Droom je al jaren over een sportieve Kia Rio met wulpse lijnen, dikke heupen en grote hoepels? Vorige week leek het even erop dat je droom werkelijkheid werd.
Maar helaas, het is tijd om wakker te worden, want dit is de nieuwe Kia Rio voor het echte leven. Oké, lelijk durven we hem niet te noemen. Voor een ‘autootje voor erbij’ kun je er heel prima mee voor de dag komen. Maar als we hem naast de schetsen zetten, worden we toch een beetje verdrietig.
De wielen zijn een stuk kleiner (ja, dit kun je zelf fixen, ouwe tuner dat je er rondloopt). De daklijn is omhoog gekomen en de wielkasten zijn geslonken. Alles bij elkaar oogt hij een stuk minder agressief. Jammer. Wie weet komt Kia nog met een GT uitvoering, zoals ze dat ook deden met de Ceed.
Het is niet alleen Kia dat mensen doodmaakt met een blije mus. Of andersom. Bijna alle merken teasen je kapot met de meest woeste schetsen en de verrukkelijkste conceptcars, om vervolgens een slap aftreksel op je bord te donderen. Slechts een paar merken laten dromen uitkomen. Mazda, Toyota of Volvo bijvoorbeeld. Soms.
We wrijven het slaap uit de ogen en gaan terug naar de Kia Rio. Het interieur verdient wel lof, dat ziet er strak uit. De bediening van de meeste functies (audio, navigatie, connectiviteitsdiensten) zijn ondergebracht in het nieuwe infotainmentsysteem met een groot touchscreen. En de systeempjes van Kia zijn dondersgoed, dus dat zal ongetwijfeld razendsnel en fijn werken. Dankzij een grotere wielbasis biedt de Kia Rio meer binnenruimte. Oké – één centimetertje maar, maar toch: altijd fijn.
Afmetingen nieuwe Kia Rio
Lengte: 4.065 mm (+ 15 mm*)
Breedte: 1.725 mm (+ 5 mm*)
Hoogte: 1.450 mm (- 5 mm*)
Wielbasis: 2.580 mm (+ 10 mm*)
*Ten opzichte van derde generatie Kia Rio
Reacties