Automerken hebben het lastig de laatste tijd. De verkopen lopen terug, de eisen van consumenten en overheden zijn hoger dan ooit en dan is er ook een omslag naar duurzame mobiliteit. Met name de traditionele merken hebben hier last van. Bij sommige merken is er echt sprake van nood. Zo heeft Nissan nog maar 14 maanden te gaan. Als er niet snel iets verandert, zal het merk niet meer bestaan. Dat blijkt uit een rapport van de Financial Times.
Er zijn een hele hoop maatregelen genomen door de Japanse fabrikant. Om omzet te genereren, worden de auto’s onder kostprijs verkocht met het motto: ‘te weinig geld is beter dan geen geld’. De productie is behoorlijk afgeschaald, er zijn duizenden mensen ontslagen en Nissan heeft een hoop aandelen verkocht aan partner Mitsubishi. Dit is ironisch, want Mitsubishi werd zelf onlangs uit het slop getrokken door alliantiepartners Renault en Nissan.
Nog 12 tot 14 maanden te gaan voor Nissan
Maar even terug naar die tijdspanne, dat klinkt heel erg spannend en dat is het ook. Twee hooggeplaatste, doch anonieme Nissan-managers deden hun verhaal bij de Financial Times. Daarin stellen ze dat Nissan met name vanuit Japan en de Verenigde Staten in zeer korte tijd aanzienlijk meer inkomsten moet genereren. Als dat niet gebeurt, kan Nissan nog slechts 12 tot 14 maanden overleven. Daarna is het over en uit, volgens de hoge heren.
De getroffen maatregelen zijn kortetermijnoplossingen. Er moet dus iets structureels gaan veranderen. Een daarvan is dat Nissan zich los gaat weken van Renault en dat Honda een groot deel van de aandelen overneemt. Dat is bijzonder pikant, want Honda en Nissan zijn in Japan grote rivalen van elkaar. Aan de andere kant, de twee hebben onlangs aangekondigd samen te willen gaan werken om EV-platforms te gaan ontwikkelen.
Renault ziet het wel zitten
Renault heeft hier wel oren naar, want de Franse autobouwer heeft meer zorgen dan voordelen met de huidige alliantie. Overigens hoeft het niet zo te zijn dat de merken volledig los van elkaar komen te staan, de samenwerking zal alleen minder intensief zijn. Volgens de Nissan-managers is een samenwerking met Honda een ‘laatste optie’ die ze liever niet overwegen
Lees ook: Linksplakkers zijn het ergste, maar Nissan heeft de oplossing
Op dit moment heeft Renault iets meer dan 35 procent van de Nissan-aandelen. Nissan op zijn beurt heeft 15 procent van de Renault-aandelen. Nissan heeft nu nog 34 procent in handen van Mitsubishi, maar dat zal dus dalen naar 24 procent om zo wat geld te genereren. Naar het schijnt, is Honda geïnteresseerd omdat het via Renault dan eindelijk voet aan de grond kan krijgen in Europa, iets dat nu nog niet helemaal lukt. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Reacties