Vroeger was de Subaru Impreza GT Turbo dé auto als je snel wilde rijden voor weinig geld. Op het hoogtepunt (eigenlijk dieptepunt) kostte de 218 pk sterke sportsedan minder dan 50.000 gulden. Tegenwoordig heeft de Kia EV6 GT die plaats ingenomen. Heel erg veel vermogen voor een beperkt bedrag. Een paar weken geleden kon we de gefacelifte Kia EV6 voorstellen en nu hebben we de sportieve topversie voor je: de Kia EV6 GT.
De Kia EV6 is een polariserende auto. Als je hem voorheen niet mooi vindt, denken we niet dat je hem nu wel kunt pruimen. Gezien de verkoopcijfers lijkt het er overigens op dat de meeste mensen er wel van gecharmeerd zijn. Aan de voorzijde valt de ‘Starmap’-verlichting op. Dat is een trend die tegenwoordig erg populair is: verlichting die de koplampen met elkaar verbindt. Er is bijna geen sprake meer van een koplampen, maar slierten verlichting aan de voorzijde.
Nieuw accupakket = meer range
Belangrijker natuurlijk is de techniek van de nieuwe Kia EV6 GT. Dat is immers de reden dat je een ‘GT’ koopt en niet de ‘GT-Line’. Misschien wel het belangrijkste is het nieuwe accupakket. Bij de oude Kia EV6 was dat 77 kWh, terwijl de nieuwe een capaciteit van 84 kWh heeft. Daardoor is de range nét eventjes wat groter. Je kunt nu 450 kilometer halen. Bij de oude was 424 kilometer theoretisch het best haalbare.
Ook de motoren zijn aangepast. Voorheen had je 584 pk tot je beschikking en dat was uiteraard meer dan voldoende. Toch zag Kia de mogelijkheid om er nog meer vermogen in te proppen. De nieuwe Kia EV6 GT heeft namelijk een maximumvermogen van – en ga er maar even voor zitten – 650 pk. Dat is op zich ook niet gek, want het is precies evenveel als de technisch grotendeels identieke Hyundai Ioniq 5 N. Daarvoor moet je wel de Launch Control aanzetten; dit is overigens een nieuwe functie.
Prestaties van de nieuwe Kia EV6 GT
De prestaties zijn bijna van supercar niveau, net als voorheen. De sprint naar de 100 km/u is in 3,5 seconden achter de rug. Je moet echt met een serieuze sportwagen aankomen wil je de Kia EV6 kunnen bijhouden. Op de Autobahn lukt dat wel, want de topsnelheid is ‘slechts’ 260 km/u. Dat is heel erg hard voor een elektrische auto, maar niet zozeer voor een auto met 650 pk. Die 650 pk is alleen in ‘Launch’-modus, in ‘GT’-modus bedraagt het vermogen alsnog 609 pk.
Lees ook: Kia lanceert auto met knoppen op het dashboard en stalen velgen
Net als de Hyundai Ioniq 5 N heeft de Kia EV6 GT nu Virtual Gear Shift, waarmee de aandrijflijn versnellingen simuleert. Ondanks dat de Kia ook nieuwe schokdempers en besturing heeft, zijn we benieuwd hoe deze auto rijdt. Hyundai heeft van de Ioniq 5 N iets speciaals weten te maken, hopelijk kan Kia er ook mee uit de voeten. Een leuke eigenschap is dat de Kia EV 6 GT veel minder opvallend is. Dus je hebt meteen sleeper eerste klas om BMW’s te plagen bij het verkeerslicht.
De nieuwe Kia EV6 GT in het kort
- Maximaal 650 pk
- 0-100 km/u in 3,5 seconden, top: 260 km/u
- Actieradius van 450 kilometer
- Nieuwe launch modus en virtual gear shift
- Komt begin 2025 op de markt
EC Dubost heeft op 12 december 2024 geschreven:
Dat AMG vernederen doet ie maar even. Zodra dit gedrocht aan de laadpaal staat dan zoeft de AMG na een paar minuten tanken weer verder.
Jan-Willem Eysink heeft op 12 december 2024 geschreven:
@EC Dubost:
Het zal je verbazen hoe snel de tank van een AMG leeg is als je een beetje enthousiast rijdt. Overigens kan je behoorlijk snel laden met de EV6 GT, tot wel 300-350 kW.
In beide gevallen kun je er veel lol mee beloven ;-).