
De Kia Sorento was misschien wel de eerste auto van het merk waar mensen in Europa echt warm voor liepen. In Nederland zette het merk zo’n 2.000 exemplaren per jaar weg van de eerste generatie. Door belastingmaatregelen nam de populariteit van de SUVde afgelopen jaren af; vorig jaar kwam het verkoopaantal niet boven de twintig uit. Inmiddels zijn we achttien jaar verder en is het tijd voor de vierde generatie van de Kia Sorento.
Kia haalt graag altijd even de Tiger Nose-grille aan, die wordt geflankeerd door de Tiger Eye-koplampen. Veel specifieke afmetingen geeft Kia nog niet, al is bekend dat de Sorento op een nieuw platform staat en dat de A-stijl 30 millimeter verder naar achteren staat om de motorkap langer te maken. Het interieur zou ruimer moeten zijn en op het dashboard monteert Kia een Mercedes-achtig scherm.
De vierde generatie van de Kia Sorento staat op een nieuw platform met ruimte voor een plug-in hybride aandrijflijn. Het gecombineerde vermogen is 265 pk, waarvan net geen 100 pk van een elektromotor komt. Een stekkerloze hybride biedt 230 pk, waarvan 60 pk van een elektromotor. Een 2,2-liter dieselmotor met 202 pk is ook aanwezig. Deze hybridetechniek zou de nodige CO2’tjes moeten schelen, wat in Nederland een gunstigere prijs kan betekenen en een mogelijke toename in de verkopen. De prijzen van de nieuwe Kia Sorento volgen nog.
Meer van TopGear


Kia Sorento Hybrid ExecutiveLine

Kia Sorento Hybrid: 1e rij-indruk

Kia Sorento krijgt facelift: zie je iets aan me?

Kia Sorento Ski Gondola sloopt Koning Winter

Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Is de goedkoopste versie van de Polestar 3 al goed genoeg, of moet je toch even doorsparen?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)
