Het is eigenlijk een wonder dat ik nog leef. En jij trouwens ook, als je net als ik uit de jaren ’80 stamt. Wij zijn immers opgegroeid in een tijd waar we nooit ongeschonden uit hadden moeten komen. Een tijd van speeltuinen met echte tegels, open stopcontacten en ‘veilige’ traphekjes die moeiteloos je hand konden amputeren. Het was ook de tijd van achterbanken zonder gordels. Toen ik een jaar of vier was, deed ik een elegante faceplant tegen de passagiersstoel toen onze auto zijn voorligger een kusje gaf. Dat was niet fijn, herinner ik me. Maar ik kreeg een ijsje, dus toen was het weer goed.

Als je van een nog eerder bouwjaar bent, verplaatste jouw familie zich misschien in een roestig geval met gaten in de vloer – die je vader had geprobeerd te repareren met plakband en flarden hoog­polig tapijt, wat niet echt gelukt was. Ach, je trok maar een extra paar sokken aan. APK bestond niet en het ding reed toch nog prima? En als jullie op vakantie gingen, lag jij lekker op de hoedenplank van dat hok te slapen. In de zon, achter het niet-UV-werende glas.

Hoe anders is dat nu

Goed, we hebben het toch maar mooi overleefd, en op dit soort hachelijke situaties hebben we inmiddels van alles bedacht. Geen kleuter die zichzelf nog kan bezeren, geen auto die nog van ellende doormidden kan breken. Alleen: nu we al die problemen aan banden hebben gelegd, jeukt het bij de wetgevers. Wat valt er nog meer te fiksen in het streven naar nul verkeersslachtoffers?

Het nieuwste idee van de EU is het verplichte snelheidsalarm. Rijd in een moderne auto één km/u te hard en hij zal je piepend tot de orde roepen, waarna je je diep zult schamen voor je onverantwoorde actie. Het aardige is dat de auto zich hierbij baseert op hoe hard hij denkt dat je mag rijden. Net als alle andere hulpsystemen werkt dat nooit feilloos. Ik bestuurde ooit een Lexus die bij het invoegen op de snelweg plots meende dat de maximumsnelheid 15 km/u was.

De assistenten maken autorijden gevaarlijker

Ook los van gebrekkig werkende technologie is zo’n snelheidswaarschuwing een idioot idee. Iedereen weet dat het echte gevaar in het moderne verkeer niet een fractioneel te hoge snelheid is, maar afleiding. Bijvoorbeeld door onbenullige piepjes en functies. Sommige auto’s roepen je tot de orde als je je blik een kort moment van de weg afwendt; wat nodig is voor de bediening van precies álles, aangezien die via het aanraakscherm verloopt. Sommige forceren je op Nederlandse 60-wegen, met onderbroken strepen aan weerszijden, keurig naar het midden. Recht op tegenliggers af.

Veel van deze ‘beschermengeltjes’ streven hun doel haast komisch hard voorbij; en vaak eist de wet dat ze zichzelf aan het begin van elke rit weer inschakelen. Dus vergeet je bij vertrek om zeven diep weggestopte digitale schuifjes om te zetten, dan zit je onderweg gefrustreerd op je scherm te fröbelen – oeps, bijna iemand aangereden – en verlang je hevig naar je oude, ana­loge Astra uit 2006.

Toch denken mensen die altijd rechts achterin zitten dat een bataljon strafsystemen dé manier is om ons veilig de weg op te sturen. En aangezien je in het leven niet zomaar wordt gechauffeerd, zullen ze er wel verstand van hebben. Laat ik daarom eens meegaan in hun idee om alle licht onwenselijke vergrijpen de kop in te drukken.

Mogelijke nieuwe veiligheidssystemen in auto’s

Wat dachten we bijvoorbeeld van een eet- en drinkalarm? Breng een tankstationbroodje kaas naar je gezicht en word meteen gecorrigeerd: PIEP, kleffe troep wegleggen, handen aan het stuur. Heel nuttig. Alleen moet het iets meer zijn dan een alarm, want als je honger hebt, zet je door. Misschien een arm die zich uit het dashboard vouwt en de snack uit je handen slaat? Kan ie je meteen een pets verkopen als het je zoveelste overtreding is.

Zo zijn er nog meer effectieve opvoedsystemen te verzinnen. Telkens als je geen richting aangeeft bij een rijstrookwissel, schuift je stoel twee centimeter naar voren. Als je nog even snel het oranje licht meepakt, gaat je schuifdak open terwijl het regent. Iets te lang links blijven rijden? Dat komt je subiet op een ontploffende airbag te staan. En je weet van tevoren nooit welke. Ik weet zeker dat dit onze wegen nog veiliger zal maken. Al was het maar omdat we, als het zo moet, allemaal wel gewoon gaan lopen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)