
Ten tijde van de lancering in 1989 werd de R32 Skyline GT-R vaak in één zin genoemd met de Porsche 959. Hij was ontworpen om te voldoen aan de raceregels van de Groep A-klasse, waarin hij domineerde. Als auto voor de openbare weg was hij geweldig, maar hij werd nooit officieel geïmporteerd in Europa.
Toen kwam de Nissan Skyline GT-R R34
Zijn opvolger, de R33, echter wel: die is iets groter, maar een heerlijke auto voor op de openbare weg met veel grip, gevoel en drama. Toen volgde de meer vierkante, kleinere en betere Nissan Skyline GT-R R34. Allemaal hebben ze de legendarische zescilinder die zo’n 600 pk tevoorschijn toverde en die door tuners werd opgevoerd tot meer dan 1.000 pk.
Vierwielbesturing en -aandrijving, geheel elektronisch. Niet meer gemaakt na 2002. De uit 2007 stammende GT-R R35 (die geen Skyline heet) is anders, met z’n V6, zeventraps DCT en tweewielbesturing. Maar hij doet evengoed zijn best als de rest. Of misschien zelfs meer.
Nissan Skyline GT-R R34 kopen? Let hier op
Succes met het vinden van een standaard R32, R33 of R34; een goede doet meer dan 80 mille. De R33 is de minst geliefde en dus ook de goedkoopste van het stel. Laat je vooral niet verleiden tot het kopen van een Skyline GTS. Wij zouden een Nissan Skyline GT-R R34 V-spec kiezen.
Meer van TopGear


Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Er mag zachtjes gehuild worden: Nissan stopt met de ontwikkeling van benzinemotoren

VIDEO: Lewis Hamilton gaat weer los in een Nissan Skyline GT-R in Tokio

Kooptip: Zonder deze Belgische Porsche 959 had de Nissan Skyline GT-R misschien nooit bestaan

Oh, nee: ‘De Nissan Skyline komt terug als elektrische SUV’

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
