
Vroeger was de Subaru Impreza GT Turbo dé auto als je snel wilde rijden voor weinig geld. Op het hoogtepunt (eigenlijk dieptepunt) kostte de 218 pk sterke sportsedan minder dan 50.000 gulden. Tegenwoordig heeft de Kia EV6 GT die plaats ingenomen. Heel erg veel vermogen voor een beperkt bedrag. Een paar weken geleden kon we de gefacelifte Kia EV6 voorstellen en nu hebben we de sportieve topversie voor je: de Kia EV6 GT.
De Kia EV6 is een polariserende auto. Als je hem voorheen niet mooi vindt, denken we niet dat je hem nu wel kunt pruimen. Gezien de verkoopcijfers lijkt het er overigens op dat de meeste mensen er wel van gecharmeerd zijn. Aan de voorzijde valt de ‘Starmap’-verlichting op. Dat is een trend die tegenwoordig erg populair is: verlichting die de koplampen met elkaar verbindt. Er is bijna geen sprake meer van een koplampen, maar slierten verlichting aan de voorzijde.
Nieuw accupakket = meer range
Belangrijker natuurlijk is de techniek van de nieuwe Kia EV6 GT. Dat is immers de reden dat je een ‘GT’ koopt en niet de ‘GT-Line’. Misschien wel het belangrijkste is het nieuwe accupakket. Bij de oude Kia EV6 was dat 77 kWh, terwijl de nieuwe een capaciteit van 84 kWh heeft. Daardoor is de range nét eventjes wat groter. Je kunt nu 450 kilometer halen. Bij de oude was 424 kilometer theoretisch het best haalbare.

Ook de motoren zijn aangepast. Voorheen had je 584 pk tot je beschikking en dat was uiteraard meer dan voldoende. Toch zag Kia de mogelijkheid om er nog meer vermogen in te proppen. De nieuwe Kia EV6 GT heeft namelijk een maximumvermogen van – en ga er maar even voor zitten – 650 pk. Dat is op zich ook niet gek, want het is precies evenveel als de technisch grotendeels identieke Hyundai Ioniq 5 N. Daarvoor moet je wel de Launch Control aanzetten; dit is overigens een nieuwe functie.
Prestaties van de nieuwe Kia EV6 GT
De prestaties zijn bijna van supercar niveau, net als voorheen. De sprint naar de 100 km/u is in 3,5 seconden achter de rug. Je moet echt met een serieuze sportwagen aankomen wil je de Kia EV6 kunnen bijhouden. Op de Autobahn lukt dat wel, want de topsnelheid is ‘slechts’ 260 km/u. Dat is heel erg hard voor een elektrische auto, maar niet zozeer voor een auto met 650 pk. Die 650 pk is alleen in ‘Launch’-modus, in ‘GT’-modus bedraagt het vermogen alsnog 609 pk.
Lees ook: Kia lanceert auto met knoppen op het dashboard en stalen velgen
Net als de Hyundai Ioniq 5 N heeft de Kia EV6 GT nu Virtual Gear Shift, waarmee de aandrijflijn versnellingen simuleert. Ondanks dat de Kia ook nieuwe schokdempers en besturing heeft, zijn we benieuwd hoe deze auto rijdt. Hyundai heeft van de Ioniq 5 N iets speciaals weten te maken, hopelijk kan Kia er ook mee uit de voeten. Een leuke eigenschap is dat de Kia EV 6 GT veel minder opvallend is. Dus je hebt meteen sleeper eerste klas om BMW’s te plagen bij het verkeerslicht.
De nieuwe Kia EV6 GT in het kort
- Maximaal 650 pk
- 0-100 km/u in 3,5 seconden, top: 260 km/u
- Actieradius van 450 kilometer
- Nieuwe launch modus en virtual gear shift
- Komt begin 2025 op de markt
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “De nieuwe Kia EV6 GT is een onopvallende middenklasser met 650 pk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Kia EV6 facelift is stiller en heeft een betere batterij

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

De vernieuwde Kia EV6 kun je starten met je vingerafdruk

Kia EV6 Plus AWD review: De gulden middenweg in het aanbod

Kia EV6 vs Nissan Ariya vs Toyota bZ4X review: Wat is de beste elektrische familieauto?

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Nederlanders kopen minder auto’s, maar nu wel meer EV’s dan benzineauto’s

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

1 medewerker maakte een onhandig foutje, nu moet Kia 23.000 auto’s checken

Het populairste automerk in Nederland verkoopt ook de lelijkste auto van dit moment

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

De gefacelifte Genesis GV60 is perfect voor het Nederlandse leasepubliek

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Dat AMG vernederen doet ie maar even. Zodra dit gedrocht aan de laadpaal staat dan zoeft de AMG na een paar minuten tanken weer verder.
@EC Dubost:
Het zal je verbazen hoe snel de tank van een AMG leeg is als je een beetje enthousiast rijdt. Overigens kan je behoorlijk snel laden met de EV6 GT, tot wel 300-350 kW.
In beide gevallen kun je er veel lol mee beloven ;-).