
De Kia Sorento was misschien wel de eerste auto van het merk waar mensen in Europa echt warm voor liepen. In Nederland zette het merk zo’n 2.000 exemplaren per jaar weg van de eerste generatie. Door belastingmaatregelen nam de populariteit van de SUVde afgelopen jaren af; vorig jaar kwam het verkoopaantal niet boven de twintig uit. Inmiddels zijn we achttien jaar verder en is het tijd voor de vierde generatie van de Kia Sorento.
Kia haalt graag altijd even de Tiger Nose-grille aan, die wordt geflankeerd door de Tiger Eye-koplampen. Veel specifieke afmetingen geeft Kia nog niet, al is bekend dat de Sorento op een nieuw platform staat en dat de A-stijl 30 millimeter verder naar achteren staat om de motorkap langer te maken. Het interieur zou ruimer moeten zijn en op het dashboard monteert Kia een Mercedes-achtig scherm.
De vierde generatie van de Kia Sorento staat op een nieuw platform met ruimte voor een plug-in hybride aandrijflijn. Het gecombineerde vermogen is 265 pk, waarvan net geen 100 pk van een elektromotor komt. Een stekkerloze hybride biedt 230 pk, waarvan 60 pk van een elektromotor. Een 2,2-liter dieselmotor met 202 pk is ook aanwezig. Deze hybridetechniek zou de nodige CO2’tjes moeten schelen, wat in Nederland een gunstigere prijs kan betekenen en een mogelijke toename in de verkopen. De prijzen van de nieuwe Kia Sorento volgen nog.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kia Sorento Hybrid ExecutiveLine

Kia Sorento Hybrid: 1e rij-indruk

Kia Sorento krijgt facelift: zie je iets aan me?

Kia Sorento Ski Gondola sloopt Koning Winter

Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
