Het is nu niet meer voor te stellen, maar ooit was de Nissan Qashqai een baanbrekende auto. Iedereen reed nog rustig in sedans, hatchbacks en zo hier en daar in een SUV. Maar een crossover – wat eigenlijk een SUV zonder offroadcapaciteiten is, of een hatchback op hoge poten – bestond nog niet. Het idee was een shot in de roos en Nissan verkocht in de loop van de tijd 3 miljoen exemplaren. Nu, bijna vijftien jaar later, heeft elk merk in elk segment minimaal één crossover. De hoogpotige stadsveroveraars zijn niet aan te slepen.
Dus, hoe wil Nissan Qashqai de concurrentie aangaan in het door hemzelf gecreëerde speelveld? Met een modern design, 20 millimeter extra wielbasis, een mooier interieur en elektrificatie voor de aandrijflijn. Vooral de neus is flink veranderd, maar de achterkant is nog heel herkenbaar als Qashqai. Verder is het de eerste Nissan die op het CMF-C-platform staat. Op dit gedeelde platform ga je meer auto’s zien van Renault, Nissan en Mitsubishi.
Specificaties Nissan Qashqai
Nissan levert de Qashqai als mild-hybrid met een 1,3-liter benzinemotor met 140 of 158 pk. Ook is er een 1,5-liter hybride (zonder stekker) met in totaal 190 pk. Voor de 1,3-liter met 158 pk is er keuze uit vierwielaandrijving en een automaat. De prijzen voor de nieuwe Qashqai volgen op een later moment. Verder zijn er geen radicale ingrepen bij de Nissan Qashqai. Zoals bij het grootste deel van het aanbod in Europa is het merk vooral heel goed in ‘normaal doen’. De 3 miljoen kopers bewijzen dat dat precies is wat de mensen willen.
Ook als Mitsubishi Outlander
Als je nu helemaal wild wordt van de techniek, maar op de een of andere manier geen Nissan wilt, dan is er een alternatief. De nieuwe Nissan Qashqai deelt zijn onderstel met de gloednieuwe Mitsubishi Outlander. Het probleem is alleen dat deze Outlander niet naar Nederland komt, of überhaupt naar Europa. Het Japanse merk vindt de Europese markt niet zo boeiend meer, dus je zult hem zelf moeten importeren.
Reacties