De rit van Maastricht naar Leeuwarden is ruim 320 kilometer. Een volledig elektrische vrachtwagen met een actieradius van 400 kilometer is misschien niet eens zo nutteloos als het klinkt. Als het uitladen van je goederen maar lang genoeg duurt om bij te laden. Wat je hierboven ziet, is de Nikola Tre – eigenlijk een geëlektrificeerde Iveco S-Way. Het merk werkte hierbij samen met Italdesign – van die Zerouno supercar van 1,5 miljoen euro, weet je wel.
De Nikola Tre is meer dan alleen zijn uiterlijk
De Nikola Tre (niet de beste naam, maar het betekent gewoon ‘Nikola 3’) haalt zijn sap uit een accu van 720 kWh, die een elektromotor van 653 pk en 1.800 Nm voedt. Dat begint al meer als het straatje van Italdesign te klinken. Hij krijg een actieradius van 400 kilometer, maar over de laadtijden hebben we nog niks gehoord. Dus of hij echt geschikt is voor lange ritten is nog niet duidelijk. De Tesla Semi zou het dubbele aantal kilometers moeten halen.
Vanbinnen is de Nikola Tre slim in elkaar gezet. Er zijn twee grote schermen te vinden, eentje voor alle wijzerplaten en een voor zo’n beetje al het andere. Het centrale infotainmentsysteem, het instellen van de klimaatcontrole, de spiegels, de hoogte van de ophanging, de navigatie, het audiosysteem, en je kunt er het 360-graden camerasysteem op bekijken, samen met een uitgebreide diagnostiek. Volgens Nikola beginnen de eerste leveringen in 2021. Is elektrificeren de toekomst voor vrachtwagens?
Haye Mellema heeft op 9 december 2019 geschreven:
Leuk al die Scandinavische voetbalshirtjes.
Kelli heeft op 8 december 2019 geschreven:
fotbollströja Kelli BlakeNis England Tröja KimberGr Mollietb Kelli