
Goed nieuws: de ontwikkeling van de nieuwe Nissan GT-R (met interne typeaanduiding R36) ligt nog niet stil. Rustig beweegt Nissan zich naar het einde van de huidige GT-R (R35), die inmiddels al veertien jaar te koop is. Het doel voor de nieuwe Nissan GT-R is gesteld, alleen weet het Japanse merk nog niet hoe ze dat doel gaan bereiken. Of ze willen het nog niet verklappen, dat kan ook. Laten we alvast beginnen met duimen dat de GT-R R36 naar Europa komt – de nieuwe Nissan Z blijft hier bijvoorbeeld weg.
‘Of we nu veel of helemaal geen elektrificatie toepassen, we kunnen veel bereiken op het gebied van vermogen. Maar we ontwikkelen zeker een nieuw platform en ons doel is duidelijk: de GT-R moet de snelste auto in zijn soort zijn. Hij moet het circuit domineren en hij moet het geavanceerde-technologiespel spelen. Maar dat betekent niet dat hij elektrisch moet zijn’, zegt Makoto Uchidam, de grote baas van Nissan, tegen het Engelse Autocar. De huidige GT-R gebruikt een V6 met twee turbo’s zonder hybridesystemen.
Nissan heeft wat ervaring met hybride aandrijflijnen. Zo reden ze bijvoorbeeld kort mee in Le Mans met een 3,0-liter V6 met elektrohulpjes. Een hybride aandrijflijn klinkt voor de puristen misschien niet passend voor een GT-R, maar het zou ervoor kunnen zorgen dat hij gewoon naar Europa komt en in Nederland misschien enigszins concurrerend geprijsd kan worden.
Nissan GT-R R36 leent inspiratie van de R32
Autocar sprak ook met de designer van de nieuwe Nissan GT-R R36. Hij verklapte alvast dat de auto meer baksteen en minder spoiler gaat worden. De Nissan Skyline R32 zou een grote invloed hebben op het design van de auto, met name het silhouet.
Meer van TopGear


Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Zo zorgt Nissan dat de GT-R er extra mooi uitziet bij automeetings in het donker

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Binnenkort kun je heel betaalbaar op vakantie binnen Europa zonder auto of vliegtuig

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk
