TopGear stapt net uit de nieuwe Nissan Qashqai E-Power. In ons komende nummer (eind deze maand in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Nissan Qashqai E-Power
Uitvoering: Tekna
Locatie: Stockholm, Zweden
Weersomstandigheden: Verrassend zonnig en aangenaam

Wacht even – een elektrische auto met 3 kilometer bereik?

Ja, de aandrijving komt volledig van een elektromotor die weer zijn energie haalt uit een 2,1-kWh batterij. Na 2 tot 3 kilometer is die accu helemaal leeg. Nog erger: de Nissan Qashqai E-Power heeft óók geen stekker. We zullen alvast verklappen dat er wel een benzinemotor is die de accu oplaadt, maar dus niet de wielen aandrijft.

Dat klinkt als een dom idee, wat is er mis met een stekker?

Ja, dit is een elektrische auto die je onmogelijk op groene stroom kunt laten rijden. Het is alsof je een cola light drinkt voor de lijn, maar wel een paar scheppen suiker erin doet omdat dat nou eenmaal wat lekkerder is. Het ding is dat je de Nissan Qashqai E-Power ook niet als een EV moet zien, maar meer als een hybride, net als een Prius.

Wat voegt de Nissan Qashqai E-Power dan toe?

De Nissan Qashqai E-Power is wel 1 liter per 100 kilometer zuiniger dan de normale Qashqai. Dat opgegeven verbruik lijkt aardig te kloppen, concludeerden we in onze test. Bovendien is hij sneller en door de elektrische aandrijflijn heb je voordelen als het koppel dat vanaf stilstand volledig beschikbaar is. Het rijdt allemaal heel aangenaam en soepel. Je levert alleen 25 liter bagageruimte in.

Hoor je de motor?

Als je heel rustig rijdt, dan blijft de benzinemotor op de achtergrond en dankzij noise-cancelling in de cabine hoor je deze eigenlijk bijna niet. Pas als je flink gaat trappen, dan gaat de motor hoger in de toeren lopen. Een aardigheidje is dat Nissan de motor zo programmeerde dat hij qua toeren meedoet met de acceleratie. Het is dus geen eindeloos geloei op één toerental zoals bij CVT-automaten. Op een gegeven moment zijn de toeren wel op en blijft de toerenteller hangen.

Maar nogmaals: doe dan een grotere batterij en een stekker

Ja, dat dachten wij ook. Maar volgens Nissan is een PHEV (wat het dan wel zou worden) alleen zuiniger als je hem vaak oplaadt. En als je je auto toch vaak oplaadt, dan kun je net zo goed maar een volledig elektrische auto kopen. Zit wat in, misschien. Zie de Nissan Qashqai E-Power vooral als een zuiniger alternatief voor het huidige aanbod.

Wat is de prijs van de Nissan Qashqai E-Power?

Dit is natuurlijk de grote vraag. De Nederlandse prijs van de Nissan Qashqai E-Power is 43.790 euro. Je moet hem wel gelijk als dikkere N-Connecta bestellen. Daarmee is hij net zo duur als de benzine-automaat met 158 pk in dezelfde uitvoering. Hij is zo’n 1.500 euro duurder dan de handbakversie met 158 pk en dat uitrustingsniveau. De instap-Qashqai met 140 pk, een handbak en het Visia-pakket kost trouwens 35.390 euro.

Als je toch zat te kijken naar een Qashqai met wat opties, dan kun je dus net zo goed voor de Nissan Qashqai E-Power gaan – hij is sneller en zuiniger. Wil je flink besparen op je brandstofkosten, dan zouden wij alsnog voor een PHEV gaan. Wil je liever toch meteen een EV, dan heeft Nissan de nieuwe Ariya voor je. Die rijdt ook heel fijn.

Reacties

  • Neirynck Wouter heeft op 23 december 2023 geschreven:

    Als ik een nissan Qashqaai E-Power wil aankopen nieuw geef mij dan alle kortingen alsook van de Belgische staat.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)