We moesten altijd smakelijk lachen als een autofabrikant een persbericht begon met ‘onze beste … ooit’. Nogal wiedes: de nieuwste is altijd beter dan de oude. Maar tegenwoordig is dat geen gegeven meer. Er zijn een hoop verplichtingen en restricties die auto’s niet op alle vlakken beter maken. Nee, doe ons maar een auto van zo’n 15 jaar oud. Modern genoeg om elke dag mee te leven, vaak ruimte voor een Carplay-systeempje, maar nog zonder alle bemoeisystemen.

Maar dat is eigenlijk niet wat de overheden willen. Het wagenpark moet verjongen; er moeten meer zuinige en het liefst elektrische auto’s komen. De verouderende wagenparken – waarvan Nederland er eentje heeft – staan nu op de agenda van de EU. Oudere auto’s zouden bijdragen aan fatale ongelukken, ze zouden veel herrie maken en te veel uitstoten. Er ligt een voorstel klaar om strengere controles uit te voeren, waardoor oudere auto’s eerder zakken voor keuringen.

De onzuinigste en onveiligste auto’s zijn het doelwit

Het klinkt alsof er een klopjacht wordt geopend op oudere auto’s, maar we moeten een kleine nuance aanbrengen. De EU richt vooral de pijlen op de onzuinigste en onveiligste oudere auto’s. De EU schrijft: ‘Het voorstel van vandaag richt zich op onveilige voertuigen, die bijdragen aan ongevallen, dodelijke ongevallen en gewonden.’ Als jij met veel plezier een onveilig barrel rijdt, dan mag je nu boos worden op de EU. Anders valt het misschien mee.

Japans Autokerkhof oude Alpina B3

Het zijn volgens de EU vooral een paar oude auto’s die het verpesten voor de rest: ‘Bovendien zijn zeer vervuilende en lawaaierige voertuigen, hoewel relatief weinig in aantal, verantwoordelijk voor een onevenredig groot deel van de schadelijke emissies. De huidige regels pakken luchtvervuiling en lawaai onvoldoende aan.’ Zolang jouw oudere auto aan alle regeltjes voldoet, mag ie blijven rijden. Belangrijk om te weten is dat het voor nu nog maar een voorstel is.

Ook strengere regels voor nieuwe auto’s

Ook voor nieuwere auto’s moeten er strengere regels komen. De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe systemen verplicht gemaakt en die worden momenteel niet getest. De huidige regels stammen uit 2014 zijn en zouden verouderd zijn. Zo wil de EU ‘periodieke technische inspecties voor elektrische voertuigen en nieuwe tests voor elektronische veiligheidssystemen, inclusief het testen van de software-integriteit van veiligheids- en emissierelevante systemen.’

65 reacties op “Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden”

  1. ik ben sinds enkele weken met pensioen .heb 51 jaar gewerkt in een job dat onder de zware beroepen valt. de pech is dat mijn vrouw wqt jonger is en nooit een bedrijfspensoen heeft opgeboud i.v.m nooit gewerkt i.v.m lichamelijke beperkingen en die heeft voor de kinderen gezogd.
    ik ben een echte auto liefhebber van de outo.s tussen de jaren 60 en eind 70 zo heb iuk dus enkele autos staan waar onder ook een diesel. nu lijkt het er op dat ik niet veel moet genieten van mijn pensioen en mijn autos. eerst pensioenleeftyd van 63 met vutregeling naar 67 veranderd en nu dit weer wat gaat er nog komen.

  2. Zoals met alles. Geen echt probleem aanpakken, maar lekker zeuren over volstrekt onbelangrijke kleinigheidjes

  3. Alleen als het oude diesels betreft kan ik er wel mee in stemmen, die stinken bijna allemaal en stoten vaak roet uit.

  4. Als ik met een oudere voertuig, maakt niet uit hoe groot of gebruik is met 30 km van huis naar Buurt super ga, is dat zo langzaam en kort stukje dat dit geen gevaar of vervuiling geeft.

    Een nieuwe kopen voor vele weinig km rijders is op papier schoner maar hoeveel kost de Recycling per voertuig + productie nieuwe.

    Wat voor merk of type maakte niets uit als je minder dan 2500 km per jaar reed, nihil verschil.

  5. Verbied alle Europese vluchten, dat levert wel 1000 x meer op aan uitgespaarde co 2 uitstoot en stop met de al uitgemelkte auto nog verder te melken,

  6. Er zijn veel te veel ambtenaren. Iedereen zit maar wat te verzinnen om in een wit voetje bij zijn baas te komen.
    Haal daar maar eens de bezem door.

  7. Mee eens, je zou bijna hopen dat Putin binnenkort dit tuig in Den Haag de Noordzee opdrijft in een lekkende kano.

  8. tja wat moet men daar eigenlijk over zeggen,in een tijd dat de overheid steeds onbetrouwbaarder en betuttelender wordt,(terwijl we langzaam maar zeker omgevolkt worden)vroeger had je nog het liedje van vluchten kan niet meer maar daarvoor is het veel te laat
    zou bijna zeggen hoogste tijd dat de aliens eens gaan landen of dat Putin een doorbraakje forceert,maar dan heb je meteen de Stasi aan de deur, daarom hou ik bij deze mijn mond maar

  9. Los van het voorgaande mbt de hobby auto’s:
    Ze zullen van goede huize moeten komen dit voorstel erdoor te krijgen met hun gesubsidieerde auto’s met chauffeur.
    Wij hebben een huisje gehad op het platteland in Frankrijk en we hebben nu een hut op het Duitse platteland. De mensen daar rijden allemmaal in kleine oude autootjes, iets anders kunnen ze niet betalen. En ze zijn voor boodschappen, doktersbezoek enz. toch volldig afhankelijk van hun oude autootje. In Spanje Italië, Griekenland, Portugal, het oude Oostblok enz hetzelfde.
    Deze mensen hun vervoer afpakken leidt tot een volksopstand, waarbij de Franse revolutie verbleekt!

  10. Het moge evident zijn dat de EU maffia alles uit de mast trekt om ons onze hobby af te pakken. De ineenstorting van dit fascistoïde Derde Rijk 2.0 kan niet snel genoeg komen. Ps @TopGear graag hier die reacties opruimen van die Ukrotrollen. Ongepast en ongewenste inmenging op dit platform.

  11. Het zal vast geen toeval zijn dat je praat over Russische werkkampen terwijl je hier Kremlin propaganda aan het dumpen bent…

  12. Je moet mensen hun hobby niet afpakken. Dus oude auto’s toestaan tot bv 2500 of 5000 kilometer per jaar, gecontroleerd door NAP (NL) of Carpass (B). Kan Duitsland ook eens een sluitend systeem voor kilomerstanden ontwikkelen, zodat niet meer 1 op de 3 auto’s daar verkocht wordt met teruggedraaide teller.

  13. “Liliane zwegers schreef:
    25 april 2025 om 21:34
    Heb mijn afgekeurde auto omwille van teveel roet verkocht aan een Pool om de hoek,hij is er blij mee en hoeft hiermee niet naar de keuring 😂”

    ik woon in Polen en dat wat jij beweert is pertinent niet waar.
    hier hebben ze ook gewoon apk (kontrol pojazdu) verder hebben de Polen zoveel bossen dat ze minder last hebben van dat co2 geneuzel.

  14. De werkelijke opzet is dat Jan Modaal uit de auto moet waardoor minder files voor de grote auto’s,kunnen de rijken en het vrachtverkeer bete uit de voeten, straks mag je je autootje gratis inruilen voor een electrische fiets ! en hoor je bij de Europese kolchozen.

  15. Zie de reacties van “jaap” en “kees”. Kunnen jullie aub ingrijpen bij dit soort (buitenlandse) inmenging en intimidatie?

    Jullie hebben een plicht als platform om je eigen regels te handhaven.

  16. Oude auto naar de sloop stop dan die Alfred die op 25 april schrijft goed dat die oude troep die stinken auto naar de sloop moeten
    Wij zijn blij dat we de historie van oude auto’s kunnen behouden
    Heeft hij er ook eens aangedacht waar ze blijven met die accu’s van die elektrische bijna geruisloze zware bakken
    Hij zal wel geld genoeg hebben

  17. Smerig Nazi instituut die hele EU. Ubersturmbahnfuhrer von der Leyen zal pas rusten zodra wij allemaal gehoorzaam aan de bedelstaf zijn. En maar een grote bek over Rusland die vuile hoer!

  18. Smerig Nazi instituut die hele EU. Ubersturmbahnfuhrer von der Leyen zal pas rusten zodra wij allemaal gehoorzaam aan de bedelstaf zijn. En maar een grote bek over Rusland die vuile hoer!

  19. Walgelijk die zure EU, stelletje linkse woke idioten.
    Altijd autootje pesten, maar rijden ze zelf dan op zo’n groen linkse bakfiets ?
    Denk het niet !!!

  20. Heb mijn afgekeurde auto omwille van teveel roet verkocht aan een Pool om de hoek,hij is er blij mee en hoeft hiermee niet naar de keuring 😂

  21. Leo, Joan, niemand gelooft dat jullie echte Nederlanders zijn, stelletje Russen… Zo op ons mooie land afgeven. Dan haat je Nederland. Stelletje landverraders.

    (tip voor de mensen: zoek eens op ‘hybride oorlogsvoering’, nogal een liefhebberij van dat tuig in het Kremlin)

  22. Het wordt «  de hoogste tijd dat Nederland uit de Europese Unie stapt . « « Het is niet meer houdbaar om vijf redenen . 1 . De regels vanuit Brussel zijn te dictatoriaal en niet op de realiteit afgestemd .2. De landen in Europa azen op de « «  super spaarpot « «  van € 1800.000.000.000,— in Nederland waarvan er inmiddels «  € 98.000.000.000,— is verdampt door verkeerde beleggingen . ( windmolens onder andere) 3. Nederland raakt haar soevereiniteit kwijt en dat is onacceptabel . 4. Nederland is door Rutte CS garant voor ten minste € 100.000.000.000,— aan schulden in Europees verband . 5. Er is geen Demografische cohesie in Europa en het IMF kan geen gelijkwaardige begrotingen afdwingen . Frankrijk heeft een schuld van € 3000.000.000.000,- — en nu wil Brussel dat er een gemeenschappelijk Fonds komt om de gemeenschappelijke schulden op te vangen en gelijkmatig te verdelen ……. ook dat is onaanvaardbaar . De Nederlandse spaarpot wordt dan beroofd . Een NEXIT is de enige oplossing .

  23. Wat jammer voor de vele liefhebbers van klassieke en vintage automobielen die hun bezit met liefde en toewijding verzorgen en met veel plezier jaarlijks kleine afstanden rijden. Ook de gezelligheid in de ledenclubs zal verloren gaan.
    Wat een bespottelijke heksenjacht. En heeft de overheid zich al eens afgevraagd waarom Nederland een verouderd wagenpark heeft? Gewone mensen met een kleine portemonnee worden uit hun autootje gejaagd. Is er dan een alternatief?
    Nee, Trein is uitermate kostbaar, busvervoer is uitgekleed door onze visionaire bestuurders. Rest de fiets…maar door de toename van het aantal kolossale elektrische bakken die zich met een rotgang door het verkeer bewegen is een fietser zijn of haar leven niet zeker. Ik pleit er niet voor om alles bij het oude te laten maar op deze manier moet het niet.

