De oorspronkelijke Nissan Qashqai beukte in 2007 bijna letterlijk het hek van de dam toen hij het compacte crossover-segment op de kaart zette. Inmiddels is zijn opvolger klaar om het succes voort te zetten.
De nieuwe Qashqai ziet er uit als een soort mini-Murano, en dat is geen slechte zaak. Z'n neus oogt fris en is herkenbaar Nissan, de achterkant kreeg een nieuwe look, terwijl de rest van de carrosserie duidelijk voortborduurt op het origineel. Hij is iets langer (49 millimeter), iets breder en lager dan zijn voorganger, en komt er wederom met zowel voor- als vierwielaandrijving. De Qashqai is de eerste van een serie modellen van Renault-Nissan die op het nieuwe CMF-platform (Common Module Family) zullen worden gebouwd.
Op motorisch vlak is het een en al turbo wat de klok slaat: er zijn twee diesels en twee benzinemotoren, alle voorzien van een blazertje. Instappen doe je met de 1.2 DIG-T, een nieuw ontwikkelde motor die 115 pk en een CO2-uitstoot van 129 g/km laat noteren. De zuinigste en schoonste Qashqai heeft een 1.5 dCi met 110 pk, bekend van Renault, die gemiddeld slechts 3,8 l/100 km verbruikt en 99 g/km aan CO2 de lucht in puft. Voor de liefhebbers zijn er ook nog een 1.6 dCi met 130 pk en een 1.6 DIG-T met 150 pk. Er kan gekozen worden uit een handgeschakelde zesbak of een nieuwe Xtronic cvt-automaat.
Nissan biedt op de nieuwe Qashqai iets aan wat Safety Shield heet. Dit bestaat uit een serie veiligheidssystemen, waaronder Front Collision Avoidance, verkeersbordenherkenning en rijbaanassistentie. Andere opties zijn de bekende Around View Monitor, waarbij camera's rondom de auto hun beelden combineren om op het scherm een vogelperspectief te creëren, intelligente parkeerassistentie en full-led koplampen. Ook praat de Qashqai met je smartphone, en is er Chassis Control leverbaar: een elektronisch sperdifferentieel en dempers die zich aan het wegdek aanpassen.
De nieuwe Qashqai is vanaf 25 november in Nederland te bestellen; in februari 2014 verschijnt ie op de weg.
Reacties