Nieuwe Tesla zou je als lease kunnen kiezen, maar zelf kopen doet tegenwoordig sowieso bijna niemand meer, of je moet ergens een steekje los hebben haha!

      • Een auto kopen (of leasen) vanwege de app? Werkelijk?
        Overigens zelf de Volkswagen ID en nu Kia EV in gebruik, dien qua app niks onder ten opzichte van Tesla… De Kia app vind ik zelfs beter en completer.

        Verder had ik het niet zozeer over occasion, maar over een nieuwe Tesla (zie laatste regel van m’n reactie).

        • Volgens mij is Kas een klassieke Tesla hater :)) Goed ik zou zeggen verdiep je eens in dit revolutionaire merk. Ps er is geen betere deal dan een Tesla qua prijs prestatie. Zet maar eens auto met dezelfde specs tegenover. De Tesla is goedkoper

          • Kas, ga eens een Tesla voor een weekje rijden 🙂.
            Heb ook een collega dat net als jou sprak, die reed een elektrische Kia en nu, ja ja, een tesla. Het gaat om het merk, de auto. ga het maar eens ervaren ipv van dat hol gepraat.
            Van de auto kopen tot de reparatie/service gaat via de app, bij welk ander merk is dat mogelijk? En wat ik helemaal geweldig vind, dat je ALLE opties hebt, nee je hoeft niet net als een ander merk de opties en vooral de veiligheids opties bij te kopen!

          • Tesla ten alle tijden vergis je niet los van dat deze mijnheer aardig krankzinnig is maar ook geniaal en ook speels als een kind heeft hij diverse middelen om de handel naar zijn hand te zetten.Hij kan gemakkelijk twee jaar gratis laden aan bieden.Hij kan ook gratis thuisaccu’s aanbieden bij aankoop van auto’s.Kijkend naar sec een auto en wat de app kan etc dan lijkt het voordeel bij de concurrentie te liggen echter de diverse middelen die deze Elon ter beschikking heeft zijn bijna beangstigend.Starlink neuralink boring company optimus SpaceX X Grok hij heeft deals op zak met diverse zeer grote ev ontwikkelings markten.Het spreekwoord zegt wed tegen iedereen echter niet tegen deze mijnheer zolang hij op deze aarde rondloopt is hij een factor om uiterst serieus te nemen.Dus kijk verder dan gedrag das niet fraai ben ik mee eens dus de grootste vijand van zijn bedrijven is hij zelf….

    • Wij rijden al jaren Tesla, Beste Laadnetwerk in heel Europa, zuinig, snel, bijna geen onderhoudskosten en minimalistisch.

      • Helemaal mee eens Danny. Ik rijd al een hele poos een Model S met heel veel plezier. Nu op vakantie is het een uitkomst de navigatie icm met de vele.suppercharge laadstations. Echt een ideaal. Meestal ook op een prima lokatie. In NL bij een Van der Valk of Mc Donalds in het buitenland ook bij Mc Donalds of bij iets anders in de buurt. Heb helemaal geen wachtrijen gehad. Laden en weer door. Als ik na 22 uur laad ben ik bij mij in de buurt bij een tesla laadstation maar 24 euro cent kwijt per kilowatt!!! Ja 24 euro cent. Waar kan ik zo goedkoop snelladen? Volgens mij nergens anders. Vind de Models S 2018 model ook echt tijdloos zo mooi. Vooral in het rood. Het ziet er uit als een sportwagen. De kofferklep gaat ook helemaal open met heel veel ruimte. Tevens heb ik autopilot dus hoef ik op de snelweg niet meer zelf te sturen. Heerlijk. Al bij al een fantastische auto.

    • Haha, Kas heeft duidelijk geen ervaring met de Tesla software. Even los vd hardware die er gewoon beroerd uitziet. De software werkt bij voorverwarmen batterij feitelijk alleen als je van het ene Tesla snellaadpark naar het volgende rijdt. Ik wil alleen niet omrijden voor een snellaadsessie. En dat moet je bij Tesla. Mijn Ioniq5 is inpluggen en 240 kW laden bij elke Alpi die dit ondersteunt. De software is ook top en voorverwarmen zet ik handmatig aan voor iedere snellader. Kan niets tegenop.

      • Als je je eens had verdiept in Tesla, weet je dat het voorverwarmen van de accu ook (automatisch) aangaat als je naar een 3rd party lader rijdt.

    • Extreemrechts? Voor een gebrainwashte lemming is alles rechts van het midden al extreem. Misschien eens een keertje voor jezelf nadenken in plaats van achter de NOS aan hobbelen?

Laat een antwoord achter aan Chris Reactie annuleren

(verplicht)