‘Toyota heeft een wereldwijd populaire motor genaamd de “2JZ-motor”. Ik zou graag streven naar een motor die dat overtreft’, zo vertelde een ingenieur van Toyota op een evenement. Jazeker, daar mag je best enthousiast over worden, want de 2JZ uit de Toyota Supra uit de jaren ’90 is een van de meest iconische motoren ooit gebouwd.

Er is alleen één klein probleempje. Of nee, laten we het eigenlijk een uitdaging noemen. De nieuwe motor van Toyota wordt een viercilinder. En kan een viercilinder echt de legendarische zes-in-lijn van de Supra overtreffen? Want met alleen vermogen ga je er niet komen, zo bewijzen elektrische auto’s. Er moet geluid en beleving bijkomen.

De viercilinder zou een 2,0-liter worden met een turbo, zo meldt Lexus Enthusiast. Lexus legde de viercilinder alvast een een RC. Daar produceerde de motor 600 pk. Leuk detail: de transmissie is een handgeschakelde zesbak. Begrijp ons trouwens niet verkeerd: het zal ongetwijfeld een fantastische motor met een goede rij-ervaring worden, maar misschien scheppen ze teveel verwachtingen door de vergelijking met de 2JZ te maken.

Aan de andere kant, als één fabrikant op dit moment een dolle bui heeft, dan is het Toyota. Het merk verkoopt momenteel een rallyauto voor op straat en met een beetje geluk komt er een Corolla met dezelfde 1,6-liter driecilinder. Misschien moeten ze gewoon maar twee cilinders aan de nieuwe viercilinder plakken. We zijn benieuwd.

Reacties

  • Paul heeft op 26 september 2024 geschreven:

    Op zich niet vreemd, de Supra die in het JGTC de NISMO Skyline (Godzilla) met de befaamde RB26 versloeg, was gestript van zijn 2JZ en voorzien van… een 4 cilinder 3S. TOMS en SARD teams gebruikten beide de 3S; voor de motorsport was het een veelgemaakte keuze ivm lichter en betere gewichtsverdeling. De 2JZ’s sterkte en tuningpotentieel is legendarisch, maar vooral leuk voor Autobahnstormers en dragracers. Dat Toyota nu ook een viercilinder ontwikkelt is dus eigenlijk wel logisch en volgt uit hun motorsportervaringen uit het verleden. Eigenlijk juist vreemd dat de ingenieur de 2JZ refereerde ipv de 3S (het zal met de streetscene te maken hebben…)

    Reageer
  • Niels heeft op 26 september 2024 geschreven:

    Ik zelf rijdt een Yaris gr ook zo’n kleine 3 pitter(sceptisch over gedacht) tot ik m in trapte de eerste keer voorzichtig nu ik de wagen beter leer kennen24.860 km
    Wow wat een BLOKje als ze dat al kunnen alle lof en vertrouwen in future jz

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear