Voor een merk dat nog geen auto verkocht in Europa, wist Nio al redelijk wat naamsbekendheid op te bouwen. De Nio EP9 mag een deel van de eer voor zijn rekening nemen. Het was de hypercar die het Nürburgring-record voor de snelste EV op zijn naam had staan. Daarnaast boekte het Formule E-team van Nio een redelijk succesje hier en daar. De Nio ES6, een volledig elektrische SUV, doet in China prima zaken. Nu komt het Chinese merk met een nieuw vlaggenschip: de Nio ET7.

De Nio ET7 is de eerste sedan van het merk en werpt zijn handschoen richting de Tesla Model S. Zijn voornaamste wapenfeit is een 150-kWh batterij die goed is voor een actieradius van 1.000 kilometer. Daarbij moet gezegd worden dat dat bereik gemeten volgens de meetmethode van de Chinezen – in Europa’s WLTP-cyclus zal de actieradius iets lager uitvallen. Alsnog is de inhoud van de batterij 50 procent groter dan die van de grootste Tesla.

Goedkopere versies van de Nio ET7

Naast de ET7 met 1.000 kilometer actieradius komen er ook nog versies met 70 kWh en 100 kWh, goed voor respectievelijk 500 en 700 kilometer. Uniek voor Nio is het Power Swap-netwerk. In enkele minuten wisselt een station langs de route de batterij om voor een volle. Aan het einde van dit jaar wil China 500 van deze wisselstations operationeel hebben. TopGear heeft deze accuwissel al eens getest, en het werkte verrassend goed.

De topversie van de Nio ET7 combineert een elektromotor met 245 pk vóór met een 408 pk sterke elektromotor achter, samen goed voor een gecombineerd vermogen van 653 pk en een koppel van 850 Nm. De 0-100-tijd is een acceptabele 3,9 seconden. Ondanks het gewicht staat de ET7 in 33,5 meter stil vanaf de 100 km/u. En mocht dat toch niet toereikend zijn, dan haalde de auto in ieder geval vijf sterren in de EuroNCAP-crashtest. Standaard staat de Nio ET7 op luchtvering, dus het comfort zou goed moeten zijn.

De Nio kan elektrisch rijden

Zie je die uitstulping boven de voorruit? Daar zitten 33 sensoren die 8 gigabyte per seconde aan data aanmaken. In principe zou de Nio ET7 volledig autonoom van A naar B moeten kunnen rijden, met een tussenstop onderweg om de batterij te wisselen. Voor de slimste functies moet je een abonnement afsluiten, maar standaard is de ET7 al voorzien van negentien rijassistenten. Het interieur is minimalistisch en beschikt over een 12,8-inch Amoled-scherm. Spraakassistent Nomi helpt je door de dag heen. Ook leuk: een audiosysteem met 23 speakers en 1.000 watt is standaard.

De vanafprijs in het thuisland is net geen 60.000 euro (voor de instapper). De prijs voor Nederland is nog niet bekend. Er is dan ook nog niet officieel bekendgemaakt wat het plan van het Chinese merk is voor ons land.

7 reacties op “Nio ET7 is een elektrisch vlaggenschip”

  1. @Neelon. Wat een onzinnige opmerking. Ik rijd inmiddels ruim 14 maanden in een Tesla. Veel van mijn vrienden rijden, net als mijn vrouw, ook elektrisch (andere merken – Audi Q5 en Hyundai Kona). Wellicht bevalt jou de belijning van een Tesla niet, maar feit is dat ik met mijn eigen Tesla als enige nog geen enkele terugroepactie of zelfs maar een garagebezoek nodig heb gehad. Dat kan geen enkele electrische auto bestuurder die ik ken, maar geen Tesla ook zeggen.

    • @ Edwin ik deel je mening niet. Allerlei rare issues, zoals spiegels die opeens dichtklappen tijdens het rijden en pas weer open gaan als je de auto gestopt hebt en alles opnieuw opstart. Daarnaast ook rare rammels die ik in andere auto’s al jaren niet meer gehoord heb. Ja, het is fijn dan de bijtelling zo laag is en je bij het stoplicht snel weg bent, maar voor de rest is het erg matig.

    • Dan heb je geluk gehad! Mijn Tesla is een drama… Deze week weer iets nieuws, een irritant kraakje in mijn portier. Het begint nu na een jaar oprecht een rammel al te worden. Kwaliteit is zo onder de maat!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *