Goed nieuws: de ontwikkeling van de nieuwe Nissan GT-R (met interne typeaanduiding R36) ligt nog niet stil. Rustig beweegt Nissan zich naar het einde van de huidige GT-R (R35), die inmiddels al veertien jaar te koop is. Het doel voor de nieuwe Nissan GT-R is gesteld, alleen weet het Japanse merk nog niet hoe ze dat doel gaan bereiken. Of ze willen het nog niet verklappen, dat kan ook. Laten we alvast beginnen met duimen dat de GT-R R36 naar Europa komt – de nieuwe Nissan Z blijft hier bijvoorbeeld weg.
‘Of we nu veel of helemaal geen elektrificatie toepassen, we kunnen veel bereiken op het gebied van vermogen. Maar we ontwikkelen zeker een nieuw platform en ons doel is duidelijk: de GT-R moet de snelste auto in zijn soort zijn. Hij moet het circuit domineren en hij moet het geavanceerde-technologiespel spelen. Maar dat betekent niet dat hij elektrisch moet zijn’, zegt Makoto Uchidam, de grote baas van Nissan, tegen het Engelse Autocar. De huidige GT-R gebruikt een V6 met twee turbo’s zonder hybridesystemen.
Nissan heeft wat ervaring met hybride aandrijflijnen. Zo reden ze bijvoorbeeld kort mee in Le Mans met een 3,0-liter V6 met elektrohulpjes. Een hybride aandrijflijn klinkt voor de puristen misschien niet passend voor een GT-R, maar het zou ervoor kunnen zorgen dat hij gewoon naar Europa komt en in Nederland misschien enigszins concurrerend geprijsd kan worden.
Nissan GT-R R36 leent inspiratie van de R32
Autocar sprak ook met de designer van de nieuwe Nissan GT-R R36. Hij verklapte alvast dat de auto meer baksteen en minder spoiler gaat worden. De Nissan Skyline R32 zou een grote invloed hebben op het design van de auto, met name het silhouet.
Reacties