Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?

En waarom waren ze vroeger eigenlijk donkerblauw?

Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel
Foto('s): Marc Noorman / Unsplash

Nederland was het derde land ter wereld dat de kentekenplaat introduceerde, al in 1898. De juiste vraag is daarom misschien niet waarom onze kentekenplaten geel zijn, maar waarom niet álle kentekenplaten in die kleur zijn uitgevoerd. Het eerste nummerbord was trouwens simpelweg het cijfer ‘1’ en kwam op naam van meneer Van Dam uit Groningen. De kentekenplaat met het cijfer ‘2’ ging naar zijn broer.

Dat opeenvolgend nummeren ging door tot 1906; toen kwamen de blauwe kentekens. Deze bestonden uit een letter die correspondeerde met een provincie en daarna maximaal vijf cijfers. Vanaf 1951 gingen we over naar de kentekenplaten met de zogenoemde sidecodes – dit is het systeem dat we nu kennen. De kentekenreeks van ‘sidecode 1’ was ‘XX-99-99’. De eerste drie kentekenreeksen waren nog donkerblauw.

Chevrolet Corvette uit 1963 (split window) met blauwe platen in PC hooftstraatFoto('s): Marc Kleen / Unsplash

In 1976 veranderde de kleur van donkerblauw naar een iets lichtere blauwe kleur, en ook het lettertype veranderde. Maar vanaf 1975 kon je al een verzoek doen voor een gele kentekenplaat met zwarte bedrukking. Dat bleek een zeer populaire optie, en daarom besloot Nederland in 1978 compleet over te stappen naar de gele kentekenplaat. Mensen met een blauwe kentekenplaat waren niet verplicht om te wisselen.

Foto('s): RWD
De nieuwste sidecode

Vanaf februari 2000 werd de GAIK-nummerplaat (Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten) geïntroduceerd. Deze had een unieke code en echtheidskenmerken zodat het namaken van kentekenplaten een stuk lastiger werd. Deze kentekenplaat kreeg ook het blauwe deel met ‘NL’ erop. Als een auto met een oude plaat voor de APK ging, werd de plaat vervangen door een GAIK-plaat.

Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel?

Dat is best een interessant verhaal. Al in 1937 voerde dr. R.A. Biegel een onderzoek uit. Zij publiceerde het Rapport betreffende een onderzoek over kleurencombinaties en indeeling van nummerborden en concludeerde dat gele letters op zwarte platen en witte letters op blauwe platen het beste zichtbaar waren onder de meeste omstandigheden. De combinatie van zwarte letters op een gele plaat bleek het slechtst leesbaar. Inderdaad – onze huidige combinatie scoorde het slechtst.

Vanwege dat onderzoek hadden we aanvankelijk dus donkerblauwe nummerplaten met witte letters. In de jaren zestig gaf de Minister van Verkeer en Waterstaat de opdracht om opnieuw onderzoek te doen naar de zichtbaarheid van kentekens. Zowel de gele als de witte kentekenplaat was volgens het onderzoek goed zichtbaar, maar er kleefde een groot nadeel aan de witte kentekenplaat.

Bij de witte plaat was er een kans op overbelichting door de reflectie. Bij geel was dit minder. Maar de uiteindelijke doorslag was een internationaal verdrag dat aangaf dat een reflecterende witte kentekenplaat achterop gemakkelijk te verwarren zou zijn met naderende koplampen, en dus onveilig. Nagenoeg alle andere Europese landen voeren wél witte platen achterop, maar wij dus niet – we willen het maar gezegd hebben.

De conclusie

Even in het kort: waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Geel is, samen met wit, de kleur die het best zichtbaar is op auto’s. Maar witte kentekenplaten reflecteren te sterk, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Daarom koos Nederland voor de gele kentekenplaat met zwarte letters.

Reacties
  1. Xander58 zegt op 18 oktober 2021 om 16:00:

    volgens mij is de echte reden dat snelheidscamera’s werken op warmte,, zwarte letters/cijfers zijn beter te herkennen zo, ik denk dat als je de kentekenplaat zou verwarmen de leesbaarheid voor snelheidscamera’s flink zou verslechtern, kentekenplaatverwarming is wellicht niet toegestaan. ?

  2. Gerard zegt op 18 oktober 2021 om 01:28:

    Militaire voertuigen zijn uitgerust met gele kentekenplaten en de overige voertuigen zijn uitgerust met retroreflecterende kentekenplaten..

  3. Carlos zegt op 17 oktober 2021 om 08:47:

    Zo hebben o.a Denemarken, Liechtenstein, Luxemburg ook gele platen aan de voor en achterzijde. En zo nog een aantal landen… UK idd voor en achter wit en geel. Frankrijk had die wit / geel combinatie tot 2009 ook.

  4. BB zegt op 17 oktober 2021 om 08:32:

    Waarom niet als de belgen kenteken voor het leven.

    • Ronny zegt op 19 oktober 2021 om 13:13:

      is niet echt voor het leven. als je een tijd geen auto meer bezit. en op een moment weer 1 koopt. krijg je een andere kentekenplaat.

  5. J.Prins zegt op 25 oktober 2020 om 20:10:

    Het is geel-reflecterende verf zodat het de verkeersveiligheid ten goede zou komen;dát was de reden.

  6. Ruud zegt op 25 oktober 2020 om 12:23:

    Waarom dan wel witte platen op aanhangers?

    • Daantje van der Hoeven. zegt op 17 oktober 2021 om 13:50:

      Aanhangers/opleggers hebben gewoon gele kentekens die beginnen met O of W. Echter aanhangers van 750 en lichter hebben geen kenteken. Deze moeten een duplicaat plaat voeren en die duplicaat plaat is wit met zwarte letters. Zodat m’n makkelijk het verschil kan zien tussen duplicaat en originele plaat. Duplicaat kenteken platen moet je voeren wanneer de GAIK platen door bepaalde opbouw onzichtbaar worden Door BV fietsenrek op trekhaak of door een lichte aanhangwagen.

  7. Bart zegt op 25 oktober 2020 om 11:16:

    De UK en Luxemburg hebben dezelfde kleur als wij! Dus zo uitzonderlijk is het nu ook weer niet!

    • Adriaan zegt op 25 oktober 2020 om 20:35:

      Ik voor wit en geel achter om de reflectie reden

  8. Jos Versweyveld zegt op 25 oktober 2020 om 10:53:

    En waarom heeft België NIET voor de gele kentekenplaat gekozen, al was dat één van de voorstellen van toenmalig staatssecretaris voor mobiliteit Etienne Schouppe? Omdat de gele plaat met zwarte tekens, de Franssprekenden (vooral Brusselaars en Walen) te zeer deed denken aan de Vlaamse vlag (zwarte leeuw op gele achtergrond). ECHT WAAR !!! Dus rijden de Belgen nu rond met ‘n witte plaat met donkerrode tekens.

    • Jo Bé zegt op 25 oktober 2020 om 12:57:

      En gelukkig maar! Zo afschuwelijk lelijk dat Geel.

      • Jos Versweyveld zegt op 29 mei 2021 om 15:17:

        Bien sur, mon ami? (Geel is een stad in Vlaanderen.)

  9. Randy zegt op 25 oktober 2020 om 10:30:

    Geel zwart is de meest contrastrijke kleurcombinaties.

  10. Karel zegt op 25 oktober 2020 om 09:56:

    De Gatso- radarapparatuur kon door minder reflectie scherpere foto’s leveren dankzij de gele kleur van de kentekenplaten. Ook niet onbelangrijk voor de overheid.

  11. Waarom zijn Nederlandse kentekens eigenlijk geel? En waarom waren ze vroeger blauw?. zegt op 24 oktober 2020 om 10:34:

    […] Naar het artikel […]

    • Han zegt op 17 oktober 2021 om 14:36:

      Er werd gezegd dat in het begin de letter verwees naar de Provincie. Waarom had Utrecht dan de letter L

      • Wijze Zeeuw zegt op 19 oktober 2021 om 15:49:

        Omdat de letters niet per se verwezen naar de eerste letter van de provincienaam, het was simpelweg een codesysteem. Zeeland bijv. had K.

      • Ml zegt op 17 oktober 2021 om 16:52:

        Lutrecht toch

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken