De Prius was (al in 1997!) een van de eerste antwoorden op de vraag hoe we onze uitlaatgassen zouden verminderen. Nu, 25 jaar later, komt de vijfde generatie van ‘s werelds bekendste hybride. Van de voorgaande Prii (de officiële meervoudsvorm) sloeg je nooit steil achterover, maar deze nieuwe Toyota Prius ziet er best smaakvol uit.
Hoewel de reclamecampagnes van Toyota altijd de focus legde op zuinig rijden zonder stekker, komt de nieuwe Prius alleen als plug-in hybride naar Nederland. De tijden veranderen ook voor Toyota. Deze versie heeft gewoon voorwielaandrijving en een royale 223 pk. De versie zonder stekker heeft trouwens 193 pk, maar dat is alleen relevant voor de andere markten.
De nieuwe Toyota Prius is 50 millimeter lager en heeft een 50 millimeter langere wielbasis, terwijl de totale lengte weer gekrompen is met 46 millimeter. Ook is hij 22 millimeter breder geworden. Van voren kijkt de Prius nu een stuk serieuzer en de zilverkleurige grille onder de kentekenplaat staat hem goed. Je herkent hem nog steeds als Prius door het hoekige achterwerk.
Specificaties van de nieuwe Toyota Prius
De nieuwe Toyota Prius PHEV krijgt een nieuwe 13,6 kWh lithium-ion batterij. De exacte elektrische actieradius is nog niet bekend. Wel kun je optioneel zonnepanelen op het dak laten zetten om de auto een beetje bij te laden. De 0-100-tijd is trouwens 6,7 seconden. De topsnelheid is voor de Prius nooit heel relevant geweest.
De tellers achter het stuur zijn digitaal en op het stuur zitten echte knoppen, net als op het dashboard. In het midden staat een fors scherm. De sfeerverlichting is gelinkt aan de veiligheidssystemen en knippert of verandert van kleur om de bestuurder te waarschuwen. In de lente van 2023 komt de nieuwe Toyota Prius naar Europa. De prijs is nog niet bekend.
Reacties