Jeep Compass: 1e rij-indruk

Daar is ie, terug van weggeweest: de nieuwe Jeep Compass. De vorige was er vooral een om snel te vergeten. Is hij deze keer wel de moeite waard?

nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017
nieuwe Jeep Compass 2017

TopGear stapt net uit de nieuwe Jeep Compass. In ons augustusnummer (20 juli in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Jeep Compass
Uitvoering: 1.4 MultiAir 170 pk
Locatie: Lissabon, Portugal
Weersomstandigheden: zonnig, 32 graden

Goh, de Jeep Compass. Leeft die nog?

Ja – of liever: hij leeft wéér. In 2014, net toen de mid-size SUV-hype losbarstte, besloot Jeep dat het (in Europa) mooi was geweest voor de Compass en zijn tweelingbroer, de Patriot. Terecht, want die twee waren vooral lelijk, ouderwets en duur. En dus kanslozer dan kansloos. Deze nieuwe Jeep Compass is andere koek.

Want..?

Zoals je weet is Jeep (net als moederbedrijf Chrysler) tegenwoordig eigendom van Fiat. De Italianen hebben, na het succes van de Renegade, besloten dat de Compass een tweede kans verdiende. En dus werd het onderstel van die Renegade (en zíjn tweelingbroer, de Fiat 500 X) flink opgerekt en voorzien van een carrosserie die nauwelijks doet denken aan de oude Compass. Maar goed ook…

Zeg dat wel. Die nieuwe Jeep Compass ziet er niet eens zo verkeerd uit!

Nee, toch? Hij oogt een beetje als een Jeep die is aangepakt door een Italiaans designhuis. Wat, duh, ook precies is wat er is gebeurd. Hij houdt natuurlijk typische Jeep-kenmerken als de zeven sleuven in de grille, de rechthoekige wielkasten en de algemene ‘nobody messes with me’-uitstraling. Maar hij heeft ook een elegante chroomstrip die langs de hele bovenkant van de auto loopt, en een dak dat afwijkend gekleurd is. Daarin kun je wel degelijk de Italiaanse invloed herkennen.

Maar is het ook wel echt een Jeep?

Qua terreinwaardigheid, bedoel je? Ja, ten dele. Er zijn, en dat zullen in ons deel van de wereld waarschijnlijk de bestverkochte zijn, uitvoeringen met louter voorwielaandrijving. Je kunt de sterkste motoriseringen echter ook krijgen met Jeep-waardige vierwielaandrijving. En voor degenen die écht wat willen in het terrein, zijn er de Trailhawk-uitvoeringen (dat is, voor de duidelijkheid, ook het apparaat op de foto’s). Die staan nog twee centimeter hoger op hun pootjes en hebben aangepaste bumpers zodat ze een betere aanloop-en afrolhoek hebben. Daarnaast zijn ze voorzien van extra uitgebreide elektronica, onder andere met een speciale stand om over rotsen te kunnen kruipen en een knop voor lage gearing. De ‘gewonere’ 4×4-uitvoeringen moeten het doen met speciale instellingen voor modder, sneeuw en zand. Waarmee je heus nog een eind kunt komen.

Mooi. Rijdt het verder een beetje?

Zeker. Vroegere Jeeps reden op asfalt bijna zonder uitzondering beroerd, omdat ze zo goed als alleen op terreinomstandigheden waren afgesteld (waar ze dan weer heel goed in waren). Dat is echter al lang verleden tijd. Met de nieuwe Jeep Compass is weinig mis. Goed, de besturing is ongeveer net zo fijngevoelig als een maniakale bijlmoordenaar. Dat zit hem echter ook weer in dat offroad-DNA – je kunt daar nu eenmaal niet hebben dat het stuur uit je handen wordt geslagen als je over het eerste het beste takje rijdt. En de demping is wat ons betreft net iets te stevig, waar de vering weer net te week is. Hij helt dus best over in bochten, terwijl oneffenheden in het wegdek wat te fors worden doorgegeven. Niets dramatisch, niets om hem voor te laten staan, maar er zijn er die dat beter voor elkaar hebben. De motoren (allemaal van Fiat, 1.4-benzine van 140 en 170 pk, en 1.6 en 2.0-diesels van 120, 140 en 170 pk) en versnellingsbakken (handmatige zesbak en negentraps automaat) zijn prima.

Verder nog iets?

Het interieur is behoorlijk ruim en ziet er prima uit: veel pianolak-plastic en zacht-aanvoelend kunststof. De bediening is redelijk eenvoudig. Het touchscreen herbergt echter zó veel info dat een Nissan GT-R, wel eens gekenschetst als de Playstation onder de automobielen, er spontaan smoorverliefd op zou worden. G-krachten, gebruikte hoeveelheden koppel, krachtverdeling over de wielen – alles is er te vinden. Plus natuurlijk de gebruikelijke navi, boordcomputer en audio-gerelateerde dingen. Tikje over de top? Zeker. Maar wel geinig.

Dus?

Het is zeker een aanwinst, die nieuwe Jeep Compass. Zijn startprijs van 30.990 euro komt aardig overeen met wat je voor vergelijkbare midi-SUV’s moet betalen. Daarna gaat het, zeker voor de vierwielaangedreven versies (want ook meer CO2…) rap de hoogte in. Voor een diesel-Trailhawk met automaat betaal je zo dik 50 mille. De Compass heeft wat typische eigenaardigheden die echter ook wel weer bij hem passen. Wie een jeep wil en daarmee ook echt een Jeep bedoelt, kan nu tenminste met goed fatsoen bij het origineel terecht. En dat werd tijd ook.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken