Vanaf 2028 wil Opel alleen nog maar elektrische modellen leveren. Wanneer het Duitse merk dan een nieuwe naam (oké, niet helemaal nieuw, maar daar komen we zo nog wel op) toevoegt aan het gamma, verwacht je dat die auto alleen als EV wordt gemaakt. Dat gebeurt niet bij de Frontera. Helaas krijgt de SUV geen V6 zoals het oude hok, maar is de Frontera te bestellen met een elektrische of mild-hybride aandrijflijn.
Voor wie de Opel Frontera nog niet kende, volgt hier een kleine geschiedenisles. In de jaren ’90 had iemand bij Opel een hersenkronkel om een ruige SUV te bouwen op het platform van het merk Isuzu. De topper had een 3,2-liter V6 met 205 pk. In 2004 kwam Opel weer bij zinnen en werd de Frontera gestopt. Nu is de naam terug bij een minder avontuurlijke SUV.
De Frontera krijgt een aantal primeurs
De nieuwe Frontera gaat helemaal mee in Opels nieuwe ontwerptaal. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar die koplampen. Achterop zijn de lichten ook herkenbaar als Opel, maar ze zijn duidelijk anders dan de rest van de line-up. Elk achterlicht bestaat nu uit twee delen. Op de neus en op de bips vind je trouwens het nieuwe Opel-logo. De Frontera is de eerste auto waarbij de nieuwe ‘Blitz’ te zien is.
Vanbinnen is er een hoekig stuur dat aan de onderkant nogal dun lijkt. Voor de bestuurder zijn twee 10-inch beeldschermen geplaatst. Het linkerscherm dient als bestuurdersdisplay, het rechter is het infotainmentscherm. De bagageruimte achterin bedraagt 460 liter, die met neergeklapte achterbank uitbreidt naar 1.600 liter. Dat is ongeveer even groot als bij een Nissan Qashqai.
Opel zorgt voor meer smartphonegebruik in de auto
Je kunt nog iets voor het interieur bijbestellen dat Opel het ‘smartphonestation’ noemt. Hierbij maakt jouw telefoon verbinding met een speciale app, waarna je de telefoon kunt ‘gebruiken als het bedieningspaneel voor het infotainment van de auto’. Klinkt niet als de beste methode om automobilisten van hun smartphones af te halen, maar we hebben het nog niet gezien of geprobeerd, dus zullen niet te snel conclusies trekken.
Opel wil nog niets kwijt over de specificaties van de Frontera en Frontera Electric. Het enige dat we te horen krijgen, is dat de eerst 48 volt-technologie krijgt en de tweede volledig elektrisch is. Ook over de prijzen blijft Opel vaag. Er worden nog geen getallen gedeeld, maar wel belooft het merk dat de Frontera verkocht gaat worden tegen een ‘aantrekkelijke prijs’. Wanneer de SUV te koop is, weten we ook niet.
Reacties