Marketinggoeroes beweren graag dat slechte publiciteit niet bestaat. Toyota is het daar niet volmondig mee eens, blijkt uit het contract dat nieuwe eigenaren van een Toyota Land Cruiser in Japan moeten tekenen. Het merk heeft toch liever niet dat hun auto’s telkens in de achtergrond van het Achtuurjournaal te zien zijn in onrustige gebieden. Je weet wel, met een of ander enorm geweer achterop. Dat is een van de redenen waarom eigenaren hun nieuwe Land Cruiser niet gelijk mogen doorverkopen.

In het contract staat dat de nieuwe auto niet bedoeld is voor export of wederverkoop. Enerzijds willen ze bij Toyota voorkomen dat handelaren ze opkopen en dat mensen die er zelf eentje willen achter het net vissen, net als bij de PlayStation 5. Anderzijds spreekt het contact over ‘problemen die de wereldwijde veiligheid bedreigen’. Lees tussen de regels door en je merkt dat Toyota het zat is dat bepaalde groeperingen telkens hun pick-ups en SUV’s gebruiken.

Je Toyota Land Cruiser doorverkopen mag pas na een jaar

Het contract is een jaar geldig. Het zou vooral gaan om de eerst 22.000 kopers van de nieuwe Toyota Land Cruiser, meldt Creative311. De eerste klanten verwachten hun nieuwe Toyota ergens de komende weken. Het gaat om de nieuwe Land Cruiser 300, de opvolger van de 200 die in 2007 verscheen. Je kunt je natuurlijk afvragen hoeveel zin zo’n contract heeft. Het lijkt ons dat mensen niet hun nieuwe Land Cruiser exporteren, maar juist hun gebruikte exemplaar.

Onderzoek vanuit Amerika

De Amerikaanse overheid startte eerder al een onderzoek naar hoe de Toyota’s toch telkens weer bij extremistische groeperingen belanden. De Amerikaanse tak van Toyota liet toen het volgende weten: ‘Toyota heeft een strikt beleid om geen voertuigen te verkopen aan potentiële kopers die ze kunnen gebruiken of wijzigen voor paramilitaire of terroristische activiteiten, en we hebben procedures en contractuele verplichtingen om te voorkomen dat onze producten worden omgeleid voor ongeoorloofd militair gebruik.’

Niet het eerste merk dat de doorverkoop verbiedt

Toyota is niet het eerste merk dat klanten verbiedt auto’s door te verkopen. Ford deed hetzelfde met de GT. Alle klanten moesten een krabbeltje zetten onder een contract waarin staat dat ze de auto minimaal twee jaar houden. Alleen was de motivatie hierachter niet dat ze bang waren dat de Ford GT in de zandbak zou belanden met groot afweergeschut achterop. Voor zover wij weten, tenminste.

Reacties

  • Arjan LC200V8 heeft op 26 juli 2021 geschreven:

    Grootste leverancier van Toyota aan bepaalde groeperingen zijn niet die paar exporteurs die hun oude hilux of hzj70/74 exporteren, maar de hulpprogramma’s die diverse landen (waaronder Nederland, maar ook USA, en organisaties als VN). Zij kopen op grote aantallen nieuwe Toyota’s en leveren die aan (achteraf) de verkeerde groeperingen. Zusterorganisaties van Hesbollah, Isis enz. Of ze worden uiteraard buit gemaakt in conflictgebieden. Dat Toyota al jaren de schuld krijgt als hofleverancier aan ‘vrijheidsstrijders’ is enorm kort door de bocht.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)