  24. Ja dictatuur is europa heel hard naar op weg.oorlog list niets op.aleen maar verliezers mensen we leven allemaal maar een keer. Kunnen wij als volwassen niet zelf bepalen wat goed is of fout? We worden behandeld als een stel inbicilen die ont mond moeten worden bah stemmen zie je nu wel. Met trump !gekozen door leugens maar de mensen zitten er nu meedank aan al die idioten

  25. EU nog erger dan destijds Nazi Duitsland; wat gaan we nog allemaal meemaken?
    Heb je daar een mooie gerestaureerde wagen in de garage staan, 100% perfect en straks mag je er de baan niet meer op.
    De oldtimers ook allemaal naar het schroot?
    En dan maar kritiek op China, de dictatuur is hier straks niet meer leefbaar.
    Wat is nu werkelijk de doelstelling?
    Men is de mensen echt alles aan het ontnemen, de vrijheid is totaal weg.
    Nogmaals een bewijs dat overheid EU het onbetrouwbaarste is wat je kan bedenken.
    Depri wordt je er van!

  26. Aan alle groengoeroes in Europa wil ik zeggen:
    Sla jezelf niet op de borst van ik ben zo milieubewust bezig. Verdiep je eens in het fabricageproces van de elektrische auto.
    Het maken van batterijen is ineens vervuilend.
    Het afvoeren en het vernietigen van oude batterijen is een nog grotere milieuramp.
    Maar dat gebeurd gelukkig aan de andere kant van de wereld en dus ver van ons bed. Daar ligt niemand wakker van.
    Hiervoor moeten de millieugekkies zich diep schamen lijkt mij.

  27. Ben ik hier op Topgear.nl of op Russian Time???

    Het lijkt hier gvd wel een propaganda kanaal van het Kremlin met al die gestoorde reacties. Topgear doe er iets aan!!!

  28. Jan Dofferhof,
    Niet appels met peren vergelijken. Er zijn in aantal veel meer kleine auto’s op de weg dan dure grote. Ik denk dat er van Rolls Roice maar heel weinig ongelukken gemeld worden.
    Neemt niet weg dat je in kleine auto’s vaak kwetsbaarder bent.

  29. Allemaal de auto wegdoen en een ezel of paard en wagen kopen alleen is de strot van deze dieren ook niet helmaal natuurvriendelijk.

  30. De EU moet beter nadenken. Door de steeds absurder strenge regels van de EU moeten nieuwe auto’s die al heel heel schoon zijn heel heel heel schoon worden. Juist die minimale verbeteringen zijn steeds duurder, waardoor auto’s veel duurder worden en minder verkocht worden. Het effect van die strengere normen is dus juist negatief. Bij iets minder strenge normen worden meer auto’s verkocht/vervangen en is het positieve effect op uitstoot groter. Maar de EU is helaas een extremistische club.

  31. Ik lees alleen maar domme puberale gezwam.
    Dom racistisch gewauwel over “woke” en weet ik het.

    De ene jankt over te grote auto’s, de ander over te kleine auto’s.

    En nog gemekker over vrachtwagens, hoe komt je karretje bij de autodealer?! Huh? Of überhaupt je vreten en drank?

    Wordt volwassen, dat scheelt ook ongevallen op de weg!

  32. Onze eigen politiek zorgt er zelf voor dat het gemiddelde Nederlandse wagenpark zo oud is! Gewoon die stomme BPM van de auto’s afhalen, dan koopt er nog een keer een particulier een zuinige benzinewagen! De Dacia Sandero bijvoorbeeld kost in Nederland al minimaal 18k nieuw, terwijl diezelfde auto in Duitsland en Frankrijk voor 12k in de showroom staat!

  33. Benieuwd welke regels dat worden. Zal voor ons wel meevallen lijkt me. Nederland heeft inderdaad een oud wagenpark, maar ook een uitstekend onderhouden wagenpark. Onze apk regels zijn al erg streng en auto’s zijn na afkeur nog erg geliefd in het oostblok. Lijkt me dat de eu zich vooral daarop wil richten.

  34. Het is tijd om in de nabije toekomst de EU-dictatuur te verlaten,niks mag nog,banken belazeren je,nieuwe auto´s worden trager dan fietsen,benzine word/is onbetaalbaar,wonen ook trouwens.Dus hoppa wegwezen naar Afrika met een dikke turbodiesel rondscharrelen,lage emissiezone nooit van gehoord.

  35. Dit heeft zoveel niet meer met veiligheid te maken, enkel wie kent wie hier. Het gaat enkel om het grote geld. En al die hogergeplaatsten met hun decadente wedden, die op onze kosten leven, bepalen nu eenmaal wat goed voor ons is, of eerder wat goed is voor hun portemonnee.

  36. Auto’s zijn zo veilig Apple de bestuurder er mee omgaat. Dure nieuwe auto’s met idioten aan het stuur zijn levensgevaarlijk

  37. Dus mijn buurman is duurzamer bezig door elke 3 à 4 jaar een nieuwe elektrische auto te kopen dan ik die al 14 jaar in dezelfde auto rijd, en die 5 jaar oud was toen ik hem kocht?

    Deze jongen rijd toch echt net zo lang door tot ie uit elkaar valt, duurzamer kan niet!

  38. Clickbait site om nog meer zieltjes lid te laten worden, berichten in de reacties die compleet onzinnig aan het onderwerp zijn en blijkbaar geen behoefte aan een bron vermelding. Waarom we hier dan nog iets willen lezen? Allemaal tijd teveel?

  39. Meer pks vragen meer verantwoordelijkheid. Mijn oude nissan sunny is niet de veiligste wagen ter wereld helemaal mee akkoord. Iedereen heeft tegenwoordig meer pks waar ze mee scheuren en eigenlijk de helft van de tijd niet mee kunnen omgaan. Het is de chauffeur altijd en niet de auto natuurlijk die dood.

  40. Laten we allemaal samen iets bestellen via ali express of temu 😆. Bootje komt aangevaren met 1000den containers. Want mijn oude auto is het probleem hier. Bende zeurders man.

  41. Ik zag dat men in buurten met natura 2000 ook bowrtuigen gaan eerrn die fossiele brandstoffen gebruiken. Daar komen camera’s voor.

  42. Laten we het in europa eerst eens worden over de maximum snelheid op de snelwegen, de uitstoot van de buren stopt echt niet bij de grens. Bepaalde dingen willen ze stroomlijnen en over andere zaken mag ieder EU land zelf beslissen. Vreemde manier van regeltjes maken en toepassen. Blijf gewoon mijn Cayman rijden. Voor mij is rijplezier het belangrijkste

  43. Beleid ingegeven door lobbyisten. Helaas mogelijk gemaakt en gestimuleerd door de VN. Kritisch nadenken door parlementariërs ontbreekt.

  44. De auto’s zijn tegenwoordig zuiniger, maar er wordt van de auto ook een wegwerp product gemaakt. Dan mag er geen distributieriem meer aan de buitenkant van de motor zitten volgens de geleerde politici, omdat er dan stofjes rubber in het bos neer dwarrelen, plaatsen de fabrikanten hem aan de binnenkant en dan met 1 of 2 ton loopt je blok in de soep, omdat de rubber deeltjes zich met de motorolie vermengen en kan hij naar de schroothoop. Da’s ook lekker milieuvriendelijk. En je oude auto moet ook naar de sloop, want die rijdt op diesel. 2 auto’s naar de sloop, terwijl je in de 1e gewoon nog had kunnen rijden.

  45. Allemaal mauwen en allemaal een idee hoe het op te lossen. Misschien de reageerders hier in brussel steken?
    Grootste reden voor ongelukken en andere ellende is dat mensen veelste veel zijn afgeleid in het verkeer. Want ja die ene social media post kan niet wachten . En tsja door een ander ben je te laat vertrokken van huis en moet het gas onderin. En tsja als er dan iemand wel netjes rijd maar niet hard genoeg moet deze maar van de weg gedrukt.

