Kia Sorento Hybrid: 1e rij-indruk

Een joekel met een klein hartje

Foto('s): KiaKia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Foto('s): KiaKia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Foto('s): KiaKia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Foto('s): KiaKia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Foto('s): KiaKia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Foto('s): KiaKia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Foto('s): KiaKia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Foto('s): KiaKia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Kia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Kia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Kia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Kia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Kia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Kia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Kia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk
Kia Sorento Hybrid 2020: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de nieuwe Kia Sorento Hybrid. In ons decembernummer (eind november in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Kia Sorento
Uitvoering: Hybrid ExecutiveLine
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: 14 graden, bewolkt en droog

Een grote SUV? Die doen er toch niet meer toe?

Aha, dat denk je maar. Met de komst van hybridetechniek naar meer segmenten en prijsklassen kan het zomaar interessant zijn om een maatje groter te kopen. De nieuwe Kia Sorento komt er (in Nederland) alleen als Hybrid en Plug-in Hybrid. Hij heeft zodoende een beperkte uitstoot en daarmee een gunstiger prijs dan zijn voorganger.

Goedkoper? Vertel me meer!

De Kia Sorento Hybrid ziet er om te beginnen een stuk vlotter en eigentijdser uit. Hij staat op een nieuw platform en kent een hoop frisse foefjes, zoals een eigen app, Kia’s UVO Connect-infotainment en ongeveer 1.783 USB-aansluitingen. Onze ExecutiveLine werd volgestouwd met nappaleer, grote schermen, Bose-audio, niveauregeling achter, stoelkoeling en een derde zitrij, voor niet al te grote types. Die krijgen zelfs hun eigen aircobediening. Ook zitten er cameraatjes onder de buitenspiegels die hun beeld in het tellerscherm tonen als je je knipperlicht aanzet – slim.

Hoe zit het met de techniek van de Kia Sorento Hybrid?

De Hybrid gebruikt een 1,6-liter viercilinder turbo en een kleine elektromotor, die vóór de transmissie zit. Dit betekent dat hij tot op snelwegsnelheden de benzinemotor kan uitschakelen om een tijdje elektrisch te rijden. Goed voor het verbruik – wij deden op onze rit van ruim 200 kilometer (veel snelweg, wat weggetjes binnendoor) zo’n 6,4 l/100 km. Onbehoorlijk netjes voor zo’n lobbes. Redelijk vlot is ie ook: 0 naar 100 in 8,6 seconden, met dank aan 230 gecombineerde pk’s op de voorwielen. De Plug-in Hybrid die straks komt, heeft iets meer vermogen – 270 pk – en vierwielaandrijving.

En hoe rijdt ie?

Prima, SUV-waardig, niet overdreven sportief. Wat wollige besturing, beetje hellen, beetje stoten op hobbels, dat soort dingen. Helemaal goed voor het type auto en de doelgroep. De kleine motor hoeft pas hard te werken als je doorduwt en maakt dan wel wat herrie. Hou je het beschaafd, dan blijft ie op de achtergrond en glijdt de Sorento voort.

Wat kost al dat moois?

De Kia Sorento Hybrid begint bij 45.995 euro. Dat is meer dan bijvoorbeeld een Skoda Kodiaq (36.490 euro), maar die is dan ook een klapje kleiner, niet hybride en een stuk minder krachtig. De top-of-the-line ExecutiveLine die wij reden, waar niets meer bij kan (behalve metallic lak à 1.000 euro), kost precies 10 mille extra: 55.995 euro. De Sorento Hybrid is nu te bestellen. De Plug-in Hybrid (waarvan de prijs nog niet bekend is) volgt begin volgend jaar.

Lees onze volledige rijtest van de Kia Sorento Hybrid in TopGear Magazine 186, vanaf 26 november in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws