Eens in de zoveel tijd komen sportautofabrikanten met een top-of-the-range hypercar. Gewoon om even te laten zien wat ze écht kunnen bouwen. Ferrari heeft de 288 GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari. Porsche heeft de 959, Carrera GT en 918 Spyder. McLaren heeft de F1, P1 en nu dus een derde model in die lijn, de McLaren W1. Het is de nieuwste, snelste en vooral meest geavanceerde auto die ze daar in Woking in elkaar schroeven.

Qua styling lijkt het een allegaartje van bekende McLaren-elementen te zijn. Het is niet zozeer een heel erg mooie auto, dan wel een heel opvallende. Bij McLaren gaat het daar in beide gevallen niet om, want alles is functioneel. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk onderdelen downforce genereren, maar dat er minimale luchtweerstand is. Het is dus een rijdend aerodynamisch wonder, met overal splitters, sleuven en een verstelbare achterspoiler die een kleine 30 centimeter naar achteren kan uitschuiven

Compleet nieuwe achtcilinder motor voor McLaren W1

Deze spoilerfunctie noemen ze de active longtail-modus, naar de McLaren F1 Longtails die op Le Mans zegevierden. Deze modus kun je gebruiken op het circuit voor meer druk op de achterwielen. Over druk gesproken, bij 300 km/u genereert de W1 zo’n 1.000 kilo aan neerwaartse druk dankzij de spoilers en ground effect-vloer van de auto. De topsnelheid is 350 km/u. Dan de techniek van het de McLaren W1, want uiteraard is het hoogstaand en zijn de cijfers bijna niet te bevatten. De motor is een compleet nieuw ontwerp.

De vorige achtcilinders van McLaren waren gebaseerd op racemotoren van Nissan, maar deze dus niet. Het is een compleet nieuwe unit die maar liefst 9.200 toeren kan draaien. Het maximumvermogen bedraagt 929 pk en het maximumkoppel 900 Nm. Dat is al heel erg veel, maar dan is er ook nog een elektromotor. Die is goed voor nog eens 350 pk en 440 Nm. Het systeemvermogen komt daarmee op 1.275 pk en het systeemkoppel op 1.340 Nm.

Zelfde zitpositie als Formule 1-coureur

Dit alles wordt overgebracht via een nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling naar de achterwielen. Bijzonder, daar meer en meer hypercars vierwielaandrijving hebben, om het vermogen beter kwijt te kunnen bij de sprint. Bij McLaren kiezen ze dus voor een lager gewicht en ‘puristische’ setup. Dat geldt ook voor het interieur. De stoelen zijn voorgevormd en niet verstelbaar. In plaats daarvan kun je het stuurwiel en de pedalen afstemmen naar de afmetingen van je lichaam.

Lees ook: deze elektrische McLaren P1 kun jij betalen

Over de zitpositie gesproken, die is bijna hetzelfde als bij Lando Norris en Oscar Piastri, want je zit zó laag in de auto, dat je benen hoger liggen. Inderdaad, net als in een Formule 1-auto. Met 1.500 kilogram weegt de McLaren W1 wel wat meer, maar het gewicht is gelijk aan de Artura, de kleinste en lichtste sportwagen van het merk. Over prijzen en beschikbaarheid zegt McLaren nog niets, maar we gaan ervan uit dat ie heel erg zeldzaam en heel erg duur zal zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)