
Dit is de krachtigste versie van één van de oudste en bekendste namen uit de autowereld. Al zul je zijn naam nooit volledig uitspreken, behalve als je er een dolletje van maakt. Dit is namelijk de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance. Wie de capriolen van Mercedes de afgelopen tijd een beetje heeft gevolgd, weet in ieder geval zeker dat we hier te maken hebben met een bijzonder krachtig model met een benzinemotor én een stekker.
Bij de SL was het nog maar even de vraag welke benzinemotor AMG uit de schappen zou trekken. De opperroadster is immers leverbaar met zowel een viercilinder als een V8, en het cijfertje 63 betekent al jaren niet meer dat er een 6,3-liter motor in de neus ligt. Het goede nieuws is dat AMG, in tegenstelling tot bij de C-klasse, voor de snelste SL heeft gekozen voor een V8.
Specificaties van de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance
Een 4,0-liter biturbo-exemplaar zorgt samen met een elektromotor voor 816 pk en een gigantische 1.420 Nm. Die bakken vermogen en koppel worden naar alle wielen gestuurd via een negentraps automaat. Het sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u doet de SL 63 SEP in 2,9 seconden en de topsnelheid ligt op 317 km/u. Dan ben je wel een deel van je haar kwijt, maar we vermoeden zo dat de doelgroep van deze auto dat laatste beetje minder ook niet zal opvallen.
Voor het hybridesysteem riep Mercedes-AMG de hulp in van het Formule 1-team. De 6,1-kWh batterij zorgt voor een elektrische actieradius van 13 kilometer, precies genoeg om stilletjes je straat uit te rijden. Voor het elektrisch bereik hoef je het dus niet te doen; de elektromotor is er vooral om 204 pk toe te voegen. En dat vinden wij altijd lekker. Het terugwinnen van energie begint al bij gas los en je kunt zelfs een one-pedal driving-modus activeren. ‘Echt’ remmen gaat trouwens via keramisch AMG-spul.
Onbekendheden van de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance
Voorlopig deelt Mercedes nog geen prijs van de nieuwe AMG SL 63 S E Performance. Ook is nog onbekend wanneer hij precies in de showroom komt te staan. Michael Schiebe, de baas van AMG, noemt de nieuwe roadster ‘een echte droomauto’. Duh.
‘De SL was altijd al een icoon in het Mercedes-portfolio. De nieuwste versie van de legendarische roadster draagt deze status over naar de toekomst. Met dit unieke concept bieden we onze klanten niet alleen onovertroffen prestaties, maar ook de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden’, zegt Schiebe erover. Hij noemt de nieuwe topversie ‘een van de exclusiefste roadsters van dit moment’. Hoe dat rijdt, zullen we binnenkort uitzoeken. Zijn uiterlijk heeft deze SL in ieder geval mee.
Meer van TopGear


Verschil in verbruik tussen vier- en achtcilinders: het is niet wat je denkt

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
