
Dit is de krachtigste versie van één van de oudste en bekendste namen uit de autowereld. Al zul je zijn naam nooit volledig uitspreken, behalve als je er een dolletje van maakt. Dit is namelijk de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance. Wie de capriolen van Mercedes de afgelopen tijd een beetje heeft gevolgd, weet in ieder geval zeker dat we hier te maken hebben met een bijzonder krachtig model met een benzinemotor én een stekker.
Bij de SL was het nog maar even de vraag welke benzinemotor AMG uit de schappen zou trekken. De opperroadster is immers leverbaar met zowel een viercilinder als een V8, en het cijfertje 63 betekent al jaren niet meer dat er een 6,3-liter motor in de neus ligt. Het goede nieuws is dat AMG, in tegenstelling tot bij de C-klasse, voor de snelste SL heeft gekozen voor een V8.
Specificaties van de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance
Een 4,0-liter biturbo-exemplaar zorgt samen met een elektromotor voor 816 pk en een gigantische 1.420 Nm. Die bakken vermogen en koppel worden naar alle wielen gestuurd via een negentraps automaat. Het sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u doet de SL 63 SEP in 2,9 seconden en de topsnelheid ligt op 317 km/u. Dan ben je wel een deel van je haar kwijt, maar we vermoeden zo dat de doelgroep van deze auto dat laatste beetje minder ook niet zal opvallen.
Voor het hybridesysteem riep Mercedes-AMG de hulp in van het Formule 1-team. De 6,1-kWh batterij zorgt voor een elektrische actieradius van 13 kilometer, precies genoeg om stilletjes je straat uit te rijden. Voor het elektrisch bereik hoef je het dus niet te doen; de elektromotor is er vooral om 204 pk toe te voegen. En dat vinden wij altijd lekker. Het terugwinnen van energie begint al bij gas los en je kunt zelfs een one-pedal driving-modus activeren. ‘Echt’ remmen gaat trouwens via keramisch AMG-spul.
Onbekendheden van de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance
Voorlopig deelt Mercedes nog geen prijs van de nieuwe AMG SL 63 S E Performance. Ook is nog onbekend wanneer hij precies in de showroom komt te staan. Michael Schiebe, de baas van AMG, noemt de nieuwe roadster ‘een echte droomauto’. Duh.
‘De SL was altijd al een icoon in het Mercedes-portfolio. De nieuwste versie van de legendarische roadster draagt deze status over naar de toekomst. Met dit unieke concept bieden we onze klanten niet alleen onovertroffen prestaties, maar ook de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden’, zegt Schiebe erover. Hij noemt de nieuwe topversie ‘een van de exclusiefste roadsters van dit moment’. Hoe dat rijdt, zullen we binnenkort uitzoeken. Zijn uiterlijk heeft deze SL in ieder geval mee.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Deze prachtige Mercedes SL Pagode ruilt zijn zes-in-lijn in voor een elektromotor

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
