
Al een beetje aan het idee kunnen wennen dat de nieuwe Mercedes-AMG C 63 een plug-in hybride met vier cilinders wordt? Nee? Gelukkig zijn er nog genoeg oudere AMG’s te koop met atmosferische V8-motoren om oude tijden te herleven. Of de nieuwe PHEV de beleving krijgt van de oude, moet nog blijken, maar qua specificaties zal hij in ieder geval niet teleurstellen.
De nieuwe Mercedes-AMG C 63 zal de viercilinder uit de AMG A 45 gebruiken. Net als in de SL draait Mercedes de motor een kwartslag zodat hij in de lengte in de auto ligt. Waar de viercilinder in de A-klasse 421 pk produceert, zal hij in de C-klasse goed zijn voor 476 pk, zo meldt Autocar. Hiermee is het veruit de krachtigste viercilinder ooit gemaakt voor massaproductie.
De nieuwe Mercedes-AMG C 63 krijgt 680 pk in totaal
Maar minder dan 500 pk, dat is niet AMG-waardig. Daarom monteert AMG een elektromotor op de achteras voor een extra 203 pk. Het totale vermogen moet dan uitkomen op 680 pk. Het koppel zou 750 Nm zijn. Dat is fors meer dan bijvoorbeeld een Audi RS 4 of een BMW M3, maar je moet niet vergeten dat de nieuwe C 63 ook iets zwaarder zal zijn door de extra techniek.
De batterij voor de elektromotor kun je bijladen met een stekker; de nieuwe Mercedes-AMG C 63 wordt dus een plug-in hybride. Eerder ging de AMG GT 4-Door al aan de stekker. Deze heet officieel Mercedes-AMG GT 4-Door 63 S E Performance. Het kan zomaar zijn dat de nieuwe C-klasse ook de naam Mercedes-AMG C 63 E Performance gaat krijgen. Hij komt in ieder geval als station én sedan.
Eén reactie op “De nieuwe Mercedes-AMG C 63 krijgt 680 pk en de krachtigste viercilinder ooit”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Sloopbedrijf redt illegale Mercedes C 63 AMG van crusher, stuurt hem naar Nederland

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Mooi werk, heb nu een CLA 4cil met fantasties blokje variabele kleptiming en turbo. Dit is een doorontwikkeling.