Wanneer je achter een oude Audi A6 rijdt, kun je gemakkelijk uitvogelen wat voor motor er onder de kap van je voorligger ligt. Dankzij de typeaanduiding op de kofferbakklep weet je welk vlees je in de kuip hebt. Tegenwoordig moet je een boekwerk met alle typeaanduidingen bij je hebben om erachter te komen welke motor bij welk nummer hoort. Dat is vanaf nu verleden tijd.

In 2017 introduceerde Audi nieuwe benamingen voor de motoriseringen. Zo heet de A3 met een 115 pk sterke 1,0-liter driecilinder ineens Audi A3 30 TFSI. Bij de A6 stond ineens niet meer 3.0 TDI achterop, maar 50 TDI. Lekker verwarrend. Audi kreeg hierom veel commentaar, maar nu komt het merk uit Ingolstadt terug op de aanduidingen.

Simpliciteit staat nu voorop bij Audi

Florian Hausser is de baas van de sales- en productmarketingafdeling van elektrische Audi’s. Hij legt aan AutoExpress uit dat Audi de typeaanduidingen simpeler wil maken voor de klanten. Niet alleen worden alle optiepakketten uitgedund, ook het motorscala krijgt een dieet. De nieuwe typeaanduidingen treedt al bij de net onthulde Audi Q6 in werking. Wat blijft van de oude benamingen is de Quattro-aanduiding bij vierwielaangedreven Audi’s. Gelukkig maar.

De snellere Q6 krijgt een S voor zijn modelnaam. Rijd je een gewone Q6 met een sterkere motor, dan plakt Audi iets dergelijks als ‘performance’ achter de naam. Het vreemde is dat de Audi-topman dit zelf nu ook nog niet weet. Ook op auto’s met een verbrandingsmotor verdwijnen de rare aanduidingen, dus neem er maar afscheid van als je er nog eentje ziet. En laten we hopen dat ze RS gewoon behouden voor alles wat belachelijk snel is.

Reacties

  • Yola heeft op 21 maart 2024 geschreven:

    Nou sorry maar s voor een snel model of performance voor een normaal model… daar win je je klanten mee… hoe dom kun je zijn. De S en RS aanduidingen zijn helder en bekend bij iedereen. En ze hadden gwn 2.0 en 3.0 moeten houden zoals mijn audi het nog heeft.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear