
Het is nu niet meer voor te stellen, maar ooit was de Nissan Qashqai een baanbrekende auto. Iedereen reed nog rustig in sedans, hatchbacks en zo hier en daar in een SUV. Maar een crossover – wat eigenlijk een SUV zonder offroadcapaciteiten is, of een hatchback op hoge poten – bestond nog niet. Het idee was een shot in de roos en Nissan verkocht in de loop van de tijd 3 miljoen exemplaren. Nu, bijna vijftien jaar later, heeft elk merk in elk segment minimaal één crossover. De hoogpotige stadsveroveraars zijn niet aan te slepen.
Dus, hoe wil Nissan Qashqai de concurrentie aangaan in het door hemzelf gecreëerde speelveld? Met een modern design, 20 millimeter extra wielbasis, een mooier interieur en elektrificatie voor de aandrijflijn. Vooral de neus is flink veranderd, maar de achterkant is nog heel herkenbaar als Qashqai. Verder is het de eerste Nissan die op het CMF-C-platform staat. Op dit gedeelde platform ga je meer auto’s zien van Renault, Nissan en Mitsubishi.
Specificaties Nissan Qashqai
Nissan levert de Qashqai als mild-hybrid met een 1,3-liter benzinemotor met 140 of 158 pk. Ook is er een 1,5-liter hybride (zonder stekker) met in totaal 190 pk. Voor de 1,3-liter met 158 pk is er keuze uit vierwielaandrijving en een automaat. De prijzen voor de nieuwe Qashqai volgen op een later moment. Verder zijn er geen radicale ingrepen bij de Nissan Qashqai. Zoals bij het grootste deel van het aanbod in Europa is het merk vooral heel goed in ‘normaal doen’. De 3 miljoen kopers bewijzen dat dat precies is wat de mensen willen.
Ook als Mitsubishi Outlander
Als je nu helemaal wild wordt van de techniek, maar op de een of andere manier geen Nissan wilt, dan is er een alternatief. De nieuwe Nissan Qashqai deelt zijn onderstel met de gloednieuwe Mitsubishi Outlander. Het probleem is alleen dat deze Outlander niet naar Nederland komt, of überhaupt naar Europa. Het Japanse merk vindt de Europese markt niet zo boeiend meer, dus je zult hem zelf moeten importeren.
Meer van TopGear


Moet je de Nissan Qashqai boven de Volkswagen Golf verkiezen? (review)

Nissan Qashqai krijgt een ingrijpende facelift met een uitgesproken grille

De nieuwe Nissan Qashqai tegen de oude: hoe ver is de ‘eerste crossover’ gekomen?

Nissan Qashqai E-Power review: Bijzondere aandrijflijn, maar werkt ie ook?

Nissan Qashqai E-Power: 1e rij-indruk van de EV met 3 km actieradius

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