    Het probleem zoals sommige al aangeven is dus de chauffeur en niet de autos. (Oud/nieuw, elektrisch of niet)
    Het gezonde verstand verdwijnt steeds meer en mensen gaan meer in hun eigen wereld leven. Dit is het aller ergste probleem in mijn opyiek

  46. Je hebt helemaal gelijk maar helaas is dat eigenlijk niet zo grappig. Dat soort mensen moeten ze in een dwangbuis stoppen ipv dat ze online al die onzin mogen posten. Het is ook schandalig dat Topgear oproepen tot geweld laat staan ondanks dat het tegen hun eigen regels in gaan. Het is gewoon strafbaar wat veel van die clowns schrijven hier.

  47. Wat een boelshit, men koopt, rijdt, en verbouwdt toch de auto die zie willen, daar betalen ze genoeg belasting voor ook.

  48. Die dolgedraaide Europese pllitici, met hun drang naar nieuwe regels en beperkingen voor de gemiddelde hardwerkende burgers, moeten dringend van het politieke toneel verdwijnen.
    Alleen een goed georganiseerde revolutie kan dit voor mekaar krijgen.

  49. De meeste kleine auto’s zoals jij beschrijft zijn veiliger als een groter model.
    Zoek maar een de ncap sterren op van de genoemde auto’s.
    Jou opmerking raakt helaas kant noch wal

  50. Wat een idioterie.
    Deze kleine auto,s hebben vaakniet van al die z,g veligheidssystemen die jonge bestuurders veelal wel in hun b.v. audi quatro,s hebben.Hierdoor hebben deze geen benul meer van de werkelijke snelheid die ze rijden.
    Laat ze maar eens in een oude auto rijden ,zonder stuur en rembekrachtiging en dan weten ze misschien hoe hard 100 km per uur echt is en vliegen ze niet meer uit de bocht omdat ze totaal geen benul van snelheid meer hebben

  51. Ah oke, ik wist dat er achterlijke in de EU de regels maakte, maar nu zijn ze nog erger als achterlijk aan het worden.
    Alles elektrisch kunnen de stroomnetten niet aan, dus vele moeten hun auto inleveren. (Ook qua kosten van een elektrische troep auto)
    En daarbij GELUID is VEILIG, mijn kinderen horen tenminste auto aan komen. Beste is een ronkende V8.

  52. Ze zijn van de pot gerukt daar in Brussel. Ku alle oldtimer clubs ook opgedoekt worden. Zonde van de Audi per guattro en alle andere prachtige oldtimers

  53. Haal juist de zeer grote en zware auto’s van de weg,die walsen je juist plat. Daar ligt meer gevaar en bovendien zitten daar ook de onnodige pk’s en het hoge gebruik..

  54. Laten we met zn allen kameel gaan rijden., rustig tempo, hoog, overzichtelijk, km vreters en voor de links gestemde….groen als gras met een kleedje om zen te worden onderweg

  55. Jammer dat al die nieuwe systemen voor gevaarlijke situaties zorgen. Kennis van me heeft een nieuwe VW en constant problemen: bijvoorbeeld de verkeersbordherkenning ziet ‘einde verboden bord’ niet. Op de cruise control blijft de auto dan hardnekkig 70 rijden terwijl de max snelheid 120 is en als hij zelf het gaspedaal gebruikt continu onterechte waarschuwingspiep dat hij te hard zou rijden.

  56. Doe eens normaal!!! De meeste ongevallen gebeuren door te hard rijden en onder invloed rijden. Ligt niet aan de auto maar aan de chauffeur

  57. Ze zouden beter alle kleine onveilige auto’s van de weg moeten halen, dat scheelt al 10 tallen doden per jaar hier in Nederland. Zoals bv de Toyota Aygo, Peugeot 108, Citroën c1 Suzuki Alto en de rest van die kleine auto’s.
    Iedere week overlijdt wel iemand in zo’n auto van het A sigment.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *