
Er vallen zware klappen op dit moment in de autobranche. Nu is dat geen nieuw fenomeen, want veel fabrikanten hebben het heel erg lastig op dit moment. Of het nu gaat om Aston Martin, Volkswagen of Stellantis (het moederbedrijf van onder andere Fiat, Opel en Peugeot), alle merken moeten de broekriem aanhalen.
In het geval van Nissan zijn we er extra van slag, want het is niet zo dat Japanse merk besluit om de wat oudere winkeldochters uit de showroom te halen. Het gaat namelijk om de Nissan Qashqai. Nissan heeft besloten om de productie van de Qashqai te gaan verlagen. De compacte crossover wordt gebouwd in Sunderland, Verenigd Koninkrijk, maar dat ging tot voor kort iets te snel, kennelijk. In plaats van twee shifts per dag, gaan ze terug naar één shift per dag.
Waarom gaat Nissan de productie van de Qashqai verlagen?
Wij staan nog steeds met onze oren te klapperen, want het is het een bijzondere beslissing. Volgens de Japanse fabrikant het afschalen van de productie van de Nissan Qashqai onderdeel van een wereldwijd bezuinigingsplan. Ze verkopen hun auto’s natuurlijk over de gehele wereld en de Qashqai doet het hier zeker niet verkeerd, maar het is niet goed genoeg om het lek boven te krijgen.

Nu is het allemaal relatief. Van alle Nissans doet de Qashqai het erg goed in Nederland, maar de vorige twee generaties waren vele malen succesvoller. Van de eerste generatie Qashqai (de J10) verkocht Nissan Nederland ongeveer 4.500 tot 5.500 per jaar. De tweede generatie Qashqai (J11) was nog iets populairder, tussen de 5.500 en 7.000 stuks per jaar. De huidige Qashqai (J12, die kon je zien aankomen) is aanzienlijk minder populair in Nederland met 3.000 exemplaren per jaar.
Is de Qashqai gewoon overgelopen naar de elektrische variant?
Het is niet zo dat alle Qashqai-rijders zijn overgestapt naar de Nissan Ariya, een soortgelijke auto, maar dan geheel elektrisch. Daar werden er vorig jaar slechts 544 van verkocht. Ook de iets langere versie, de X-Trail, verkocht mondjesmaat in ons land: 284 stuks. Dat is heel erg zonde. Nissan is namelijk min of minder de uitvinder van het segment van de compacte crossovers. Ook was Nissan voorloper op het gebied van elektrische auto’s. De eerste generatie Leaf was de eerst echt serieuze elektrische auto.
Lees ook: Moet je de Nissan Qashqai boven de Volkswagen Golf verkiezen?
Ergens heeft Nissan die twee wapenfeiten niet succesvol weten te combineren. Als we kijken naar de best verkochte auto’s van afgelopen jaar, staan daar 3 elektrische crossovers in. Nissan zit dus helaas op dit moment in de hoek waar de klappen vallen. Alliantiepartner Renault heeft een gedeelte van de aandelen in de verkoop gegooid. Heel even zag het er naar uit dat Honda de boel ging overnemen, maar dat liep op niets uit.
Heb bijna 40 jaar Datsun/Nissan gereden. De laatste 10 jaren Qashqai. De voorlaatste had een brakke distributieketting. De laatste gaf zonder zichtbare aanleiding oplichtende controlelampjes en een irritante rammel bij 1500 toeren. Inherent aan het type benzinepomp volgens de dealer. Mede gezien de berichtgeving over Nissan nu defintief afscheid hiervan genomen.
Ik rij al jaren 3 generaties qashqai’s Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit problemen had met deze auto’s.
Ik rij dan wel 70.000km per jaar.
Natuurlijk heb je je service beurten en slijtages.
Deze wat ik nu rij is 6 maanden oud.
Mijn vorige Qashqai J10 kreeg een defecte automaat. Vervanging moest €9000…. kosten. Commentaar van Nissan: Dat is pech, kan bij 75000 km als normaal beschouwd worden….. Defecte automaat bij J10 blijkt op internet schering en inslag.
Wij zijn heel blij met onze nieuwe Quasqai e-power; wat een fijne complete auto is dat! Onze vorige Quasqai was ook al heel fijn, daarom trouw gebleven aan Nissan. Fijne constatering dat het benzineverbruik ook echt een stuk lager is. Hopelijk komt Nissan uit dit dal en blijft de Quasqai in hun assortiment.
Mazda stopt in de cx 5 een 2.0 of een 2.5 motor toyota in de RAV 4 ook een 2.0 of een 2.5 in de hybrid. Geen 1.2 van renault in een Qashqai
Ik lees dat Nissan voorloper is op het gebied van elektrische auto’s. Dat verklaart alle misère.
Madeleine, jij hebt nooit GEEN problemen met de quasqai gehad?
Dus er was altijd wat mee?
Lijkt wel een Toyota…
1e Nissan was de Bluebird, nu 6 Nissans verder de X-Trail ePower g-4orce T33 sinds 02.2023. Zalige wagen om te rijden, zeker in de bergen. Lange afstand ideaal, kom uitgerust aan.
Trekkracht voor mij OK met aanwagen van 1500kg beladen.
Heb een goede vaste autodealer.
Ik ben aan mijn 5 de Qashqai bezig maar als er een storing in zit is de ego van Nissan zeer groot en volgens de dealer in Spijkenisse ligt dat aan Nissan, nu ook weer bij de J12 als je iets achter de auto hebt hangen ( fietsendrager of aanhanger) gaat bij het afremmen steeds het storingslampje en zoemer even aan, dit is zeer hinderlijk, bij de dealer zeggen ze ligt bij Nissan, een mail gestuurd naar Nissan geen reactie.
Ook navigatie loopt nog al eens vast moet de auto minimaal een uur stil staan ook nog niet opgelost.
Sinds kort de nieuwste e-Power. Ik had me ooit voorgenomen geen nieuwe auto’s te kopen. Na 10 jaar tweedehands Qashqai in 2023 tijdelijk overgestapt naar een hybride Toyota (Cross). Omdat de e-Power tweedehands nog te duur was, half jaar geleden tweedehands MHEV gekocht. Eind vorig toch gezwicht voor €8000 korting op nieuwe e-Power. Fantastische auto, rijtechnisch en hulpmiddelen. Iets minder zuinig dan verwacht en gehoopt. Maar wij zeer in ons nopjes.
Gereden in een Quashqai J12. Geweldige auto, ruim 285.000 km mee gereden. Had nog wel langer in willen rijden, maar de elektronica begon te haperen (cruise control, airback, etc). Wilde weer een Quashqai kopen, maar we hadden een +2. Dan is de nieuwe Quashqai stuk kleiner. Over gestapt op de X-trail e-power. Rijdt elektrisch, maar geen gedoe met opladen. Gewoon benzine. Heerlijk.
Heb zelf met de vorige generatie geleden met de Renault diesel in… top wagen…zuinig…betrouwbaar… maar heb toen ook paar keer met andere nissans gereden als vervangwagen en je had de indruk dat ze veel tijd en energie steken in hun suv maar niets in de andere wagens…het gevoel was dag en nacht verschil… van kwalitiet naar veel te licht gebouwd. De directie van Nissan heeft een veel te groot ego… ze weigeren elke vorm van aliantie waar zij ondergeschikt zijn, terwijl ze nu al voor de tweede keer op de rand van het faillissement staan. Erg…maar volgens mij komt het niet goed…er weten geen voordeel te halen uit hun allianties op die manier. Ik rij nu met een scenic e-tech… too tot nu toe…
Hoe moeilijk kan het zijn! De Qashqai is de enige mooie auto die ze hebben. Maak die electrisch met alle kennis en ervaring die ze hebben en je hebt een vetkoophit. Ik heb een Leaf, fijne auto maar ziet er niet uit en die nieuwe EV is een aanslag op je ogen..
Nissan moet hippere designers aannemen. Dat is altijd het probleem geweest bij Nissan.
Als Arya rijder denk ik dat Nissan zich een trots merk mag noemen. Het zou zonde zijn als deze Japanse gigant van luxe en kwaliteit ten onder zou gaan aan de Chinese wervelwind. Nissan verdient echt een plek in de industrie de Arya is echt zo’n fijne en betrouwbare auto dat we eigenlijk nooit meer zonder zouden willen en graag een opvolger tegemoet zouden zien in de toekomst.
Ik heb een j10 2.0 tekna, automaat. Reed on het begin fantastische. De cvt bak is wat minder. Bij lage snelheid rijd hij schokkerig . Alleen bij gas los en opnieuw gasgeven. Staat 143500 km. Olie van de automaat is vervangen. Vindt jammer dat cvt niet goed genoeg is. Kosten zijn ontzettend hoog om te reviseren. Geen Nissan meer.
Ik heb jaren terug na een Volvo te hebben gereden een Qashqai j10 gekocht. Daar zou ik nog jaren mee willen rijden. Geweldige auto. Nooit geen problemen gehad. Maar eind 2022 kwamen er wat doffe plekjes en heb toen de overstap gemaakt naar een splinternieuwe Qashqai J12 Tekna e-power.
Uiteraard automaat en met een aantal extra assecoires. Een hele betrouwbare auto die geweldig rijdt. Ik ben zeer ingenomen met alle nieuwe snufjes zoals de Head Up waar je alle dingetjes zonder je hoofd te draaien op de voorruit kan zien. Ik ben heel erg tevreden over alles wat mijn auto is en heeft.
Jammer dat er nu de klad in komt voor het bedrijf. Maar ze zijn niet het enige automerk.
Madeleine
Van de ene kant snap ik het, de qashqai is en hele mooie auto, ik heb zelf en j11, maar de geruchten over de waterpomp van de auto doet me wel billen knijpen, dit moet en zeer zwak onderdeel zijn dat kan gaan lekken en dat dan de hele motor naar de knopen is, en dit zeer hoge kosten met zich mee brengt. dat geeft geen goede reclame, het zelfde als je j10 met de automatische versnellingsbak ook en zeer zwak onderdeel waar nissan niet van wil weten.
Ik rij mijn hele leven al nissan, en eigelijk nooit problemen gehad. Maar als er onderdelen op auto’s komen waar ze weten dat ze eigenlijk niet goed zijn ontwikkeld vindt ik wel dat in dit geval Nissan hier wel wat aan mag doen.