Tegenwoordig willen telkens meer mensen een automaat. Vroeger was het nog iets voor grote luxe slagschepen, maar tegenwoordig zie je ze bijna in elke auto. Zelfs een pretmachine als de Mini Cooper S is al jaren niets eens met handbak leverbaar. Ondanks dat het grote publiek graag een automaat wil, zijn het de liefhebbers die juist een handbak willen. In sommige gevallen kun je zelfs achteraf je auto voorzien van een ‘manuele transmissie’, en de meest opmerkelijke is deze Nissan GT-R met handbak.

Ja, een Nissan GT-R met handbak. Dat klinkt als een bijzondere combinatie en dat is het ook. Dat komt natuurlijk omdat de GT-R er alleen maar is geweest met een automaat. Ook niet zomaar eentje, overigens. De Nissan GT-R had al in 2007 een automaat met dubbele koppeling, wat toen nog zeker geen gemeengoed was. En juist mede dankzij die transmissie is de GT-R een effectieve machine die jarenlang niet te verslaan was op de sprint.

Een heel lastig karwei

Hoe zit het dan? De Japanse firma Crewch vond het nodig om een Nissan GT-R aan te pakken. Meestal betekent dat heel erg veel extra vermogen. Maar in plaats van een GT-R sneller maken, maakt Crewch deze leuker door een handbak in een GT-R te lepelen. Crewch is een bijzonder bedrijf (met heerlijke oldschool website) dat zich specialiseert in Skyline’s en GT-R’s. Ze spreken geen Engels, maar gelukkig konden ze bij motor1.com wat leuke informatie boven water krijgen.

Een handbak in een Nissan GT-R klinkt makkelijker dan dat het is. De Nissan GT-R heeft namelijk een bijzonder vierwielaandrijvingssysteem. Het vermogen gaat eerst naar achteren en via een tussenbak en extra as gaat er wat vermogen naar voren. Op deze manier is de GT-R voornamelijk achterwielaangedreven, maar het systeem is ook complex en de automaat was daar dus onderdeel van.

Nissan GT-R handbak
Kijk, zo ziet een pook eruit. En drie pedalen (dit is een R34, waar de handbak vandaan komt)

Maar bij Crewch hebben ze het opgelost. Het koste ze overigens wel 12 maanden. Dat zegt wat, want bij Crewch draaien ze hun hand niet om voor moeilijke projecten. Ze hebben gekozen voor de Getrag 233-transmissie, een gouwe ouwe. Dat is niet een delicate zesbak, maar een ijzersterke unit die je ook in de originele Skyline GT-R van de R34-generatie kon krijgen (de R32 en R33 hadden een vijfbak).

Nissan GT-R met handbak is niet goedkoop

Deze transmissie zit nu achter de motor, niet op de achteras. Het is bijzonder dat ze het voor elkaar hebben gekregen. Perfect is het niet: want de tractiecontrole en het stabiliteitsregeling zijn, eh, uit. Die werken alleen met de automaat. Dat betekent dat het ook meteen een stuk spannender wordt om een Nissan GT-R hard te rijden.

Lees ook: Oeps, Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Voor de mensen die zeggen ‘een Nissan GT-R is supermakkelijk snel te rijden’ willen we zeggen: zet alle systemen maar uit en geef volgas. Grote kans dat de onderbroek vijftig tinten bruin kleurt, of je naam is Keiichi Tsuchiya, Micha Charoudin of Franz Hermann. De modificatie is nog niet in Nederland leverbaar, maar kost in Japan ongeveer 40.000 euro. Dan moet je wel je eigen Nissan GT-R meenemen. En schoon ondergoed.

Eén reactie op “Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen”

  1. Prachtig initiatief. Zelf roeren is zo veel meer fun dan die schakels aan het stuur. En een veel mooier geluid als je de toeren bij elke schakelbeurt even lekker laat teruglopen.
    Sprak laatst een gast die had een LS400, de motor vervangen door een 6 cilinder-turbo uit een oudere Supra + een handbak : topper.

Laat een antwoord achter aan RGT8 Reactie annuleren

(verplicht)