In Nederland maakte de Honda Civic in 2008 en 2009 nog een korte opleving dankzij een hybride aandrijflijn en verstandige zakelijk rijders, maar daarna ging het hier redelijk bergafwaarts met de verkoopcijfers. Wereldwijd doet de auto nog onverminderd uitstekende zaken. In Amerika is het volgens Honda de populairste keuze voor millennials, generatie Z en mensen die het eerst een auto kopen. De afgelopen vijf jaar verkocht Honda 1,7 miljoen exemplaren. Nu is het tijd voor een nieuwe Honda Civic, inmiddels al de elfde generatie sinds de jaren zeventig..
Nog geen hatchback
In de jaren negentig waren we hier vooral dol op de Civic als guitige hatchback, maar wereldwijd neemt de vraag naar hatchbacks steeds meer af. De negende generatie in 2011 was de laatste Civic die nog in klassieke hatchbackvorm werd verkocht. De vorige generatie was officieel ook nog een hatchback, maar die leek al meer op een soort sedan- of coupé-achtige tussenvorm. De nieuwe Honda Civic is onthuld als sedan, maar naar verwachting komt er op een later moment nog een hatchback. Verwacht hier ook een coupé-achtige daklijn.
Wat is er nieuw aan de Honda Civic?
Het uiterlijk is herkenbaar als Civic, maar de volledige auto is nieuw. De nieuwe Civic is een paar centimeter langer, de voorruit staat meer naar voren en de auto is iets lager. De breedte is ongeveer gelijk. De grootste veranderingen zie je in het interieur van de Honda. Het merk tekende een minimalistisch en modern interieur met een honingraat-motief over de volledige breedte. De dikkere versies krijgen een digitale tellerbak.
Motoren van de nieuwe Honda Civic
Bij de lancering levert Honda twee motoren in de nieuwe Civic. De eerste is een 2,0-liter viercilinder zonder turbo met 158 pk. De snellere versie krijgt een kleinere motor, maar wel met een turbo. Deze 1,5-liter viercilinder produceert 180 pk. Beide motoren krijgen voor de Amerikaanse markt altijd een CVT-automaat mee. De motoren voor Europa zijn nog niet bekend. Het is überhaupt niet bekend of de auto de oversteek zal maken.
Komt er een Honda Civic Type R van de 11e generatie?
Zeker, die komt. Bespoilerde prototypes zijn al gespot op de openbare weg en naar verwachting schuift Honda de nieuwe Type R ergens volgend jaar het podium op. Het is nog maar even de vraag of de snelle Honda ook naar Europa komt, en als dat zo is, of hij ook naar Nederland komt. Wat een introductie op Nederlandse bodem een handje kan helpen, is een mogelijke hybride aandrijflijn. Dat zou de CO2-uitstoot drukken en daarmee de prijs nadat de fiscus er een klap op geeft.
Reacties
T8T heeft op 2 juli 2021 geschreven:
De Co2 uitstoot valt wel mee. Mijn Honda doet 108 gram per km.
Diesel en hybride zijn hier die een lage Co2 uitstoot hebben.
Electrisch is de kampioen, dus leg een accu pack erin, stekker met laadpunt.
Het is jammer dat ze bij Honda de CO2 uitstoot zo hoog hebben en daarmee een relatief hoge BPM. Dat maakt ze relatief duur terwijl het goede en vooral slimme alternatieven zijn voor een Golf of een Megane. Ze zijn veel ruimer en ze rijden heerlijk weet ik uit ervaring.
T8T heeft op 2 juli 2021 geschreven:
De Co2 uitstoot valt wel mee. Mijn Honda doet 108 gram per km.
Diesel en hybride zijn hier die een lage Co2 uitstoot hebben.
Electrisch is de kampioen, dus leg een accu pack erin, stekker met laadpunt.
Liefhebber heeft op 29 april 2021 geschreven:
Het is jammer dat ze bij Honda de CO2 uitstoot zo hoog hebben en daarmee een relatief hoge BPM. Dat maakt ze relatief duur terwijl het goede en vooral slimme alternatieven zijn voor een Golf of een Megane. Ze zijn veel ruimer en ze rijden heerlijk weet ik uit ervaring.