De Kia Sorento was misschien wel de eerste auto van het merk waar mensen in Europa echt warm voor liepen. In Nederland zette het merk zo’n 2.000 exemplaren per jaar weg van de eerste generatie. Door belastingmaatregelen nam de populariteit van de SUVde afgelopen jaren af; vorig jaar kwam het verkoopaantal niet boven de twintig uit. Inmiddels zijn we achttien jaar verder en is het tijd voor de vierde generatie van de Kia Sorento.

Kia haalt graag altijd even de Tiger Nose-grille aan, die wordt geflankeerd door de Tiger Eye-koplampen. Veel specifieke afmetingen geeft Kia nog niet, al is bekend dat de Sorento op een nieuw platform staat en dat de A-stijl 30 millimeter verder naar achteren staat om de motorkap langer te maken. Het interieur zou ruimer moeten zijn en op het dashboard monteert Kia een Mercedes-achtig scherm.

De vierde generatie van de Kia Sorento staat op een nieuw platform met ruimte voor een plug-in hybride aandrijflijn. Het gecombineerde vermogen is 265 pk, waarvan net geen 100 pk van een elektromotor komt. Een stekkerloze hybride biedt 230 pk, waarvan 60 pk van een elektromotor. Een 2,2-liter dieselmotor met 202 pk is ook aanwezig. Deze hybridetechniek zou de nodige CO2’tjes moeten schelen, wat in Nederland een gunstigere prijs kan betekenen en een mogelijke toename in de verkopen. De prijzen van de nieuwe Kia Sorento volgen nog.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)