Fanatieke autovolgers konden de afgelopen tijd al veel te weten komen over de nieuwe Skoda Superb. Het merk laat altijd eerst wat schetsen zien om publiciteit te scoren en een weekje later krijgen we dan de foto’s. Prima. Dus we zagen al tekeningen van de nieuwe auto’s (meervoud ja, want hij is er als sedanvormige hatchback en als stationcar). Ook ze dropten informatie over de aandrijflijnen, en dat de auto groter is geworden, kortom: de informatie die je wilt weten. En nu krijgen we de foto’s van de Superb voor het eerst echt te zien.

Dit is de vierde generatie van de Skoda Superb, die in 2002 begon als perfecte kopie van de Passat destijds. Daarna kreeg ie meer een eigen gezicht, maar aan het nieuwe ontwerp ten opzichte van vorige generatie is niet gek veel veranderd. Ja, hij is gladder, zodat ie makkelijker door de lucht snijdt waardoor de Superb minder brandstof nodig heeft om vooruit te komen.

Wat maakt de nieuwe Skoda Superb bijzonder?

Voor het eerst kun je de Superb alleen als hybride bestellen. Nog een primeur: je kunt er een bestellen met een mild-hybride aandrijflijn. Daar later meer over. De nieuwe Superb is een stukje langer dan zijn voorganger. Daardoor groeit onder andere de laadruimte achterin. In de hatchback heb je 645 liter bagageruimte (20 liter meer dan de vorige Superb), in de Combi 690 liter (30 liter meer dan de vorige). Ga je in je eentje naar de Praxis en leg je de achterbank plat? Dan is er 1.920 liter aan laadruimte.

Nieuwe Skoda Superb (2023)

Aan de hand van de uitvoering die je kiest, zijn er wielen van 16 tot 19 inch. Bekijk de laatste afbeelding in de galerij en je ziet dat er een optie is voor een soort aero-wielen met dichte bladen. In de cabine is Skoda vooral trots op de nieuwe draaiknoppen die het merk ‘Smart Dials’ noemt. De drie draai- en drukknoppen kun je zelf instellen en daarmee bedien je het geluidsvolume, de ventilatiestroom, airconditioning en rijmodi. Maar ook het zoomen op de navigatiekaart, de raamventilatie, de achterruitverwarming of de luchtcirculatie, als jij dat wilt. En je kunt er ook de verwarming van stoelen, stuur en voor- en achterruit eenvoudig mee bedienen. Hoe smart de knoppen zijn, mag je zelf beoordelen.

Nieuwe Skoda Superb (2023)

Verder is er een 10-inch ‘virtual cockpit’ voor de bestuurder en kun je een optie aanvinken voor een head-up display. In het midden zit voor het eerst een 12-inch infotainmentscherm met stem- en gebarenbediening. We zijn benieuwd hoe goed (of slecht) dit werkt. Er zijn twee platformen om telefoons draadloos op te laden, verschillende USB-C-poorten en alle bekleding is van gerecycled materiaal. Altijd cool.

Motoren en specificaties van de nieuwe Superb

Zoals gezegd, is de nieuwe Skoda altijd een hybride. In Nederland krijg je vooralsnog de keuze uit twee aandrijflijnen: een PHEV en een mild-hybride. De plug-in hybride, dus de PHEV, heeft 204 pk aan vermogen en komt op elektriciteit 100 kilometer ver dankzij een 25,7-kWh batterij. Van 10 naar 80 procent laden kan in 25 minuten wanneer je met 50 kW laadt.

Nieuwe Skoda Superb (2023)

Kies je voor de mild-hybride, dan krijg je een 1,5-liter TSI met een 48 volt startgenerator. Het vermogen is 150 pk. De teruggewonnen energie bij het remmen kun je gebruiken voor een korte extra stoot vermogen of om de benzinemotor even te laten tukken. De elektra helpt je dus hier en daar, opladen kan niet met een mild-hybride. Schakelen gaat trouwens altijd via een automatische DSG-versnellingsbak.

Prijs van de nieuwe Skoda Superb

Ergens in het voorjaar van 2024 kun je de nieuwe Skoda Superb bestellen. Wat je er dan voor gaat betalen, zegt Skoda nog niet. In de aanloop naar het moment dat je ‘m kunt gaan bestellen, zal dat wel bekend gemaakt worden. Weer een rondje publiciteit. Ook komt er dan meer informatie over de line-up. Oftewel, welke uitvoeringen er allemaal komen. Skoda Superb RS, iemand?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)