
Toen Apple voor het eerst de cd-speler wegliet in nieuwe laptops, verklaarde iedereen ze voor gek. Nu, een aantal jaar later, kun je je waarschijnlijk de laatste keer dat je een cd’tje gebruikte in de computer niet eens meer herinneren. Zullen we over een paar jaar ook zo terugkijken op deze keuze van Tesla? De bovenkant van het stuur ontbreekt op de nieuwe Tesla Model S; hij is dus niet meer rond. De eerste nieuwe modellen met het nieuwe stuur van Tesla zijn geleverd en de eerste video is verschenen.
Dus, werkt het?
Dit is de eerste video die we tegenkwamen, we moeten er zelf mee rijden om een definitief oordeel te vellen. In de video lijkt het alsof de stuuroverbrenging niet heel erg anders is dan bij een normale auto met een rond stuur – de bestuurder moet regelmatig overpakken. Bij normaal rijgedrag gaat het goed, maar bij snelle correcties lijkt het ons dat je toch tegen beperkingen aanloopt. Je zou bij een uitwijkactie of een tegenstuur-beweging maar misgrijpen.
Het ziet er op het eerste oog niet uit als een verbetering ten opzichte van een rond stuur. Ook lijkt de bestuurder zo nu en dan per ongeluk te toeteren. Het nieuwe stuur van Tesla wordt vaak een ‘yoke’ genoemd. Dit is de term die ze in de vliegwereld gebruiken voor het stuur van een vliegtuig. Het stuur van een vliegtuig hoeft niet veel omwentelingen te maken, omdat er geen rotondes in de lucht zijn. Daar is het dus heel logisch om een yoke te hebben, zodat je over het stuur de tellers kunt bekijken.
Een F1-auto heeft het ook, wat is het probleem?
Het argument dat veel mensen gebruiken, is dat F1-auto’s en andere race-apparaten ook een half stuur hebben. Deze vergelijking gaat niet helemaal op, want de overbrenging van het stuur naar de wielen van deze auto’s is compleet anders. Een halve draai van een F1-stuur vertaalt zich in veel meer stuurhoek dan bij een straatauto. In de video hieronder zie je het nieuwe stuur van Tesla in een Model S Plaid.
Zo rijdt het nieuwe stuur van Tesla
https://youtu.be/TXmg5GJV0_E
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: 18-jarige in Tesla met 1.020 pk zorgt voor 300.000 euro schade op krappe parkeerplaats

Zo vaak moet je de batterij vervangen als je 1,9 miljoen kilometer met je Tesla rijdt

Zo zag de spectaculaire bijna-crash in een Tesla met 1.020 pk er vanbinnen uit

Belgische Tesla-rijder met 1.020 pk heeft extreem veel geluk op de Nürburgring

Tesla-eigenaren hebben bijzondere klacht over een ‘worm’ in het stuur

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Da’s dus precies niet hoe je leert sturen tijdens grip en slip trainingen. Lijkt meer een fancy stuntje te zijn dan dat het echt bijdraagt aan veiliger rijgedrag. Zag in een ander filmpje al dat iemand overpakte op het hart van het stuur. Da’s niet best.
Stuurwielhoek zou niet meer dan maximaal ca 110 graden moeten zijn. En dan moet dus de voorwieluitslag progressief zijn. Rondom rechtuit rijden gewoon zoals nu en vanaf ca 60 tot 110 graden gelijkelijk steeds meer voorwieluitslag zodat dus bij 110 graden stuurwielhoek de maximale voorwieluitslag is bereikt. Zo zou het wel werken zo’n half stuur denk ik. De stuurbekrachtiging moet het progressief sturen mogelijk maken.
Als dit enkel en alleen is gedaan om de zichtbaarheid op de meters te verbeteren, dan heeft Peugeot dit al eerder mogelijk gemaakt met een (klein) rond stuurwiel.
Fijn stuurtje. Jammer dat die auto’s er om heen zo lelijk zijn. Zo ongeveer het omgekeerde van de tijd van de 205 en 505!
Een van de mooiste auto’s voor zijn prijs. Niet voor niets de meest verkochte auto van 2020. Het stuurtje is perfect idee en niet geheel rond, beetje afgeplat bovenop.
Als dit enkel en alleen is gedaan om de zichtbaarheid op de meters te verbeteren, dan heeft Peugeot dit al eerder mogelijk gemaakt met een (klein) tijd stuurwiel.
Misschien iets meer stuurbekrachtiging. De bestuurder lijkt het wel een beetje opzettelijk te verneuken.
Leuke gimmick maar ook niet meer dan dat. Net als al die verschillende versies die ze aankondigen of alles crypto-tweets is het alleen maar afleiding van het feit dat ze de slag aan het verliezen zijn.
Eh niet echt. https://insideevs.com/news/513658/tesla-model3-16-best-seller/
The Model 3 is also the best-selling EV of all time.
Ook niet moeilijk met de 10 auto’s dat ze moeten concureren…