Soms zie je door de crossovers het bos niet meer. Vroeger had een automerk er een of twee, tegenwoordig hebben veel merken in elk segment ook wel een crossover-alternatief. Bij Volkswagen zijn het aantal crossovers niet meer op één hand te tellen. Denk aan de T-Cross, T-Roc, Taigo, Tiguan, ID.4, ID.5 en Touareg. Daar komt dan nu de Volkswagen Tayron bij. Dat is een compleet nieuw model in de line-up.

Althans, dat is het in de Nederlandse line-up, want de naam gebruikt Volkswagen al sinds 2018 voor een crossover voor de Chinese markt. Is deze Tayron dan Chinees? Nee, dat ook weer niet. Het is simpel gezegd de opvolger van de Tiguan Allspace. Volgens Volkswagen is het een model dat de ruimte tussen de Tiguan en Touareg opvult. Dat klopt op zich wel, maar de auto staat dus dichter bij de Tiguan dan de Touareg.

Tussen de Tiguan en de Touareg in

Zo staat de Volkswagen Tayron op het Volkswagen MQB Evo-platform (de Touareg staat op de MLB-sectie). De Tayron is 4,77 meter lang, 1,85 meter breed, 1,66 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,79 meter. Het is een echte Duitse Volkswagen. De zevenzitter is er ontworpen en ontwikkeld in Duitsland en wordt in Wolfsburg gebouwd. Kijk, daar houden wij Nederlanders van: lekker Duits. Over Nederlanders gesproken, wij krijgen ‘m ook. De Tayron komt met drie aandrijflijnen en twee uitrustingsniveaus.

Het begint met een 1.5 eTSI met 150 pk. Voor onze markt zal de plug-in hybride het meest interessant zijn. Je kan de Tayron eHybrid bestellen met 204 pk of 272 pk. De Volkswagen Tayron heeft in alle gevallen een zeventraps DSG-automaat en voorwielaandrijving, 4Motion-vierwielaandrijving is vooralsnog niet mogelijk. De accu van de hybrides hebben een nettocapaciteit van 19,7 kWh, waardoor je een elektrische actieradius heeft van zo’n 120 kilometer. Snelladen kan tot 40 kW, thuisladen kan maximaal 11 kW AC.

Uitvoeringen Volkswagen Tayron

Qua uitrustingsniveau kun je kiezen uit een ‘Life Edition‘ en een ‘R-Line Edition‘. Qua luxe ontlopen die twee elkaar niet zoveel, maar de R-Line is ietsje sportiever. Zie het een beetje als jezelf met een trainingspak en sportschoenen aan. Het ziet eruit alsof je sportieve dingen gaat doen, maar in principe sta je gewoon in dezelfde file als alle andere collega’s. Zonder gekheid, de R-Line heeft dikkere bumpers, grotere wielen (20 inch), sportstoelen en LED Plus-koplampen.

Het is heel goed mogelijk dat je hier heel erg blij van wordt. Het is dan handig om te weten dat je de nieuwe Volkswagen Tayron al in november van dit jaar kunt samenstellen en bestellen. De prijzen zijn tegen die tijd bekend. Dan moet je even wachten tot maart van 2025 voordat je ‘m kan ophalen bij de betere Volkswagen-dealer.

Reacties

  • Nick heeft op 9 oktober 2024 geschreven:

    Doe maar niet, VW… En dan ook nog in het paars😱

    Reageer
  • Harry heeft op 9 oktober 2024 geschreven:

    Iedere nieuwe volksfiets is nog lelijker dan de vorige, de designafdeling heeft de bezuinigingen blijkbaar niet overleefd.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)