TopGear reed onlangs met de Nissan Juke Nismo. In het komende nummer lees je het volledige verslag, nu vast de highlights.
Testobject: Nissan Juke
Uitvoering: Nismo, met voorwielaandrijving en handgeschakelde zesbak
Locatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: zonnig en een graadje of 22 – heerlijk!
Wat reden we?
De voorlopig heetste versie van de Nissan Juke (de Juke-R telt niet – die kost vijf ton) en tevens de eerste auto die in Europa onder de naam van Nissans in-house race- en oppepbedrijfje Nismo wordt uitgebracht. Juist: de Juke Nismo.
Beviel het?
Best wel, ja. In een auto als de Juke heb je natuurlijk te maken met een hoog zwaartepunt en het bijbehorende hellen en duiken wanneer je er een vlotte rijstijl op na houdt. Toch verrast de Juke Nismo op dit vlak: hij is erg handelbaar, leuk in de bocht te 'zetten' en nodigt er zelfs toe uit om nóg iets harder rijden. Maar wanneer je dat doet, kom je al snel achter z'n grootste probleem. Met z'n 200 pk, voorwielaandrijving en geen enkele vorm van een sperdifferentieel komt hij niet bepaald ver bij het volgas uitaccelereren van bochten. Het gevolg: een doorspinnend binnenwieltje, veel rook, hete banden en als gevolg daarvan een doodeng weggedrag. Rij 'm dus met beleid.
Nog bijzonderheden?
Het interieur van de Juke Nismo is leuk aangekleed, met flink wat alcantara en een centraal racestreepje op het stuur. De stoelen zitten ook behoorlijk prettig. Er is een aardig turbogat en dat betekent dat je het motortje goed op toeren moet houden; geen straf, met de kort en precies schakelende zesbak. De Juke Nismo is er ook met cvt-flipperautomaat, die overigens standaard vierwielaandrijving meekrijgt. Ben je meteen van dat tractieprobleem af.
Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
Zoals gezegd: de Juke Nismo komt er met zesbak/voorwielaandrijving en met cvt/vierwielaandrijving. We reden tevens met een prototype van een nog brutere versie, met 220 pk, bredere banden en een flink aangepast onderstel. Die komt eind 2013 op de markt onder de naam Nismo RC. De standaard Juke Nismo is nu te krijgen vanaf 34.160 euro (26.905 euro in België).
Kom maar door met dat eindoordeel dan!
De Juke is lollig en de Nismo is een ultiem hebbeding. Het is een unieke verschijning, z'n prijs is niet eens buitensporig en hij gaat best wel hard. Z'n power effectief gebruiken op een bochtig parcours vereist een wel érg fluwelen voetje, dus iets meer verfijning is welkom. Van de Nismo RC zijn we nu al fans, dus wij zouden daarop wachten.
Reacties