Bij Nissan viel onlangs iemand op z’n achterhoofd, waarna werd besloten om de knotsgekke Juke-R gewoon eens lekker in productie te nemen. Het mini-crossovertje met GT-R-aandrijflijn rolt inmiddels (heel langzaam) van de band, en dit exemplaar in psychiatrische-inrichting-wit is het eerste dat aan een blije inwoner van Dubai zal worden overhandigd.
De pk’s? Een hint: het zijn er geen 480, zoals in het prototype, dat nog de motor uit de pre-facelift GT-R aan boord had. Nee, hij heeft er gewoon keihard evenveel als de huidige GT-R: 550 stuks. Dat betekent een 0-tot-100-sprint in slechts 3 seconden (dat lees je goed!) en een top van 275 km/u. Madness!
Het bedrijf dat de Juke-R bouwt, RML (bekend van de DeltaWing, de Mercedes SLR McLaren 722 GT en bijvoorbeeld de succesvolle Chevrolet Cruze-racers uit het WTCC), heeft nog wat andere aanpassingen doorgevoerd ten opzichte van de conceptcar. Zo werd de aandrijflijn verder verfijnd voor zijn nieuwe kleine omhulseltje, en werd er een FIA-goedgekeurde rolkooi gemonteerd. Verder werd de voorbumper opnieuw getekend, en verschenen er aan de achterzijde wat koelsleuven en een diffuser.
De Juke-R is volledig digitaal gecreëerd, met behulp van onder andere 3D-projectie op ware grootte, wat ervoor zorgde dat hij zo snel voor productie klaargestoomd kon worden. Geen kleimodellen en zo – dat scheelt een hoop tijd. Toch duurt de productie zelf behoorlijk lang, omdat elk exemplaar volledig naar de wensen van de klant wordt gevormd. Met Juke-R nummer 2 zijn ze op dit moment bezig.
De prijs is een koele 500.000 euro. Dat is belachelijk veel, maar er zijn kennelijk genoeg vermogende lieden die dit bedrag over hebben voor een handgemaakt en extra parkeerbaar brokje koekkoek. Anders had Nissan niet besloten om hem te gaan bouwen. Slechts 20 stuks zullen er uit de fabriek rollen, dus als je er eentje spot: prijs jezelf gelukkig.
Reacties