Volkswagen Polo: 1e rij-indruk

Onze eerste bevindingen met jouw volgende leaselieveling

nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo
nieuwe Volkswagen Polo

TopGear stapt zojuist uit de allernieuwste Volkswagen Polo. In ons volgende nummer, dat op 21 september verschijnt, lees je het complete rijverslag; nu alvast de highlights.

Tjonge, een nieuwe Volkswagen!

Niet flauw doen nu. Het ontwerp van de nieuwe Polo is misschien niet wereldschokkend, het staat wel op zichzelf. Je verwart ‘m niet met een Golf, of met z’n voorganger, en dat is belangrijk. Hij oogt langer en breder – omdat ie dat ook is – en hij heeft een beetje een afgerond front, waardoor ie een soort ramsneusje krijgt. Best leuk.

Waarom is ie groter?

Omdat dat nu eenmaal is hoe het gaat; auto’s groeien. De Polo is nu voor het eerst meer dan vier meter lang, en dat merk je. De ruimte binnenin is zeer riant, met dank aan het A0 MQB-platform waarop de nieuwe generatie staat. In een Golf van een paar generaties terug zat je krapper.

Hij is toch niet alléén maar gegroeid?

Welnee. De Polo heeft nieuwe hippe kleurtjes en een beukende Beats-uitvoering (300 watt). En hij trekt, ook al met dank aan MQB, nieuwe veiligheidstechnologieën naar het b-segment toe. Adaptieve cruisecontrol, led-verlichting, voetgangers- en botsherkenning – het is allemaal te krijgen. Net als een parkeerfunctie, DSG, een instelbaar onderstel, kingsize infotainment en – een primeur – de tweede generatie van VW’s tellerscherm, het Active Info Display. Ziet er prachtig uit, werkt goed en kost nog geen 400 euro. Altijd bestellen dus.

Hoe rijdt de nieuwe Volkswagen Polo?

Je verwacht het niet: hij rijdt als een Volkswagen. Prettig, luchtig, moeiteloos. Sturen, koppelen, schakelen en remmen gaat licht, er is niets dat uitdaagt of prikkelt; het doel van de Polo is om zoveel mogelijk mensen tevreden de stellen. De 1.0 driecilinder turbo die wij reden – je hebt ‘m met 95 of 115 pk – is ontzettend stil en welgemanierd. Je zou zo 70 km/u in z’n drie kunnen blijven rijden; je hoort ‘m simpelweg niet. De sterkere versie is leuk vlot en stoomt met een beetje geduld gemakkelijk door naar Autobahn-snelheden. En ook daarbij is de Polo één volwassen brokje zelfverzekerdheid.

Opnieuw een hitje van VW, zo te horen. Kost dat?

In Nederland is de nieuwe Volkswagen Polo te krijgen vanaf 15.550 euro, met een grotere standaarduitrusting dan voorheen. Volgens VW bespaar je tot 2.225 euro ten opzichte van z’n voorganger. Behalve de twee 1.0 TSI’s zijn er ook turboloze 1.0’s, een 1.5 TSI (150 pk), een 1.6 TDI en een 1.0 TGI (op aardgas). Een GTI met een 200 pk sterke 2.0 TSI volgt binnenkort en zal net geen 30.000 euro kosten. De eerste Polo’s verschijnen eind oktober bij de dealers.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken