Toen Apple voor het eerst de cd-speler wegliet in nieuwe laptops, verklaarde iedereen ze voor gek. Nu, een aantal jaar later, kun je je waarschijnlijk de laatste keer dat je een cd’tje gebruikte in de computer niet eens meer herinneren. Zullen we over een paar jaar ook zo terugkijken op deze keuze van Tesla? De bovenkant van het stuur ontbreekt op de nieuwe Tesla Model S; hij is dus niet meer rond. De eerste nieuwe modellen met het nieuwe stuur van Tesla zijn geleverd en de eerste video is verschenen.

Dus, werkt het?

Dit is de eerste video die we tegenkwamen, we moeten er zelf mee rijden om een definitief oordeel te vellen. In de video lijkt het alsof de stuuroverbrenging niet heel erg anders is dan bij een normale auto met een rond stuur – de bestuurder moet regelmatig overpakken. Bij normaal rijgedrag gaat het goed, maar bij snelle correcties lijkt het ons dat je toch tegen beperkingen aanloopt. Je zou bij een uitwijkactie of een tegenstuur-beweging maar misgrijpen.

Het ziet er op het eerste oog niet uit als een verbetering ten opzichte van een rond stuur. Ook lijkt de bestuurder zo nu en dan per ongeluk te toeteren. Het nieuwe stuur van Tesla wordt vaak een ‘yoke’ genoemd. Dit is de term die ze in de vliegwereld gebruiken voor het stuur van een vliegtuig. Het stuur van een vliegtuig hoeft niet veel omwentelingen te maken, omdat er geen rotondes in de lucht zijn. Daar is het dus heel logisch om een yoke te hebben, zodat je over het stuur de tellers kunt bekijken.

Een F1-auto heeft het ook, wat is het probleem?

Het argument dat veel mensen gebruiken, is dat F1-auto’s en andere race-apparaten ook een half stuur hebben. Deze vergelijking gaat niet helemaal op, want de overbrenging van het stuur naar de wielen van deze auto’s is compleet anders. Een halve draai van een F1-stuur vertaalt zich in veel meer stuurhoek dan bij een straatauto. In de video hieronder zie je het nieuwe stuur van Tesla in een Model S Plaid.

Zo rijdt het nieuwe stuur van Tesla

https://youtu.be/TXmg5GJV0_E

10 reacties op “Zo rijdt het nieuwe stuur van Tesla”

  1. Da’s dus precies niet hoe je leert sturen tijdens grip en slip trainingen. Lijkt meer een fancy stuntje te zijn dan dat het echt bijdraagt aan veiliger rijgedrag. Zag in een ander filmpje al dat iemand overpakte op het hart van het stuur. Da’s niet best.

  2. Stuurwielhoek zou niet meer dan maximaal ca 110 graden moeten zijn. En dan moet dus de voorwieluitslag progressief zijn. Rondom rechtuit rijden gewoon zoals nu en vanaf ca 60 tot 110 graden gelijkelijk steeds meer voorwieluitslag zodat dus bij 110 graden stuurwielhoek de maximale voorwieluitslag is bereikt. Zo zou het wel werken zo’n half stuur denk ik. De stuurbekrachtiging moet het progressief sturen mogelijk maken.

  3. Als dit enkel en alleen is gedaan om de zichtbaarheid op de meters te verbeteren, dan heeft Peugeot dit al eerder mogelijk gemaakt met een (klein) rond stuurwiel.

    • Fijn stuurtje. Jammer dat die auto’s er om heen zo lelijk zijn. Zo ongeveer het omgekeerde van de tijd van de 205 en 505!

      • Een van de mooiste auto’s voor zijn prijs. Niet voor niets de meest verkochte auto van 2020. Het stuurtje is perfect idee en niet geheel rond, beetje afgeplat bovenop.

  4. Als dit enkel en alleen is gedaan om de zichtbaarheid op de meters te verbeteren, dan heeft Peugeot dit al eerder mogelijk gemaakt met een (klein) tijd stuurwiel.

  5. Leuke gimmick maar ook niet meer dan dat. Net als al die verschillende versies die ze aankondigen of alles crypto-tweets is het alleen maar afleiding van het feit dat ze de slag aan het verliezen zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *