Een compleet nieuwe auto introduceren en het oude design recyclen. Bij elk ander merk (oké, Land Rover met de Defender uitgezonderd) zouden we de ontwerpers betichten van luiheid, maar in dit geval niet. Sterker nog: het was waarschijnlijk een heel stuk makkelijker geweest om een compleet nieuw ontwerp te maken. Een verrassing mag de gelijkenis met de oude eigenlijk niet heten. Hoewel de Mercedes G-klasse bijna zijn veertigste verjaardag viert, blijven de verkopen jaar na jaar toenemen. De G is succesvoller dan ooit. De nieuwe Mercedes G-klasse komt bij de lancering als G 500 met een 4,0-liter V8 en 420 pk. Schakelen doet een negentrapsautomaat voor je. Natuurlijk zit het ding vol speeltjes als adaptieve dempers, elektrische stuurbekrachtiging en autonome parkeerfunctie. De nieuwe Mercedes G-klasse komt in juni. In Duitsland kost ie minimaal 107.040 euro. De Nederlandse prijs volgt nog.

Hoe herken je de nieuwe Mercedes G-klasse?

De G-klassen hadden zo een eeneiige tweeling kunnen zijn. Tenminste – als een van de twee veertig jaar is blijven rondzwemmen in zijn eigen feces. Toch is het vrij makkelijk om de verschillen te spotten. Zo weet je zeker dat niet per ongeluk een oude koopt.

De koplampen

Bij de nieuwe koplampen ontbreken de ledstripjes onder de ronde units. Waar de oude G-klasse ‘omhoog keek’ heeft de nieuwe de pupillen van een geitje (Google maar op geit-pupil)

De achterlichten

Het koetswerk van de nieuwe Mercedes G-klasse vloeit door in de achterlichten. Bij de oude waren ze er los opgezet. En het zijn led-stripjes.

De voorbumpers lopen beter over in de wielkasten

Bij de vorige G-klasse zagen de bumpers er nogal aftermarket uit. Logisch ook – want ze zijn er later bij bedacht door Mercedes. Bij de nieuwe loopt alles vloeiender in elkaar over.

Til hem eens op

De nieuwe Mercedes G-klasse weegt 170 kilo minder dan de oude, terwijl ie toch 53 millimeter langer en 121 millimeter breder is. Dat komt door het gebruik van materialen uit deze eeuw. Aluminium en zo.

Het interieur is nieuw

Hoewel het interieur een dikke vette knipoog naar het verleden is (kijk maar naar de hendel op het dashboard), moet je wel blind zijn om de twee door elkaar te halen. En zelfs dan kun je het nog voelen door het enorme scherm.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)