
Skoda laat vlak voor de presentatie van de aanstaande Superb wat schetsen van de nieuwe auto zien. Volgens het merk heeft de nieuwe Superb ‘een nog emotioneler uiterlijk’. Als die emotie ’tevredenheid door het zien van het meest praktische ding denkbaar’ is, dan zijn we het ermee eens. Want ziet hij er niet wonderbaarlijk verstandig uit? Zeker als stationwagen.
De nieuwe Superb is getekend aan de hand van de nieuwe ‘Modern Solid’-ontwerptaal. De koplampen zijn wat scherper en de achterlichten zijn opgefrist, maar verder lijkt ie nog veel op zijn voorganger. De grille is nog steeds een donkere, volle snor zoals die van Chick Hicks uit Cars. Tik door de afbeeldingen en je komt het prototype tegen.
Volgens de hoofdontwerper van Skoda, Oliver Stefani, zie je op de tekeningen een ontwerp ‘gekenmerkt door scherp getekende lijnen, duidelijk gedefinieerde dynamische proporties en een hoekige stijl.’ Kijk nog maar eens goed naar de schetsen, want Skoda zegt dat deze Superb ‘het boegbeeld van de designtaal’ van het merk gaat worden. Andere modellen zullen dus dezelfde kenmerken krijgen.
Motoren van de nieuwe Skoda Superb
Qua motoren maakte Skoda al eerder het een en ander bekend. Voor het eerst is de gewone Superb er met een mild-hybride aandrijflijn. De 150 pk sterke viercilinder wordt geholpen door een 48-volt startgenerator. De stationwagen – die Skoda Combi noemt – komt daarbij ook nog als plug-in hybride. Je zou er straks 100 kilometer elektrisch kunnen rijden.
Lees ook: Dit zijn de tien hybrides met de grootste elektrische actieradius
Heel veel meer wil Skoda voorlopig niet kwijt over de vierde generatie van de gezinsauto. Op 2 november is de grote presentatie van de Superb. Wat we wel al mogen weten, is dat de Superb langer, groter en aerodynamischer is. De hoofd- en bagageruimte zouden allebei ‘flink toegenomen’ zijn. Fijn voor basketbalteams. Volgende week lees je hier meer over de nieuwe Superb.
Meer van TopGear


Skoda stationwagon is bijna net zo snel als Porsche 911 Turbo

De nieuwe Skoda Superb Sportline ziet er goed uit, maar we missen toch echt iets

Ultieme sleeper: Skoda bouwt een Superb met bijna 500 pk om Audi’s mee te pesten

Skoda Superb Combi review: Liever de goedkopere Skoda dan de Passat?

Dit is de nieuwe Skoda Superb en die is altijd hybride

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg
