Nissan GT-R wordt mild-hybride?

Het merk is nog niet klaar met Godzilla

Foto('s): NissanNissan GT-R nog niet met pensioen - grille logo
Foto('s): NissanNissan GT-R nog niet met pensioen
Foto('s): NissanNissan GT-R nog niet met pensioen
Foto('s): NissanNissan GT-R nog niet met pensioen
Nissan GT-R Nismo 2020 circuit regen water nat
Nissan GT-R Nismo 2020 circuit regen
Nissan GT-R Nismo 2020 circuit regen
Nissan GT-R nog niet met pensioen - grille logo
Nissan GT-R nog niet met pensioen
Nissan GT-R nog niet met pensioen
Nissan GT-R nog niet met pensioen
Nissan GT-R Nismo 2020 circuit regen water nat
Nissan GT-R Nismo 2020 circuit regen
Nissan GT-R Nismo 2020 circuit regen

De Nissan GT-R is de Betty White onder de auto’s: flink op leeftijd, maar nog altijd relevant en geliefd. Zelfs na veertien jaar (maar dat zijn autojaren, dus eigenlijk 80 jaar) komt de GT-R nog prima mee met zijn concurrenten. De instapper produceert 570 pk – op papier, in het echt is het vaak net iets meer. De Nismo-versie schopt het zelfs tot 600 pk dankzij een setje turbo’s van de GT3-raceauto. Het probleem voor Nederland is dat de 3,8-liter V6 niet ‘s werelds zuinigste motor is. Door de hogere uitstoot en de daaropvolgende BPM loopt de nieuwprijs van de Nismo op tot bijna 300.000 euro. De instapper kost 178.000 euro. Met een beetje geluk komt daar nu verandering in.

De Nissan GT-R krijgt een elektromotor, misschien

Het Japanse Best Car is ervan overtuigd dat Nissan de GT-R gaat voorzien van een kleine elektromotor met 27 pk en 250 Nm. Qua prestaties maakt dat wel een verschilletje, maar vooral in het verbruik zou je het moeten merken. Het gaat om een mild-hybridesysteem van 48 volt, waarbij eigenlijk de startmotor een stuk sterker wordt gemaakt zodat hij tijdens het rijden ook een zetje kan geven. Tijdens het remmen laadt de krachtige startmotor een accu een beetje bij.

De vernieuwde Nissan GT-R mild-hybride zou in 2022 komen

De Japanse website zegt dat de zuinigere en krachtigere GT-R in 2022 komt en nog twee jaar in de showroom zal bivakkeren. In 2024 zou het dan afgelopen zijn met de Nissan GT-R. De elektromotor kan de uitstoot verlagen en zo de vanafprijs in Nederland iets omlaaghalen. Of de GT-R met een iets gunstiger prijskaartje hier wel kopers kan trekken, is nog maar de vraag. Voor hetzelfde geld rij je namelijk een Porsche waarvan alles wel nieuw ontwikkeld is. Al is dat gezien het design van de 911 misschien een slechte vergelijking.

De Final Edition

Voordat Nissan de GT-R uitzwaait, komt het merk volgens Best Car nog met een Final Edition zónder hybridesysteem. Deze zeer beperkte oplage van 20 stuks krijgt 720 pk mee en belooft dus het ultieme verzamelobject te worden. Een soort moderne Nissan Skyline R34 GT-R Z-Tune. Mocht je in de markt zijn voor een GT-R, zorg dan dat je de Final Edition koopt. Of koop gelijk die Z-Tune, áls je er eentje kunt vinden.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken