Dit is de krachtigste versie van één van de oudste en bekendste namen uit de autowereld. Al zul je zijn naam nooit volledig uitspreken, behalve als je er een dolletje van maakt. Dit is namelijk de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance.  Wie de capriolen van Mercedes de afgelopen tijd een beetje heeft gevolgd, weet in ieder geval zeker dat we hier te maken hebben met een bijzonder krachtig model met een benzinemotor én een stekker.

Bij de SL was het nog maar even de vraag welke benzinemotor AMG uit de schappen zou trekken. De opperroadster is immers leverbaar met zowel een viercilinder als een V8, en het cijfertje 63 betekent al jaren niet meer dat er een 6,3-liter motor in de neus ligt. Het goede nieuws is dat AMG, in tegenstelling tot bij de C-klasse, voor de snelste SL heeft gekozen voor een V8.

Specificaties van de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance

Een 4,0-liter biturbo-exemplaar zorgt samen met een elektromotor voor 816 pk en een gigantische 1.420 Nm. Die bakken vermogen en koppel worden naar alle wielen gestuurd via een negentraps automaat. Het sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u doet de SL 63 SEP in 2,9 seconden en de topsnelheid ligt op 317 km/u. Dan ben je wel een deel van je haar kwijt, maar we vermoeden zo dat de doelgroep van deze auto dat laatste beetje minder ook niet zal opvallen.  

Voor het hybridesysteem riep Mercedes-AMG de hulp in van het Formule 1-team. De 6,1-kWh batterij zorgt voor een elektrische actieradius van 13 kilometer, precies genoeg om stilletjes je straat uit te rijden. Voor het elektrisch bereik hoef je het dus niet te doen; de elektromotor is er vooral om 204 pk toe te voegen. En dat vinden wij altijd lekker. Het terugwinnen van energie begint al bij gas los en je kunt zelfs een one-pedal driving-modus activeren. ‘Echt’ remmen gaat trouwens via keramisch AMG-spul. 

Onbekendheden van de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance

Voorlopig deelt Mercedes nog geen prijs van de nieuwe AMG SL 63 S E Performance. Ook is nog onbekend wanneer hij precies in de showroom komt te staan. Michael Schiebe, de baas van AMG, noemt de nieuwe roadster ‘een echte droomauto’. Duh. 

‘De SL was altijd al een icoon in het Mercedes-portfolio. De nieuwste versie van de legendarische roadster draagt deze status over naar de toekomst. Met dit unieke concept bieden we onze klanten niet alleen onovertroffen prestaties, maar ook de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden’, zegt Schiebe erover. Hij noemt de nieuwe topversie ‘een van de exclusiefste roadsters van dit moment’. Hoe dat rijdt, zullen we binnenkort uitzoeken. Zijn uiterlijk heeft deze SL in ieder geval mee.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)