
Soms pakt een idee iets minder goed uit. Denk aan elke overstap naar een nieuw team voor Fernando Alonso. Bij Ford is dat ook een beetje het geval. Het bedrijf maakt moedige beslissingen, maar de uitwerking is niet denderend. Het is niet dat ze Kodak en Nokia achterna gaan, want Ford wil wel degelijk innoveren. Het probleem is dat de klant dat kennelijk nog niet wíl. Met name de Europese klant. Gelukkig bevestigt Ford dat er modellen specifiek voor Europa bijkomen.
Dat meldt de Europese Ford-topman Christoph Herr aan de Duitstalige Ford-dealers, aldus het eveneens Duitse Automobilwoche. Ford lijkt daarbij zijn keutel in te trekken wat betreft de strategie. Ford is niet meer de gigantische speler in de markt die het ooit was. Tot afgrijzen van de Ford-dealers, die maar wat graag meer specifieke modellen voor Europa willen.
Mensen willen toch nog een kleine betaalbare benzine auto
Hun gebeden zijn gehoord: die gaan er komen. Zeker omdat het ernaar uitziet dat het níét alleen elektrische auto’s zijn die erbij komen. Als het aankomt op EV’s, heeft Ford een groot aanbod, maar er zijn nog een hoop klanten die juist nog een benzineauto willen. Ford faseert die modellen nu uit, maar er komen weer een paar bij. In welke vorm dat gaat zijn, is niet 100 procent zeker, maar wederom een samenwerking met Volkswagen ligt voor de hand.
Heel erg goed met Ford gaat het niet. Althans, de verkopen tot nu toe dit jaar zijn iets minder dan die van vorig jaar, en die waren al niet om over naar huis te schrijven. Vergeet niet dat Ford ooit een enorm merk was, ook in Europa. In Nederland gaat het wél de goede kant op. In het eerste halfjaar van 2025 stegen de verkoopcijfers flink. Daarbij is de Explorer EV de grote stijger, maar ook de Kuga noteerde een flinke plus.
Heel veel modellen zijn er inmiddels niet meer
Dat Ford deze keuze heeft gemaakt, is niet heel vreemd. Een paar jaar geleden leek de markt duidelijk een bepaalde kant op te gaan: meer en meer crossovers, meer en meer elektrische auto’s. Dus nam Ford de beslissing om alle modellen die niet aan die omschrijving voldeden, te laten uitfaseren. Zo hebben we al een tijdje geen Mondeo meer, is de Fiesta uit productie, en dit jaar gaat de Focus eruit. Ook MPV’s als de B-Max, C-Max, S-Max en Galaxy zijn er niet meer.
Lees ook: Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie
In plaats daarvan zijn er enkel crossovers als de Puma, Capri, Kuga, Explorer EV en Mustang Mach-E, naast de reguliere Mustang. In de VS kan Ford overleven dankzij de extreem succesvolle F-150 en de Ranger pick-ups. In Europa doet de bedrijfswagendivisie goede zaken. Dus het is niet alleen maar slecht nieuws voor Ford.
Voor mij komt dit nieuws te laat. Na 5 Focussen, waarvan 2 lease en 3 tweedehands, wordt de volgende een ander merk. Ook de Fiesta als 2e auto zal op termijn vervangen worden door een ander merk. Helaas.
Hier zie je dus ook weer de macht van de consument. Als je de eco flauwekul niet wilt, dan stopt het ook.