Nissan houdt de medewerkers goed bezig. Na de onthulling van de Ariya Nismo werkt het Japanse merk nog aan 35 andere projecten. Ook ene Ivan Espinosa heeft het erg druk, hij is de vicevoorzitter van de productstrategie bij Nissan. We praten met hem onder meer over alledaagse EV’s, elektrische hypercars en wat Nissan wil doen met waterstof.

TG: Wat kan Nissan doen om zichzelf te onderscheiden met EV’s op het gebied van prestaties en rijgedrag?

IE: ‘Een aantal dingen: één is het e-4orce-systeem waarvan een ”gereduceerde” versie in de Ariya Nismo ligt. We gebruiken veel lessen die we geleerd hebben van de GT-R bij de EV’s. We hebben monteurs aan programmeurs laten uitleggen hoe je moet tunen en afstellen, wat nog maar één voorbeeld is van hoe we dingen uit het verleden naar de toekomst kunnen brengen.’

‘Nu ligt de focus op acceleratie en 0-100-tijden. Voor mij is dat makkelijk met EV’s. De uitdaging is, vanwege het gewicht, de bochtensnelheid en de juiste balans te vinden. Dit is waar ik op wil focussen. Een bouwsteen is de batterij en de andere is tractie en hoe we dat kunnen vertalen naar vermogen naar de wielen. Niet alleen efficiënt, maar ook op een vloeiende en gecontroleerde manier.’

En hoe kan dit gebruikt worden in een toekomstige hypercar?

‘Een elektrische hypercar is moeilijk om te bouwen. Eerst moeten we de batterijen op een niveau krijgen waarbij we ze op een fatsoenlijke manier kunnen verpakken, want ze zijn heel laag waardoor je een hogere dichtheid nodig hebt. [We hebben] Veel kilowatt in de batterij [nodig], niet alleen voor het vermogen maar ook voor het gewicht. Dat is de grootste uitdaging van het bouwen van zo’n auto.’

‘De technologie is er zeker en met de eerste solid-state batterijen gepland voor 2028 hoop ik dat we ze kunnen gebruiken in een hyper-EV. Zodra de batterij klaar is, kunnen we dat makkelijk ontwikkelen, maar de uitdaging vandaag is om het gewoon af te maken. We spenderen liever genoeg tijd in het maken van iets dat mensen echt gebruiken.’

Hoe kijk je naar de tuningwereld met elektrische auto’s?

‘We kunnen een soort van personalisatie bieden via onze Nismo-divisie met pakketten of tuning die je kunt kopen via software. Er zijn ook interessante dingen die we kunnen gebruiken via autonome technologie. Ik weet dat mensen graag zelf rijden, vooral bij races, maar we kunnen deze technologie ook gebruiken om ze betere coureurs te maken en hun rondetijden te verbeteren.’

Wat vind je van EV’s die naar het circuit gaan?

‘Ik heb al wat klanten het zien doen in Noord-Amerika. Het is grappig, omdat veel mensen komen kijken en benieuwd zijn naar hoe ze zich gedragen. Dus ik denk dat klanten meer leren over EV’s en zodra ze een goed afgestelde EV voor het circuit hebben, ze het geweldig zullen vinden.’

‘De acceleratie uit een bocht is veel sneller dan bij auto’s met een verbrandingsmotor en je hebt veel meer controle. Met de GT-R kan dit goed zijn, omdat het een auto is die makkelijk is om te rijden op een circuit dankzij de systemen die het heeft. Diezelfde ervaring kun je leveren met een EV. De reactietijden zijn sneller en het precisieniveau is hoger, dus ik denk dat wanneer klanten dat ontdekken, ze geïnteresseerd zijn.’

Is waterstof iets dat Nissan overweegt voor de toekomst?

‘Het is een interessante propositie, maar de beschikbaarheid en infrastructuur zijn best gelimiteerd. De keuze voor elektrisch vermogen is al overal. Daarnaast, het maken van een infrastructuur voor waterstof is niet alleen duur, maar ook een beetje gevaarlijk, omdat je werkt met onstabiele dingen. ‘

‘Ik denk niet dat er potentieel is voor waterstof binnen de gebaande paden. Misschien kunnen auto’s van postbedrijven het gebruiken waarbij je de infrastructuur in eigen beheer hebt. Voor bussen, taxi’s en ga zo maar door is er ook potentieel. Maar voor de reguliere klant zien we geen potentieel. Dat is waarom we voor elektrisch zijn gegaan.’

En wat als we ons voorstellen dat synthetische brandstoffen positief ontwikkelen – zou dat een mogelijkheid zijn?

‘Ik denk dat de elektrificatie doorzet. Misschien is het een betere vraag in welk tempo het doorzet. In ons plan heb ik een gebalanceerd portfolio. Regionaal denken we volledig elektrisch te worden, maar sommige overheden beginnen de geplande maatregelen te heroverwegen. Als we zien dat overheden en klanten langzamer worden, hebben we de flexibiliteit.’

Kun je je voorstellen om een goedkopere sportauto te bouwen die als opstapje kan werken voor jonge klanten?

‘Een vergezocht idee zou iets kunnen zijn als een nieuwe Nissan Silvia gepositioneerd (net onder de GT-R) met genoeg vermogen en de juiste prijs die klanten aantrekkelijk vinden. En er zijn overal veel Silvia-fans. Zodra ik de naam zeg, beginnen mensen te knikken. Dit is mijn droom. ‘

Hoe waarschijnlijk is het dat er ooit een nieuwe generatie van de Nissan Silvia komt?

‘De kansen zijn er, maar uiteindelijk is het een zakelijke beslissing, dus ik moet manieren vinden om dit voorstel interessant te maken voor het bedrijf. Sommige auto’s zoals deze worstelen een beetje met het publiek dat niet zo groot is, maar het kan werken als we het juiste idee vinden dat overal ter wereld kan werken. ‘

‘We kunnen deze producten niet regionaal of als one-offs produceren, want dat is gewoon niet logisch. Maar er is een kans. Het wordt een uitdaging, maar het is mijn werk om manieren te vinden om iets te doen zoals dit, omdat ik denk dat het geweldig kan zijn voor klanten van het merk. Als ik de juiste formule verzin, dan kan het werken.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear