'Langer doorrijden met oude auto is groener'

Je kunt beter doorrijden met een oude auto dan een nieuwe, zuinigere kopen

'Langer doorrijden met oude auto is groener'
Foto('s): Matteo Balzanelli / Unsplash

Het is geen geheim dat bij de productie van elektrische voertuigen flink wat CO2 vrijkomt. Volvo becijferde pas nog dat de productie van een elektrische C40 voor 70 procent meer uitstoot zorgt dan die van een benzine-XC40. Een reden om geen EV te kopen? Niet per se, want de elektrische auto rijdt een stuk groener, ook met de huidige energiemix van grijze en groene energie. Maar wellicht is er nog een betere optie, en dat is langer doorrijden met oude auto’s.

De Universiteit van Kyushu onderzocht het wagenpark in Japan van 1990 tot 2016. Daar gaat een auto gemiddeld 13,3 jaar mee voordat hij richting de sloop gaat, of voordat hij geëxporteerd wordt en iemand hem hier met een grijpstok door de McDrive rijdt. Als mensen daar 10 procent langer zouden doorrijden met oudere (en onzuinigere) auto’s, dan zou dat 30,7 ton CO2 schelen. De reden is dat er dan minder nieuwe auto’s geproduceerd hoeven te worden, en de productie zorgt voor veel uitstoot.

Benzineauto’s vervangen door EV’s

Maar wat nou als je de oude benzineauto vervangt door een EV? ‘Het antwoord hangt sterk af van de energiemix van de energiesector. Als de elektriciteitsvoorziening afkomstig is van fossiele brandstoffen, zal een snellere overgang naar elektrische voertuigen waarschijnlijk de totale ecologische voetafdruk van auto’s vergroten, vooral omdat de productie van voertuigen op alternatieve brandstof momenteel ongeveer twee keer zoveel CO2-uitstoot veroorzaakt als de productie van benzineauto’s. Maar een beter antwoord op de vraag zou een meer gedetailleerde studie vereisen’, zegt onderzoeker Yuya Nakamoto.

Nederland is ontzettend groen

Nederland heeft een van de oudste wagenparken van Europa, zo meldde de RAI Vereniging eerder dit jaar. De auto’s hier zijn gemiddeld 11 jaar oud. In Duitsland is dat 9,6 en in België is dat 9,1 jaar. Overigens is het belangrijk om te weten dat er in Japan relatief weinig diesels rijden. Uit een onderzoek van eerder deze week bleek dat oude diesels, zeker als het partikelfilter stuk is, voor enorm veel uitstoot zorgen.

Reacties
  1. Kornelis zegt op 27 november 2021 om 22:50:

    Ik heb vorig jaar mijn 5 jaar oude Peugeot 3008, diesel (Euro 5 diesel) ingeruild , 140.000 op de teller, tegen een Peugeot 2008, benzine, nieuw model. Ik ontving voor de 3008, welgeteld,,€ 6.900,==.Deze 3008 had 40 mille gekost. Echter omdat toen werd verteld dat diesels niet meer gewild zouden zijn, heb ik met een flinke aderlating maar mee gedaan aan de vergroening. Achteraf denk ik, ik had gewoon nog vijf jaar door moeten rijden.

  2. Simon B. zegt op 27 november 2021 om 20:34:

    Ik rijd nog dagelijks 30 km naar mijn werk in mijn PV 544 uit ’63. Ik weet niet hoe vaak ze al het klokje rond is geweest (klokje gaat maar tot 100.00), maar deze oude dame loopt nog altijd netjes 1 op 13.
    Hoeveel auto’s hoefden er niet geproduceerd te worden omdat zij nog lekker rond pruttelt?

  3. Nijlie zegt op 26 november 2021 om 13:30:

    Het heet katalysator.

  4. Henri zegt op 26 november 2021 om 13:23:

    mijn auto is 35 jaar oud en voorlopig blijf ik ermee rijden heeft trouwens wel een catlizator.

  5. Wd zegt op 26 november 2021 om 11:23:

    De wetgeving in België zou moeten worden aangepast zodat het makkelijker wordt om in een oude wagen een nieuwe moderne motor zou kunnen ingebouwd worden , winst in deze is dat alleen de aandrijving vervangen wordt en ook tevens ” groener” minder verbruik zou hebben dan kan de werkman in de toekomst ook nog met een auto blijven rijden.

  6. Anne zegt op 26 november 2021 om 09:28:

    Mijn toyota…16 jaar ou en 356000km op de teleteller er

  7. Rik zegt op 26 november 2021 om 08:30:

    Ben nog heel tevreden van mijn 16 jaar oude Toyota en hopelijk nog 10 jaar er bij. Voor mij moeten ze alvast voorlopig geen nieuwe grondstoffen aanboren. Van een partikelfilter was in 2005 nog geen sprake maar ik krijg ieder jaar een “fast pass” bij de roettest :-)) Mijn twee motorfietsen zijn trouwens ook 15 en 12 jaar oud :-))

  8. Rik zegt op 26 november 2021 om 08:28:

    Ben nog heel tevreden van mijn 16 jaar oude Toyota en hopelijk nog 10 jaar er bij. Voor mij moeten ze alvast voorlopig geen nieuwe grondstoffen aanboren. Van een partikelfilter was in 2005 nog geen sprake maar ik krijg ieder jaar een “fast pass” bij de roettest :-))

  9. Erwin zegt op 26 november 2021 om 05:47:

    Ikzelf rij een VW Passat TDI uit 94, dus ik ben zeer milieubewust bezig. En hij kost niet veel aan onderhoud, want dat doe ik zelf.

  10. Pieter zegt op 25 november 2021 om 23:49:

    Lang doorrijden is in alle opzichten goed.
    Je kent de auto beter, waardoor je minder snel ongelukken krijgt, kosten zijn ook lager dan vaker een andere auto kopen, en totale CO2 uitstoot dus ook.

    Mijn huidige is inmiddels ook alweer 11 jaar oud, maar ik hoop er nog wel jaren mee te kunnen rijden, een zeer fijne wagen, die nog heerlijk rijdt.
    Ik hoop dat ik er nog wel 11 jaar mee kan rijden.

  11. Kees zegt op 25 november 2021 om 22:36:

    alleen paar schuren extra in de muren. groet uut groningen

  12. Wim zegt op 25 november 2021 om 21:56:

    Onze zeer zuinige peugeot 306 turbo diesel is na 520.00 km gesloopt wegens kwaadaardig overheid beleid, zonde

    • Boehoehoe zegt op 26 november 2021 om 11:55:

      Jij rijdt in een mobiel milieudelict met uitstoot van hier tot Tokyo maar het ligt weer aan de overheid dat die de weg af gaat. Tuurlijk joh… Ga toch lekker ergens anders janken.

    • john zegt op 26 november 2021 om 11:38:

      Op zich is deze wetenschap niet echt iets nieuws. Een vriendje van mij heeft een algoritme ontwikkeld waarmee de gehele footprint kan worden berekend vanaf de eertse gedacht die op papier wordt gezet tot einde leven van een product. Zo heeft hij berekend., dat wil je van een Tesla dezelfde co2 footprint willen hebben als van een BMW X5 D, dan moet je er minstens 750000km mee rijden. ga er maar aan staan.

  13. Casa Silves zegt op 25 november 2021 om 20:53:

    Nederland het oudste wagenpark van Europa ? Daar geloof ik niets van. Jullie zetten er 2 landen naast. Duitsland en België. Valt oa Portugal niet onder Europa?
    Daar rijden auto’s rond in grote getalen die hier niet meer te zien zijn. Graag zou ik de complete lijst zien van alle Europese landen mbt de leeftijd van de auto’s die rondrijden. Anders geeft deze stelling gewoon geen realistisch beeld in mijn opinie.

  14. Paul zegt op 25 november 2021 om 19:58:

    Onze Skoda Octavia uit 2004 heeft inmiddels ruim 750.000km op LPG achter de rug. Is dat groen autorijden te noemen?

    • john zegt op 26 november 2021 om 11:39:

      Zeker wel, niet in de laatste plaats omdat LPG een restproduct is van de benzine productie.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken