Kia heeft het hele ‘bouwen van elektrische auto’s’ wel aardig onder de knie. Het merk lanceert tijdens de ‘Kia EV-dag’ een nieuw productiemodel met de naam EV5. Naast de EV5 en de al bekende EV6 en EV9 tonen ze nog twee concepten: de EV3 en EV4. Nee, Kia heeft geen dyscalculie; ze geven met het getal de grootte van de auto aan. De 3 is – vooralsnog – de kleinste en de 9 de grootste. Logisch.

Het merk wil met de nieuwe modellen elektrisch rijden aantrekkelijk maken voor automobilisten met een kleinere portemonnee. Dit is goed nieuws, want 67.995 euro voor een EV9, dat is voor de doorsnee automobilist niet zomaar op te hoesten. Het idee is om een EV-gamma op te zetten met prijzen variërend van pakweg 33.000 euro tot 75.000 euro. De kleinere Kia EV3, EV4 en EV5 moeten omgerekend ongeveer tussen de 33.000 euro en 47.000 euro gaan kosten. Beter betaalbaar dus.

Kia EV5

Laten we beginnen met het nieuwe model dat al af is. Het standaardmodel van de EV5 krijgt een 64-kWh batterij en een 218 pk sterke elektromotor. Voor meer actieradius kun je kiezen voor de Long Range-uitvoering die een 88-kWh batterij krijgt. De motor blijft hetzelfde. Er is ook een versie met vierwielaandrijving. Ook deze krijgt een 88-kWh batterij, plus een extra elektromotor op de achterwielen. Het vermogen klimt hierdoor naar 313 pk.

Kia EV5 (2023)

Later komt er ook nog een Kia EV5 GT, maar daar maakt het merk nog geen details over bekend. De toevoeging van die twee letters belooft in ieder geval veel goeds. In de EV5 is er een panoramisch display voor de bestuurder van 12,3 inch en een even groot infotainmentscherm. Onder het centrale scherm vind je vier knoppen voor het starten en stoppen van de auto, de verwarming, de ventilatie en de airco. Updates komen via de lucht en je kunt ook stroom geven aan externe apparaten of aan het net.

Kia EV4

En zo tellen we af naar de EV4. Dit is een ‘herinterpretatie van een elektrische sedan’, volgens Kia. Het vernieuwende zou ‘m vooral zitten in de krachtige lijnen. Ons doet ie denken aan de Polestar 4 en de HiPhi X, wat jij? Geen slechte eigenschap als je het ons vraagt.

Kia EV4 (2023)

Het is voor de Kia-concepten nog te vroeg om het over aandrijflijnen en prestaties te hebben. Kia heeft liever dat je naar het interieur kijkt waarin de knoppen van de airco weggewerkt kunnen worden en interieurverlichting zich aanpast aan zogeheten Mind Modes, wat, eh, interessant is.

Kia EV3

In wezen is de EV3 een EV9 op broekzakformaat. Hij gebruikt de techniek, functies en het ontwerp van de grote gezinssleurder. De EV3 is dan misschien wel de kleinste van het stel is, toch zou er veel ruimte in het interieur moeten zijn voor de inmiddels verplichte ‘actieve levensstijl’. Je vindt er minitafels die kunnen draaien en met de achterbank plat zou je gemakkelijk een elektrische fiets kwijt moeten kunnen.

Kia EV3 (2023)

Omdat er zoveel elektrische Kia’s bij komen, wil het merk via de joint-venture Ionity meer laadpalen plaatsen. In 2025 moeten er 7.000 snellaadstations van Ionity staan in Europa. Nu zijn dat er 2.800. Wereldwijd hoopt Kia in 2026 de miljoenste EV te hebben verkocht. Daarna moet dit aantal in 2030 gestegen zijn naar 1,6 miljoen. Daar moeten de Kia EV3, EV4 en EV5 bij gaan helpen. Volgend jaar debuteren de productieversies van deze auto’s.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)