Inmiddels zijn we wel gewend, nietwaar, aan de aanblik van de Kia EV6 en zijn broertje, de Hyundai Ioniq 5. Toen ze net verschenen, wisten we niet wat we zagen – eigenzinnig, futuristisch, gróót ook vooral. Nu iedereen wel iemand kent wiens buurman er een heeft, beginnen ze te normaliseren. Al verwachten we niet dat ze ooit echt anoniem zullen opgaan in het straatbeeld, zoals auto’s van deze merken dat vroeger deden.

Kiezen tussen de twee is puur een kwestie van smaak. De techniek is immers hetzelfde en de prijzen ontlopen elkaar zo goed als niet: vanaf 48.995 euro stap je in Nederland in een EV6, terwijl een Ioniq 5 je minstens 48.295 euro kost. Je krijgt voor dat geld een 800-volt platform met extreme snellaadmogelijkheden, net als bij een Porsche Taycan. Plus een goede dosis toekomstbestendigheid in de vorm van V2L en V2H (apparaten aan je auto hangen en stroom terug aan je huis geven).

De EV6 wint het wat ons betreft van de Ioniq 5

Op de TG-redactie vinden we het lastig kiezen, maar hoewel de Ioniq 5 onze jaren-’80 ziel kietelt, gaan we onder de streep toch voor de Kia. Fraai uiterlijk, spacy interieur, laat zich sturen met het enthousiasme dat in andere EV’s wordt afgekapt en ingeperkt. En als je dan voor zo’n Kia EV6 kiest, is dit de gulden middenweg in het gamma: de Plus AWD.

Kia EV6 Plus Advanced AWD (2023) voorkant

Twee motoren, goed voor een gezonde 325 pk en vierwielaandrijving. Altijd de grote batterij. Een actieradius die nauwelijks onderdoet voor die van de dikste RWD, omdat je bij normaal rijden vooral de achterste motor gebruikt. En een prijs die maar een fractie hoger ligt, terwijl de reserve aan prestaties onder je voet er flink op vooruitgaat: de AWD gaat bijna twee tellen sneller van 0 naar 100 km/u.

De actieradius van de Kia EV6 Plus in de winter

We rijden de EV6 wanneer het net boven het vriespunt is, zonder voorverwarming en met de klimaatcontrole op 20 graden. Met een acculading van 50 procent geeft de auto een resterend bereik van 173 kilometer aan. Realistisch gezien kun je op een lading dus met gemak 350 kilometer rijden als het koud is en je geen enkele moeite doet om energie te besparen. Hoeveel verder je kunt komen in de Eco-stand of als je de airco uitzet, is op het scherm te zien.

Het interieur van de Kia is uniek

Het binnenste van de EV6 is met niets anders te verwarren: een licht concaaf dashboard, een zwevende middenconsole, interessante patroontjes overal. De zit is vrij hoog en je benen staan naar voren door de dikke accu onder de vloer. Ondanks dat is er achterin genoeg hoofdruimte, dat zien we nogal eens anders.

Kia EV6 Plus Advanced AWD (2023) interieur dashboard scherm

Flippers achter het stuur zijn de makkelijkste en meest logische manier om variabel te regenereren, en Kia omarmt die gedachte. Het infotainment is nog steeds niet echt ons ding, qua vormgeving en intuïtieve bediening, maar het is in ieder geval mooi geïntegreerd. En de spraakherkenning werkt prima.

Eindoordeel van de Kia EV6 Plus AWD

Dat Kia veel moeite stak in het rij- en weggedrag van de EV6, wordt snel duidelijk. Ondanks het gewicht en het soms onwennige onderstel is deze auto speels en betrokken. De vermogensafgifte varieert per rijmodus, van conservatief tot explosief, en wanneer we in de Sport-stand bij een 90-graden bocht een tikje met onze rechtervoet geven, breekt de achterkant brutaal uit – en dan staat het ESP nog aan.

Waar het achterwielaangedreven karakter bij de meeste EV’s sluiks wordt weggemoffeld, zet Kia het hier voor de liefhebber centraal. Alleen dat zou voor ons al voldoende zijn om de EV6 tot blijvende favoriet uit te roepen; z’n uiterlijk, techniek en bruikbaarheid versterken die positie alleen maar.

Kia EV6 Plus Advanced AWD (2023) rijdend voorkant

Specificaties van de Kia EV6 Plus Advanced AWD (2023)


Motor
2 elektromotoren
325 pk
605 Nm
77,4 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 188 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,2 kWh/100 km
Actieradius (opgave)
506 km (WLTP)
Laadtijd
8 uur bij 11 kW
18 min. bij 240 kW (80%)
Afmetingen
4.695 x 1.890 x
1.550 mm (l x b x h)
2.900 mm (wielbasis)
1.990 kg
480 / 1.260 l (bagage)
Prijzen
€ 61.395 (NL)
€ 62.490 (B) – Earth

Reacties

  • JanM heeft op 21 juli 2023 geschreven:

    Als eigenaar van een EV6 kan ik alleen maar bevestigen dat het een zeer prettige auto is om in te rijden.
    Ruim van binnen. (k heb express geen dakraam genomen en grotere wielen)
    De range is zeker niet beperkt, in de winter circa 400km bij normaal gebruik= niet altijd als eerste eerste weg moeten zijn bij het stoplicht en je een beetje aan de snelheden houden.
    Nu in de zomer een range van 515 km.
    Dit zijn waardes die zeker niet alle directe concurrenten kunnen halen, dat in combinatie met het zeer snel kunnen laden is het een aanrader.

    Reageer
  • Henk heeft op 26 juni 2023 geschreven:

    Technisch niet verkeerd, al is de range beperkt voor de prijs. Mooi kan ik hem ook niet vinden.

    Reageer
  • Bachchus heeft op 25 juni 2023 geschreven:

    Leuke auto, prima eigen inderdaad. Wel een grote dode hoek die wordt opgevangen door cameras die aangaan als je je knipperlicht aan doet.
    De hoofdruimte achterin liet wat mij betreft wat te wensen over. Met mij bijna boven het hoofd groeiende pubers is het al snel te weinig door de aflopende dakstijl.
    Verder overweldigend compleet en een heel fijne auto. Ben erg benieuwd naar de EV9. Die beloofd wel de ruimte die ik zoek.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)