Al een beetje aan het idee kunnen wennen dat de nieuwe Mercedes-AMG C 63 een plug-in hybride met vier cilinders wordt? Nee? Gelukkig zijn er nog genoeg oudere AMG’s te koop met atmosferische V8-motoren om oude tijden te herleven. Of de nieuwe PHEV de beleving krijgt van de oude, moet nog blijken, maar qua specificaties zal hij in ieder geval niet teleurstellen.

De nieuwe Mercedes-AMG C 63 zal de viercilinder uit de AMG A 45 gebruiken. Net als in de SL draait Mercedes de motor een kwartslag zodat hij in de lengte in de auto ligt. Waar de viercilinder in de A-klasse 421 pk produceert, zal hij in de C-klasse goed zijn voor 476 pk, zo meldt Autocar. Hiermee is het veruit de krachtigste viercilinder ooit gemaakt voor massaproductie.

De nieuwe Mercedes-AMG C 63 krijgt 680 pk in totaal

Maar minder dan 500 pk, dat is niet AMG-waardig. Daarom monteert AMG een elektromotor op de achteras voor een extra 203 pk. Het totale vermogen moet dan uitkomen op 680 pk. Het koppel zou 750 Nm zijn. Dat is fors meer dan bijvoorbeeld een Audi RS 4 of een BMW M3, maar je moet niet vergeten dat de nieuwe C 63 ook iets zwaarder zal zijn door de extra techniek.

De batterij voor de elektromotor kun je bijladen met een stekker; de nieuwe Mercedes-AMG C 63 wordt dus een plug-in hybride. Eerder ging de AMG GT 4-Door al aan de stekker. Deze heet officieel Mercedes-AMG GT 4-Door 63 S E Performance. Het kan zomaar zijn dat de nieuwe C-klasse ook de naam Mercedes-AMG C 63 E Performance gaat krijgen. Hij komt in ieder geval als station én sedan.

Reacties

  • harrie heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Mooi werk, heb nu een CLA 4cil met fantasties blokje variabele kleptiming en turbo. Dit is een doorontwikkeling.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)