Als een vies mannetje gluren we even bij de over-over-over-overburen. Want in Japan is de nieuwe Suzuki Swift onthuld. In Europa moeten we officieel nog even wachten, dus geniet stiekem mee van de Swift in zijn rechtsgestuurde glorie.
Eenduidigheid is bij Suzuki nog altijd ver te zoeken. Beter ook: een tweede Baleno willen we niet. Qua design tenminste. De nieuwe Suzuki Swift ziet er lekker guitig en sportief uit. Suzuki waagt zich zelfs aan een überhippe deurhendel aan de bovenkant van het achterportier.
De keuze uit motoren is nog minder verrassend dan de uitslag van de gemiddelde race bij Formule 1. De 1.2 met hybride elektroshizzle uit de Ignis met 90 pk komt naar de Swift en ook het nieuwe paradepaardje: de 1.0 Boosterjet. Dat turbodingetje is bijzonder fijn, dat merkten we al in de Baleno. De Swift met de motor die je wilt, krijgt (in Japan) de RS-badge.
Het belangrijkste voor de Swift is het rijplezier. Als je iets praktischer ingesteld bent, koop je immers de Baleno. Dankzij een gewicht van rond de 840 kilo zit dat wel snor. Het interieur is als een Hollywood-bekendheid: veel plastic maar omdat het goed is uitgevoerd oogt het wel leuk. Van een afstandje. Suzuki schudt aan de techniekboom en propt bijvoorbeeld adaptieve cruisecontrol en er-is-niets-aan-de-hand-maar-ik-rem-toch-lekker-systemen in de nieuwe Suzuki Swift.
In maart krijg je de Europese versie te zien met het stuur aan de goede kant.
Reacties