
Dit is de krachtigste versie van één van de oudste en bekendste namen uit de autowereld. Al zul je zijn naam nooit volledig uitspreken, behalve als je er een dolletje van maakt. Dit is namelijk de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance. Wie de capriolen van Mercedes de afgelopen tijd een beetje heeft gevolgd, weet in ieder geval zeker dat we hier te maken hebben met een bijzonder krachtig model met een benzinemotor én een stekker.
Bij de SL was het nog maar even de vraag welke benzinemotor AMG uit de schappen zou trekken. De opperroadster is immers leverbaar met zowel een viercilinder als een V8, en het cijfertje 63 betekent al jaren niet meer dat er een 6,3-liter motor in de neus ligt. Het goede nieuws is dat AMG, in tegenstelling tot bij de C-klasse, voor de snelste SL heeft gekozen voor een V8.
Specificaties van de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance
Een 4,0-liter biturbo-exemplaar zorgt samen met een elektromotor voor 816 pk en een gigantische 1.420 Nm. Die bakken vermogen en koppel worden naar alle wielen gestuurd via een negentraps automaat. Het sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u doet de SL 63 SEP in 2,9 seconden en de topsnelheid ligt op 317 km/u. Dan ben je wel een deel van je haar kwijt, maar we vermoeden zo dat de doelgroep van deze auto dat laatste beetje minder ook niet zal opvallen.
Voor het hybridesysteem riep Mercedes-AMG de hulp in van het Formule 1-team. De 6,1-kWh batterij zorgt voor een elektrische actieradius van 13 kilometer, precies genoeg om stilletjes je straat uit te rijden. Voor het elektrisch bereik hoef je het dus niet te doen; de elektromotor is er vooral om 204 pk toe te voegen. En dat vinden wij altijd lekker. Het terugwinnen van energie begint al bij gas los en je kunt zelfs een one-pedal driving-modus activeren. ‘Echt’ remmen gaat trouwens via keramisch AMG-spul.
Onbekendheden van de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance
Voorlopig deelt Mercedes nog geen prijs van de nieuwe AMG SL 63 S E Performance. Ook is nog onbekend wanneer hij precies in de showroom komt te staan. Michael Schiebe, de baas van AMG, noemt de nieuwe roadster ‘een echte droomauto’. Duh.
‘De SL was altijd al een icoon in het Mercedes-portfolio. De nieuwste versie van de legendarische roadster draagt deze status over naar de toekomst. Met dit unieke concept bieden we onze klanten niet alleen onovertroffen prestaties, maar ook de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden’, zegt Schiebe erover. Hij noemt de nieuwe topversie ‘een van de exclusiefste roadsters van dit moment’. Hoe dat rijdt, zullen we binnenkort uitzoeken. Zijn uiterlijk heeft deze SL in ieder geval mee.
Meer van TopGear


Verschil in verbruik tussen vier- en achtcilinders: het is niet wat je denkt

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)
