We kunnen wel weer van wal steken over hoe overzichtelijk het vroeger was met typeaanduidingen, maar dat is inmiddels wel bekend. Automerken zijn schijnbaar nog altijd zoekende over hoe ze overzicht scheppen in de overvloed van aandrijflijnen. De nieuwe wijziging is heel begrijpelijk, maar zal bij de BMW-adepten zeker even wennen zijn.
Nu is het zo dat dieselmodellen de ‘d’ van diesel achter de naam krijgen en benzinemodellen een ‘i’ van injectie. Dus een BMW 330d is een diesel en een 330i is een benzinemodel. Maar volledig elektrische modellen van BMW krijgen een ‘i’ aan het begin van de naam, en dat is verwarrend. Daarom laat BMW bij de nieuwe namenstrategie de letter ‘i’ bij benzinemodellen vallen, zo vertelt het Duitse merk aan BMWBlog. Elektrische auto’s behouden dus wel de ‘i’ aan het begin van de typeaanduiding.
De wijziging wordt langzaam doorgevoerd
De nieuwe namenstrategie van BMW zal niet met terugwerkende kracht doorgevoerd worden, dus voorlopig blijft het aanbod grotendeels gelijk. De volgende generatie van de BMW X3 zal de eerste auto zijn zonder een ‘i’ bij de benzine-uitvoering. Elk nieuwe model of vernieuwd model zal de nieuwe namenstrategie krijgen. Waarschijnlijk zijn de 1-serie en 2-serie als eerste aan de beurt voor een facelift.
BMWBlog vraagt ook hoe ver BMW wil gaan met de cijfertjes. De snelste uitvoering van de BMW i7 is de M70, die alweer een stapje hoger is dan de topmotorisering van de vorige generatie, de M760i. Komt er dan nog een M80 of een M100? BMW houdt het bij twee cijfertjes achter de M: ‘Drie cijfers is onze grens. Tot dusver is er niets in de planning die daarbij in de buurt komt.’
Robbish heeft op 2 mei 2024 geschreven:
Komt de carburateur weer terug?
Injectie 316i
Carburateur 316