Langzaam maar zeker breidt Kia de familie van EV-modellen uit. Het begon met de EV6, wat later kwam de enorme EV9 en sindsdien is de EV3 de bestverkochte auto in Nederland. Nu is het de beurt aan de Kia EV4. In tegenstelling tot Polestar zijn de cijfers niet oplopend op datum van introductie, maar geeft het aan waar ze in het modelgamma staan. Dus de Kia EV4 staat onder de EV6, maar boven de EV3. Om met Bert Visscher te spreken: ‘Je verwacht het niet, hè?’

Kia doet overigens iets vreemds. Ze laten de auto alvast zien, maar de onthulling volgt later pas. Niet om onaardig te zijn, Kia, maar zo werkt dat natuurlijk niet. Als je een model voor het eerst laat zien, dan ben je hem al aan het onthullen. Het is namelijk niet een teasertje of een bewerkte afbeelding: dit is de Kia EV4 in vol ornaat. Het is ook niet dat er één afbeelding is of een paar platen van één model.

Die sedan ziet er apart uit

Ze laten meteen alle uitvoeringen zien, zowel de hatchback (donkergrijs: gewoon, lichtgrijs: GT-Line) als de sedan (lichtgroen: gewoon, blauw: GT-Line). Geheel in lijn met de heersende mode zijn het een soort crossovers tussen reguliere auto’s en, eh, crossovers. Belangrijk om te weten is dat de nieuwe Kia EV4 als elektrische auto is ontworpen. De ‘sedan’ heeft een bijzondere achterkant met veel overhang voor een EV. De reden daarvoor is dat deze vorm het meest aerodynamisch is; dus wellicht ook het zuinigst.

Kia EV4 sedan wit links zijkant

Net als bij de EV3 en EV6 is de motorkap erg kort, want er is geen ruimte nodig voor een grote verbrandingsmotor. Over motoren gesproken, die zijn niet bekend voor de EV4. Wel kunnen we verklappen dat de 800-voltaccu’s garant staan voor snelle laadtijden. Dat zullen de accu’s van de EV3 zijn, met capaciteiten van 58,3 kWh en 81,4 kWh. Met die laatste moet je zo’n 600 kilometer op een lading kunnen halen. Waarschijnlijk komen de instapmotoren van de Kia EV3 en de sterkere motoren van de EV6.

Wanneer komt de Kia EV4 naar Nederland?

Kia onthult de auto echt in stappen. We hebben de conceptversie van de EV4 gehad en de teasers van de EV4. Vervolgens komt de onthulling van het exterieurdesign op 24 februari, en op 27 februari krijgen we alle informatie over de auto. Volgens de Kia-dealers staat de Kia EV4 begin van 2026 in de showrooms. Dat is dus nog even een tijdje wachten.

Lees ook: Maak kennis met de Kia EV3, EV4 en EV5: de nieuwste, goedkopere elektrische Kia’s

We verwachten geen Tesla-achtige praktijken. De vernieuwde Model Y werd aangekondigd en werd dezelfde dag in productie genomen. Maar stapsgewijs onthullen en dan een jaar later pas op de markt komen is wellicht niet de handigste beslissing. De klanten die je hebt opgewarmd, kunnen in de tussentijd al andere nieuwe auto’s overwegen, terwijl de Kia EV4 volgend jaar ondersneeuwt tussen de modellen die dan nieuw zijn.

Reacties

  • Ferdinand van Heel heeft op 17 februari 2025 geschreven:

    Ik zag laatst voor het eerst zo’n EV3 rijden. Wat een raar gezicht. Het lijkt wel alsof het een met ducttape aangepaste auto is die op een EV9 wil lijken. Zoals in die Peugeot 206 reclame van vroeger. De verhoudingen zijn heel vreemd. Het lijkt alsof ze bij Kia een beetje doorslaan de laatste tijd. Zijn ze al vergeten dat de Niro vooral zo populair was omdat het een soort Opel Kadett was waar niemand echt iets tegen kon hebben en dan met name de buurman niet?!

    Reageer
  • Amai heeft op 17 februari 2025 geschreven:

    Wat een ding. Dit gaan ze aan de straatstenen niet kwijtraken. Zelfde probleem als de Ioniq6: prima auto, niet om aan te gluren zo lelijk. Mensen willen dat niet. Dan liever iets minder stroomlijn en iets minder range.

    Reageer
  • Kees heeft op 17 februari 2025 geschreven:

    Geen Tesla praktijken? Daar zit meestal minstens 5 jaar tussen aankondiging en realiteit. Daar zijn de aankondigingen vaker wel dan niet bedoeld om de beurskoers te manipuleren omdat de opperbaas een bonus wil incasseren.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)