
Goed nieuws: de ontwikkeling van de nieuwe Nissan GT-R (met interne typeaanduiding R36) ligt nog niet stil. Rustig beweegt Nissan zich naar het einde van de huidige GT-R (R35), die inmiddels al veertien jaar te koop is. Het doel voor de nieuwe Nissan GT-R is gesteld, alleen weet het Japanse merk nog niet hoe ze dat doel gaan bereiken. Of ze willen het nog niet verklappen, dat kan ook. Laten we alvast beginnen met duimen dat de GT-R R36 naar Europa komt – de nieuwe Nissan Z blijft hier bijvoorbeeld weg.
‘Of we nu veel of helemaal geen elektrificatie toepassen, we kunnen veel bereiken op het gebied van vermogen. Maar we ontwikkelen zeker een nieuw platform en ons doel is duidelijk: de GT-R moet de snelste auto in zijn soort zijn. Hij moet het circuit domineren en hij moet het geavanceerde-technologiespel spelen. Maar dat betekent niet dat hij elektrisch moet zijn’, zegt Makoto Uchidam, de grote baas van Nissan, tegen het Engelse Autocar. De huidige GT-R gebruikt een V6 met twee turbo’s zonder hybridesystemen.
Nissan heeft wat ervaring met hybride aandrijflijnen. Zo reden ze bijvoorbeeld kort mee in Le Mans met een 3,0-liter V6 met elektrohulpjes. Een hybride aandrijflijn klinkt voor de puristen misschien niet passend voor een GT-R, maar het zou ervoor kunnen zorgen dat hij gewoon naar Europa komt en in Nederland misschien enigszins concurrerend geprijsd kan worden.
Nissan GT-R R36 leent inspiratie van de R32
Autocar sprak ook met de designer van de nieuwe Nissan GT-R R36. Hij verklapte alvast dat de auto meer baksteen en minder spoiler gaat worden. De Nissan Skyline R32 zou een grote invloed hebben op het design van de auto, met name het silhouet.
Meer van TopGear


Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Zo zorgt Nissan dat de GT-R er extra mooi uitziet bij automeetings in het donker

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)
