Mitsubishi Outlander: timing is alles

Jaja, timing is alles: in een tijdsbestek van één week een fabriek sluiten én het nieuwe model laten zien dat in die fabriek gemaakt had kunnen worden; dood en brood liggen bij Mitsubishi wel erg dicht bij elkaar…

Maar goed, zo is het leven kennelijk. De nieuwe Outlander, die dus niet in de NedCar-fabriek in Born in elkaar gesleuteld gaat worden, zal gepresenteerd worden op de Salon van Genève en komt ‘later in de zomer’. Er komen vooralsnog twee motoren, een 2,0-liter benzine en een 2,2-liter diesel; bij die laatste zal de CO2-uitstoot gereduceerd zijn tot 130 gram per 100 kilometer, wat voor zo’n loeres bijzonder weinig is. En daar blijft het niet bij; in een later stadium komt er nog een plug-in hybride die een actieradius moet hebben van meer dan 800 kilometer en daarbij maar 50 gr/100 km uitstoot. Een nieuwe automatische zesbak en een start/stopsysteem worden ook leverbaar.

Verder komt er een ‘Eco Friendly Driving System’ – hoe het precies werkt snappen we niet helemaal, maar het schijnt de bedoeling te zijn dat het systeem ‘waarschuwt’ (rare woordkeus, maar goed, niet de onze) dat je op dat moment ‘maximaal efficiënt’ rijdt, waarna je de keuze krijgt of je dat wilt blijven doen. Het enige dat we ons er nu bij kunnen voorstellen is dat het een bloedirritant systeem is, maar vooruit, misschien valt het allemaal reuze mee. We zullen zien. En dat geldt ook een beetje voor het uiterlijk – het oogt allemaal op zich best in orde, maar veel kunnen we er nog niet over zeggen (behalve dan dat het opvallend is dat Mitsubishi kennelijk afstapt van de ‘Jet fighter grille’ die alle modellen tot nu toe siert) omdat dit voorlopig de enige foto is die is vrijgegeven. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken