Als de vuilniszak in de keuken een gore lucht verspreidt, dan heeft het weinig zin om er een schone zak naast te hangen. Je moet de vieze zak weggooien voordat je de nieuwe ophangt. Hetzelfde geldt ook voor auto’s: als je echt wilt verduurzamen, dan moet je de vervuilende auto’s verwijderen en niet alleen schone auto’s ernaast zetten. Een slooppremie kan daar goed bij kan helpen. En als extra voordeeltje schijnt het dat de lagere inkomens daarvan meeprofiteren, zo meldt BNR.

Gekeken naar de verduurzaming, gaan we ervan uit dat de nieuwe auto’s toch wel gebouwd worden, want langer doorrijden met een oude auto is best duurzaam. Dat is een discussie voor een andere keer. Volgens Hendrik Vrijburg, docent aan de Universiteit Leiden, zou een slooppremie goed kunnen helpen om mensen met een lager inkomen aan een EV te helpen. Bij deze regeling krijg je een hoger bedrag voor je oudere auto dan normaal, maar wel onder de voorwaarde dat de auto van de weg gaat.

Als je nu met een oude Nissan Micra naar de dealer gaat om een EV te kopen, dan krijg je misschien 500 euro en gaat de auto naar de handel of naar het buitenland. Met een slooppremie zou je bijvoorbeeld ineens 2.000 euro krijgen en gaat de auto permanent naar de sloop. Zo verdwijnt een oude auto uit het wagenpark en krijgen kopers meer geld. Nu krijgen particuliere klanten bij een elektrische auto trouwens al 2.950 euro subsidie.

Ook goed voor de acceptatie

Bij een slooppremie zijn het een keer niet de hogere inkomens die van de subsidies profiteren, zo meent Vrijburg: ‘Op zich zijn die regelingen allemaal prima, want elektrische auto’s zijn een nieuwe techniek en moeten dus gestimuleerd worden, maar wij denken dat het voor het draagvlak van de transitie goed is dat de overheid ook nadenkt over beleid voor wat lagere-inkomensgroepen.’

‘Het zal nog wel vijf tot tien jaar duren voordat het [een elektrische auto] betaalbaar is voor mensen met een kleine portemonnee. In de tussentijd lopen de brandstofkosten op en komen er milieuzones waardoor sommige fossiele auto’s niet meer in de stadscentra kunnen’, meent Vrijburg. Zo’n slooppremie zou er dus ook voor kunnen zorgen dat de lagere inkomens niet in de problemen komen.

Altijd een beetje pijnlijk voor het autohart

Een roestige Suzuki Wagon R gaat niemand missen, maar helaas komt het ook voor dat mensen (toekomstige) klassiekers naar de sloop brengen. Hagerty maakte een lijstje met klassiekers die in Engeland zijn gesneuveld door de slooppremie in 2009. We noemen een Alpina B7, een Audi Quattro en een hoop GTI’tjes van zowel Peugeot als Volkswagen. Allemaal auto’s die het terrein van sloopbedrijven niet meer mogen verlaten.

Het zijn auto’s die toen misschien nog geen enorme bedragen waard waren, maar nu zeer welkom waren geweest in de warme garage van een liefhebber. Dus: slooppremie is een goed idee, maar eigenlijk moet er een curator aangesteld worden. Iemand die het auto-erfgoed veiligstelt zodat het ooit in de publieke ruimte tentoongesteld kan worden – ze worden immers betaald door het geld van de Nederlandese bevolking.

Reacties

  • Jack heeft op 10 mei 2024 geschreven:

    Zo’n universiteitsleraar is het perfecte voorbeeld van “ een vat vol geleerdheid is nog geen druppel wijsheid waard”

    Hij slaat de plank op zo veel vlakken mis, eigenlijk zou zo iemand tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden.

    Alsof mensen met een oud barrel geld hebben voor een electrische auto, ja een 15 jaar oude, waarbij het gezin failliet of nooit meer in staat te rijden raakt als daar een defect aan bijvoorbeeld de accu ontstaat.

    In de papieren werkelijkheid is het vast een heel goed idee om rijdende goedkope auto’s te gaan slopen.
    Ook een hele goede aanmoediging voor de volgende jonge generatie.
    Die kunnen met een normale baan geen eens een plek om te wonen vinden, laten we het nu ook nog onmogelijk maken voor ze een oud bakkie te kunnen vinden om naar die normale baan te kunnen komen.

    Reageer
  • Peter heeft op 10 mei 2024 geschreven:

    Wat een belachelijk vervuilende actie zou dit zijn! Een benzine auto van maximaal 10 jaar oud rijdt relatief schoon. Het vernietigen van dit voertuig en moeten produceren van een nieuw voertuig is vele male vervuilender dan als men gewoon met de auto was blijven rijden. Helemaal als je rekening houdt met de energiemix in Europa waardoor Elektrische autos überhaupt al meer uitstoot veroorzaken dan hoe fabrikanten het aanbieden.

    Reageer
  • Rotterdammert heeft op 9 mei 2024 geschreven:

    Ja allemaal heel leuk hoor dat je dan (zeg even) 3000 terug krijgt voor je auto.
    Maar ik heb echt geen (voorbeeld) 30000 euro liggen minimaal voor een electrische nieuwe auto

    Reageer
  • m.bkr heeft op 8 mei 2024 geschreven:

    Dit is buitengewone criminele daad mensen keuzes onthouden van hun vrije leven alsof de zgn leiders het land zelf hebben opgebouwd voor de burgers terwijl dit juist net andersom is want zonder deze inwoners zijn zij juist waardeloos.
    tenslotte heeft elke koper verwijderingsbijdrage betaald bij aankoop van het voertuig bij inruil hoort deze verrekend te worden gezien al de belastingen die over het voertuig weer betaald zijn plus wegens dwang min. subsidie van 5000 en niet 500 of 2000 daarboven op. Dit is het minimale wat zij kunnen doen om hun keuzes en drang bij het publiek te rechtvaardigen.

    • Kip heeft op 9 mei 2024 geschreven:

      Dit is niet eens een overheids dingetje, maar een idee van een docent. Een idee, een voorstel.

      Waar ik een probleem zie, is dat wanneer je goedkope voertuigen massaal van de weg gaat halen, dan blijven er geen goedkope occasions meer over voor mensen met een laag inkomen. Mensen die niet zomaar minimaal tienduizend euro bij kunnen leggen voor een EV. Immers, de huidige goedkope EV occasions tot 5000 hebben een rijbereik van een winkelwagentje.

      Reageer
    • Klaas heeft op 8 mei 2024 geschreven:

      een buitengewoon criminele daad??? snap je wel wat je zegt?! wat een clown zeg…

      Reageer
    • Verrassend heeft op 8 mei 2024 geschreven:

      Een bericht over de overheid en opeens komen die onderkruipsels weer tevoorschijn met hun anti-overheid gejank. Hou aub jullie pro-Russische en pro-Chinese propaganda aan de andere kant van de Oeral. Wij zitten er niet op te wachten.

      Reageer
    Reageer
  • Kuba heeft op 8 mei 2024 geschreven:

    Hoe wil je het in godsnaam over verduurzamen hebben als je dan letterlijk een nog goed werkende auto voor de bühne wilt slopen en er zo helemaal niks meer met het materiaal kan worden gedaan, om vervolgens iets te laten fabriceren met lithium. Wederom bende zo hypocriet als de pest

    • Kip heeft op 9 mei 2024 geschreven:

      Bij de sloop worden de materialen gerecycled

      Reageer
    Reageer
  • FERRY heeft op 8 mei 2024 geschreven:

    Micra twv 500euro inruilen en ervoor 2000 euro sloop premie krijgen en dan zeker een EV kopen van 15000euro of meer ??? Wat denkt men tegenwoordig in de politiek? Mensen rijden om een reden een auto van 500 euro anders reden ze allang een auto van 15000/20000/30000euro !

    • Oplichting aanpakken. heeft op 8 mei 2024 geschreven:

      Waarom betalen wij verwijderingsbijdrage bij aankoop. In de praltojk gaan auto’s die niet door de APK komen naar Afrika. En de betaalde bijdrage is dus ordinaire belasting. Nederlandse Staat is Rupsje Nooitgenoeg. Gewoon o.a tanken in het buitenland. ALLES IS DUURDER IN NEDERLAND VOOR DE CONSUMENT. EN TATA VAN DE INDIASE EIGENAAR STEUNEN MET ONS BELASTINGGELD

      • ???? heeft op 8 mei 2024 geschreven:

        Gaat het goed met je? Het zou helpen als deze site een ‘denk even na voor je een reactie plaatst’ knop zou krijgen. Dat zou heel wat onderbuikonzin schelen.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear