
Goed nieuws: de ontwikkeling van de nieuwe Nissan GT-R (met interne typeaanduiding R36) ligt nog niet stil. Rustig beweegt Nissan zich naar het einde van de huidige GT-R (R35), die inmiddels al veertien jaar te koop is. Het doel voor de nieuwe Nissan GT-R is gesteld, alleen weet het Japanse merk nog niet hoe ze dat doel gaan bereiken. Of ze willen het nog niet verklappen, dat kan ook. Laten we alvast beginnen met duimen dat de GT-R R36 naar Europa komt – de nieuwe Nissan Z blijft hier bijvoorbeeld weg.
‘Of we nu veel of helemaal geen elektrificatie toepassen, we kunnen veel bereiken op het gebied van vermogen. Maar we ontwikkelen zeker een nieuw platform en ons doel is duidelijk: de GT-R moet de snelste auto in zijn soort zijn. Hij moet het circuit domineren en hij moet het geavanceerde-technologiespel spelen. Maar dat betekent niet dat hij elektrisch moet zijn’, zegt Makoto Uchidam, de grote baas van Nissan, tegen het Engelse Autocar. De huidige GT-R gebruikt een V6 met twee turbo’s zonder hybridesystemen.
Nissan heeft wat ervaring met hybride aandrijflijnen. Zo reden ze bijvoorbeeld kort mee in Le Mans met een 3,0-liter V6 met elektrohulpjes. Een hybride aandrijflijn klinkt voor de puristen misschien niet passend voor een GT-R, maar het zou ervoor kunnen zorgen dat hij gewoon naar Europa komt en in Nederland misschien enigszins concurrerend geprijsd kan worden.
Nissan GT-R R36 leent inspiratie van de R32
Autocar sprak ook met de designer van de nieuwe Nissan GT-R R36. Hij verklapte alvast dat de auto meer baksteen en minder spoiler gaat worden. De Nissan Skyline R32 zou een grote invloed hebben op het design van de auto, met name het silhouet.
Meer van TopGear


Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Zo zorgt Nissan dat de GT-R er extra mooi uitziet bij automeetings in het donker

VIDEO: Lewis Hamilton gaat weer los in een Nissan Skyline GT-R in Tokio

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
