Zijn naam vinden wij eerlijk gezegd nauwelijks te pruimen, maar toch lopen hele volksstammen weg met de Nissan Qashqai. In de fabriek in Sunderland, Engeland stond de productieteller eind november al op 100.000 exemplaren. En dat is niet gek voor een auto die pas sinds maart in de showrooms staat.
 
Nissan kwam er al redelijk snel na de marktintroductie achter dat het zich lelijk had vergist in de smaak van het grote publiek. De Qashqai was vanaf het begin een doorslaand succes. Zodanig zelfs dat in juni al werd besloten de productie met twintig procent te verhogen, zodat er nu dagelijks bijna 900 Qashqai’s de fabriekspoorten uitrijden.
 
Zoals elke autofabrikant wordt ook Nissan geregeerd door opportunisten. En dus weten de Japanners niet hoe snel ze de populariteit van hun net-niet SUV te gelde moeten maken. Of eigenlijk weten ze het wel, want in januari verhuist de productie naar het Japanse Kyushu. Blijkbaar schakelen Japanse fabrieksarbeiders net even makkelijker een tandje bij dan hun Engelse vakbroeders. Of misschien zijn het er gewoon meer.
 
De landen waar de Qashqai het meest wordt verkocht zijn Engeland, Rusland en Italië. Maar ook in Nederland rijden er inmiddels al ruim 5.500 van rond. Blijkbaar zijn veel mensen toch gevoelig voor het frisse uiterlijk en het feit dat de Qashqai dit jaar door de ANWB werd uitgeroepen tot Trekauto van het Jaar zal ook wel hebben geholpen. Achteraf is die naam helemaal niet zo gek gekozen, want hij lijkt verdacht veel op cash-cow.

Reacties