Als het goed is, staan er dit jaar niet duizenden leaserijders gretig in de havens te wachten om nog snel een Tesla met weinig bijtelling op te halen. Blijft zo’n absurde kenteken-boom uit, dan redden we het net niet om de huidige kentekenreeks dit jaar nog op te maken.

Nieuwe of nieuw ingevoerde personenauto’s krijgen nu een kenteken toegewezen uit de reeks met de naam ‘sidecode 10’. Dit is de X-999-XX, waarvan de eerste (G-001-BB) in 2019 verscheen. De volgorde werkt zo: eerst lopen de drie cijfertjes op, daarna verspringt de laatste letter van het kenteken. Als die op Z staat en er zijn geen combinaties meer over, verspringt de een na laatste letter en begint het tellen opnieuw. Als zo alle variaties met dezelfde eerste letter zijn geweest, is het tijd voor een nieuwe beginletter. We zitten nu op de X en hebben dus alleen nog maar de Z te gaan.

Wanneer is de huidige kentekenreeks op?

Elke beginletter van het kenteken doet er ongeveer vijf maanden over. Dit is geen exacte wetenschap, want hoe snel het gaat, hangt af van het aantal registraties. Als de huidige lijn doorzet, dan komen we in maart 2024 aan bij de Z-kentekens. Het uitgelezen moment om je auto van het merk Zeekr te registeren, trouwens (Z-333-KR). Het is maar een tip voor wie de demo’s bij de importeur beheert.

Seat Ibiza

Seat Ibiza uit de huidige kentekenreeks (sidecode 10) | Foto: © Seat

Als we bij maart nog eens vijf maanden optellen, dan zouden we in augustus de nieuwe kentekenreeks krijgen. Wanneer deze nieuwe serie kentekens exact verschijnt, wil de RDW niet prijsgeven. De instantie legt uit: ‘Wij maken niet bekend wanneer de overstap is naar een nieuwe kentekencombinatie om de verkoop van de betreffende voertuigen niet te beïnvloeden.’

Hoe ziet de nieuwe kentekenreeks er in 2024 dan uit?

De nieuwe kentekenreeks voor 2024 krijgt de naam ‘sidecode 11’. De opstelling van deze kentekens is ‘XXX-99-X’. Het eerste kenteken is hoogstwaarschijnlijk  ‘GBB-00-B’ of ‘GBB-01-B’, maar ook dit wil de RDW nog even niet bevestigen. De nieuwe kentekens beginnen trouwens niet met een B, omdat die letter is gereserveerd voor zware bedrijfswagens.

Je kunt het nieuwe kenteken al een tijdje spotten

De nieuwe kentekenreeks is al een tijdje – sinds 2019 – te zien op lichte bedrijfswagens. Deze ‘grijze kentekens’ beginnen altijd met een V, dus je kunt je voorstellen dat deze kentekencombinaties wat sneller op zijn. Bromfietsen en snorfietsen waren nog eerder: die kregen acht jaar geleden al de nieuwe kentekens met sidecode 11.

Welke veranderingen zijn er voor de kentekenreeks van 2024?

Behalve dat er nu één cijfer minder is en één letter extra, is er nog een kleine verandering. De beginletters T en L zijn niet meer toegestaan voor personenauto’s in de nieuwe kentekenserie: de T is straks alleen voor landbouwvoertuigen en de L voor getrokken landbouwvoertuigen. Voor de kentekenreeks van 2024 worden alleen de beginletters G, H, J, K, N, P, R, S, X en Z ingezet.

Lees ook: Waarom zijn Nederlandse kentekens geel?

Waarom zijn de andere letters niet toegestaan?

De letters C en Q zijn niet toegestaan omdat ze te veel op de 0 lijken. De uitzondering hiervoor zijn de CD- en CDJ-kentekens, die zijn voor internationale organisaties en ambassades. De andere letters zijn gereserveerd voor andere voertuigen of voor andere gebruikers. Hieronder zie je een overzichtje van andere kentekens in Nederland.

  • D en F voor brom- en snorfietsen
  • V voor grijs kenteken (lichte bedrijfsauto’s)
  • B voor zware bedrijfsauto’s
  • M voor motorfietsen
  • W voor aanhangwagens
  • O voor opleggers
  • T voor trekkende landbouwvoertuigen
  • L voor getrokken landbouwvoertuigen
  • DM voor defensievoertuigen
  • CD, CDJ, BN, GN voor ambassadeurs en internationale bedrijven
  • AA voor het Koninklijk Huis
  • HA/HF/HH/FH/OA/LH/HC voor handelaarskentekens
  • Klassiekerkentekens (voor nieuw ingevoerde auto’s van vóór 1 januari 1978) wisselen regelmatig van format. De huidige serie is PM-99-99; eerdere zijn bijvoorbeeld DE-99-99, AE-99-99 en 99-YB-99. Klassieke motorfietsen dragen een kenteken dat begint met ZM of NM.

Ingangsdata van kentekens voor personenauto’s

SidecodeJaarKentekenreeks
Sidecode 6200099-XX-XX
Sidecode 7200899-XXX-9
Sidecode 820139-XXX-99
Sidecode 92015XX-999-X
Sidecode 102019X-999-XX

Dit zijn de Nederlandse kentekenreeksen (voor alle voertuigen)

SidecodeJaarKentekenreeks
11951XX-99-99
2196599-99-XX
3197399-XX-99
41978XX-99-XX
51991XX-XX-99
6199999-XX-XX
7200599-XXX-9
820099-XXX-99
92006XX-999-X
102008X-999-XX
112015XXX-99-X
122021 X-99-XXX
132016  9-XX-999
142019 999-XX-9

39 reacties op “Zo zien de nieuwe Nederlandse kentekens eruit in 2024”

  1. Allemaal mooie voorstellen, maar de RDW doet toch zijn eigen zin , het enige goede voorstel is voor mij , persoons gebonden , kenteken dan beginnend met de letters van de provincie, wat vroeger al werd gedaan in de jaren 1930.

    • Op letters van de provincie is wat mij betreft niet nodig. Gewoon iedereen met hun huidige voertuig, de kenteken wordt veranderd van die voertuig, naar die eigenaar. En die kenteken behoudt die eigenaar. Auto verkopen, dan word het zonder kenteken verkocht.

  2. Kenteken op persoon/postcode/plaats.Dan is de auto persoons gebonden .Uitgegeven door de gemeente waar de bestuurder woont.Makkelijk registratie,minder ambtenaren,ideaal voor controle door camera en politie.Het voorbeeld zijn b.v.Duitse ,Franse kentekens

  3. Beste redactie, Vanaf rij 9 kloppen de jaartallen niet meer (jaartal valt dan VOOR het bovenstaande jaartal). Deze tabel is dus nutteloos. De–correcte–info is overigens ook gewoon op de website van de RDW te vinden.

        • Als je het artikel goed had gelezen had je kunnen zien dat in 2015 de nieuwe serie al is uitgegeven, maar dus nog NIET voor personenauto’s.

          “Bromfietsen en snorfietsen waren nog eerder: die kregen acht jaar geleden al de nieuwe kentekens met sidecode 11.”

        • Ja inderdaad. In België heeft men een persoonlijk kenteken, die van auto op auto gaat. In Duitsland is het kenteken regiogebonden. Als iedereen hier in NL een eigen kenteken heeft, hoeft de RDW ook minder kentekens uit te geven

      • Veel te ingwikkeld, net zoals in belgie registreren. een code van 3 letter en 3 cijfers met een opvolgend cijfer ervoor en geen uitsluitingen van letters. Daar doen ze ongeveer in Belgie 12 jaar mee per serie dus ruim 90 jaar voor je bij 9-zzz-999 bent dan kan je de zaak nog een keer omdraaien. Kan je voorlopig voorruit. En je kan je nummer meenemen. Die Belgen zijn zo dom nog niet. Wat doen wij als sitecode 14 op is want dan zijn alle mogelijkheden benut met deze registratiemethode.

    • Nummer 7? In 2005 waren er nog geen nieuwe kentekens pas rond half 2009 ongeveer kwamen de nieuwe platen 2005 heeft ook gewoon nog 99-XX-XX

    • CD, CDJ, BN, GN voor ambassadeurs en internationale bedrijven

      Internationale bedrijven krijgen geen speciale kentekens.

      CD 00 00 kentekens zijn voor ambassades

      00 CD 00 internationale organisaties

      CDJ 000 internationaal gerechtshof

      BN / GN ambassade personeel/ personeel van internationale organisaties zonder diplomatieke voordelen

    • Het hele circus had gewoon verleden tijd kunnen zijn als de overheid meegaat in vernieuwing dus kentekens op de persoon. Dat opent gelijk de mogelijkheid van een kenteken met naam.en extea inkomsten voor de overheid. Maar nee zei een voormalig minister, wij hebben gekozen voor deze systematiek en blijven erbij. Visieloos en kansloos dus.

    • Klopt inderdaad niet Frédéric. Ik heb een 9-XXX-99 die is van 2013 en mijn vrouw een 99- XXX- 9 en die is van 2009 . Dus het rijtje is lang niet juist.

          • Wat een slimme reacties hier, lees eerst effe goed de tekst voordat je commentaar levert. De lijst gaat over alle voertuigen, dus ook de genoemde bromfietsen en bedrijfswagens. Die zijn al eerder met een nieuwe reeks gestart dan de auto’s. Dus sommige sidecodes zijn pas jaren later zichtbaar geworden op auto’s, maar zijn wel degelijk van start gegaan in de genoemde jaren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear